• Vim

Eget snacks på flyg

Jag tänkte höra om någon vet vad som gäller när ska flyga. Visst får man ta med sig godis,frukt, jordnötter m.m på flyg? En bekant sa att man inte får det för att flyget har monopol på det och vill sälja så mycket som möjligt av sina egna varor, men det kan väl inte stämma? Jag tänkte de som inte väljer mat på långflygningar dom rekomenderas ju tillochmed att ta med något eget att äta (eller om man är allergisk mot nåt).
    Är det jag som är helt ute och snurrar eller är det verkligen så att man inte får ta med sig nåt ätbart?

• Svar på tråden Eget snacks på flyg
  • feministbrud

Ja det får man, men ta inte med dig jordnötter pga allergirisken. De flesta flyg serverar inte jordnötter för att det finns så mång allergiska.

• mimsan01

Vissa flygbolag jag har flugit med har faktiskt uttryckligen sagt att man inte får ha med sig något ätbart på deras flygningar. Jag kan förstå den aspekten ur allergi-synpunkt, men det är väl ingen som dör om du drar upp en påse smågodis eller en macka. Vad ska dom göra åt saken, slänga av dig?

Nötter däremot tycker jag inte du ska ha med dig.

• mimsan01

Tillägg ang. frukt - vissa länder på andra kontinenter får man inte ha med sig frukt till pga smittorisk för landets flora och fauna. Har för mig att USA kan ha haft sådana restriktioner tidigare för några år sedan men kommer inte riktigt ihåg...?

• skorpionen80
    mimsan01 skrev 2011-03-14 13:36:11 följande:

Vissa flygbolag jag har flugit med har faktiskt uttryckligen sagt att man inte får ha med sig något ätbart på deras flygningar. Jag kan förstå den aspekten ur allergi-synpunkt, men det är väl ingen som dör om du drar upp en påse smågodis eller en macka. Vad ska dom göra åt saken, slänga av dig?

Nötter däremot tycker jag inte du ska ha med dig.

Har du jordnötssmör på mackan är det ingen höjdare. Lite skivat kokt ägg kan också få grannen att må VÄLDIGT dåligt. Finns säkert fler saker i matväg man kan vara dödligt allergisk mot.
  • lightfish

Så länge det inte är någon form av nötter (eller mandel) så brukar det vara ok. Tänk på att slänga det som är kvar om det inte är exempelvis tuggummi innan du ska igenom tullen så att du inte får böter/smäll på fingrarna för att du har med dig något otillåtet.

• mimsan01
    skorpionen80 skrev 2011-03-14 13:38:48 följande:
    Har du jordnötssmör på mackan är det ingen höjdare. Lite skivat kokt ägg kan också få grannen att må VÄLDIGT dåligt. Finns säkert fler saker i matväg man kan vara dödligt allergisk mot.
    Ja du har rätt. Jag utgick från mig själv, och det enda jag har på mina mackor är typ ost... Tack för att du rättade mig!
  • feministbrud
    mimsan01 skrev 2011-03-14 13:37:31 följande:
    Tillägg ang. frukt - vissa länder på andra kontinenter får man inte ha med sig frukt till pga smittorisk för landets flora och fauna. Har för mig att USA kan ha haft sådana restriktioner tidigare för några år sedan men kommer inte riktigt ihåg...?
    Precis, och gör inte om mitt misstag. Jag hade med mig en kycklingsallad för att jag hade lång bytestid och var fattig student. När jag kom fram till Minsk, som är en huvudstad i en diktatur (Vitryssland) fick jag veta att jag inte fick föra in kött i landet. Som tur var hade jag inte en tanke på kycklingsalladsresterna i väskan och blånekade till det hela. När jag sedan om kom på det blev jag rätt så skakis, för vem vet vad som kunde ha hänt om det hade kommit på mig? Jag litar INTE på de vitryska myndigheterna.
  • Vim

Okej! Men vad bra då vet jag vad jag ska hålla mig efter! Jag tänkte typ ta med mig smågodis, äpple och kanske någon torkad frukt. Inget märkvärdigt eftersom vi har mat på flyget.
    Tack tack!

• lightfish
    Ofta brukar de göra utrop när någon är galet allergisk mot något på planet och informera om att de ej säljer liknande eller att de ber passagerarna att inte ta upp det på planet för att den som är allergisk inte ska få en anafylaktisk chock.
  • Lumo

Till thailand tex får man inte ha med frukt när man landat. Har för mig att man inte får ha med mat hursom helst heller...

På senaste flyget till Gran canaria undanbedde de oss att äta nötter då en var mycket allergisk, men i övrigt är det nog bara jordnötter man inte får äta. Vet att de flesta flygplatser inte ens säljer jordnötssnacks längre.

Svar på tråden Eget snacks på flyg