• Vim

Eget snacks på flyg

Jag tänkte höra om någon vet vad som gäller när ska flyga. Visst får man ta med sig godis,frukt, jordnötter m.m på flyg? En bekant sa att man inte får det för att flyget har monopol på det och vill sälja så mycket som möjligt av sina egna varor, men det kan väl inte stämma? Jag tänkte de som inte väljer mat på långflygningar dom rekomenderas ju tillochmed att ta med något eget att äta (eller om man är allergisk mot nåt).
    Är det jag som är helt ute och snurrar eller är det verkligen så att man inte får ta med sig nåt ätbart?

• Svar på tråden Eget snacks på flyg
  • evaoregon
    feministbrud skrev 2011-03-14 13:32:23 följande:
    Ja det får man, men ta inte med dig jordnötter pga allergirisken. De flesta flyg serverar inte jordnötter för att det finns så mång allergiska.
    Här i USA serveras ibland jordnötter på flygen.
  • evaoregon
    mimsan01 skrev 2011-03-14 13:37:31 följande:
    Tillägg ang. frukt - vissa länder på andra kontinenter får man inte ha med sig frukt till pga smittorisk för landets flora och fauna. Har för mig att USA kan ha haft sådana restriktioner tidigare för några år sedan men kommer inte riktigt ihåg...?
    För att vara på den säkra sidan så är det bäst att äta upp matsäcken på flyget eller lämna kvar den där.

Skådespelerskan Hilary Swank åkte på böter när hon tog med sig frukt in i Nya Zeeland.  Till Australien får man inte heller ta med sig frukt.  Tar man med sig frukt till USA så måste den först inspekteras.

www.cbsnews.com/stories/2005/03/30/entertainment/main683931.shtml
  • evaoregon

Jag har aldrig blivit tillsagd eller sett någon bli tillsagd att man inte får äta medhavd mat på flyget. 

• Vim

Jag hoppas det är ok att ta med chokladkex, godis och chips, för det är det enda som jag har packat ner.

• evaoregon
    Vim skrev 2011-03-14 22:53:44 följande:
    Jag hoppas det är ok att ta med chokladkex, godis och chips, för det är det enda som jag har packat ner.
    Det tror jag inte är något problem.
  • Deiia

Vilket flygbolag ska du åka med?
    Det är väldigt olika regler mellan dom olika bolagen. Lite förenklat kan man väl säga att charterbolagen oftast inte tillåter egen "mat" på planet medan reguljärbolagen (Ryanair, City Airlines m.fl.) oftare gör det.

Sedan vet man ju inte hur dom definierar "mat"......

Att föra in något ätbart, i landet man ska till, är en annan fråga.

• evaoregon
    Deiia skrev 2011-03-15 07:56:48 följande:
    Att föra in något ätbart, i landet man ska till, är en annan fråga.
    Jo, precis.
  • Li83

Vi åker till Thailand med fritidsresor om ca. 1 vecka.  Vi har en son under 2 år med oss om inte får mat på flyget.
    Han äter inte heller barnmatsburkarna. Ringde till flygbolaget o försökte få köpa mat till han, men det var inte möjligt! ( konstigt jag vet, men vet inte vad det berodde på)
    Men de sa att det var fritt fram att ta med egen mat som de gärna värmer åt mig i värmeskåp. Det enda jag skulle tänka på var att om jag tex. skulle ta med spaghetti o köttfärsås så får det inte vara mer än 1 dl kötfärrsås. Eftersom det då räknas som vätska! Men annars kunde jag ta med allt jag ville, smörgåsar, frukt o sånt :)

• mia maria

Officiellt så brukar väl charterbolagen säga att man inte får ta med egen mat på flyget eftersom de naturligtvis vill sälja sin egen, plus att jag skulle nog vilja se det lite som en säkerhetsfråga om samtliga resenärer hade med sig egna picknickar på flyget!

Men det som man handlar efter säkerhetskontrollen har varit okej när jag har frågat flygbolaget (Tuifly) - o rent allmänt så kastar de väl knappast av er ifall ni har något litet knaper med er, men man kanske ska vara lite diskreta o inte duka upp värsta måltiden

Enklast är ju annars att ringa flygbolaget o fråga!

• mia maria

Efter snabbkoll på Novairs o Tuiflys hemsidor så står nedan att läsa;

Dessvärre är det inte tillåtet med egen medhavd mat ombord, detta för att vi då inte kan garantera säkerhet och komfort för allergiker. Undantaget från detta är medhavd  mat till spädbarn under 2 år.

Men som sagt; alla regler har undantag, men som jag skrev tidigare så är det ju den officiella regeln att man inte får ta med sig egen mat.

• kolapapper
    evaoregon skrev 2011-03-14 20:47:03 följande:
    Här i USA serveras ibland jordnötter på flygen.
    finns det en allergiker med ombord kan denne dö bara genom att någon annan i kabinen äter jordnötter. Så ta med frukt istället, jag tror inte det är förbjudet, och äter du dem på flyget och inte tar med dem in i tullen så får du inte böter någonstan. Ska du in i Nya zeeland får du inte ha leriga skor, då får du skura dem i tullen :)
  • mia maria
    kolapapper skrev 2011-03-15 22:42:30 följande:
    finns det en allergiker med ombord kan denne dö bara genom att någon annan i kabinen äter jordnötter. Så ta med frukt istället, jag tror inte det är förbjudet, och äter du dem på flyget och inte tar med dem in i tullen så får du inte böter någonstan. Ska du in i Nya zeeland får du inte ha leriga skor, då får du skura dem i tullen :)
    Fast om det är flygbolaget som serverar nötterna så är det ju inget som har med vad passagerarna tar med sig för mat att göra..
Svar på tråden Eget snacks på flyg