• Anonym (HJÄLP!)

ingen lust!

Hej.
    nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till! Jag och min sambo har två barn ganska tätt, 1,5 och 2mån gamla! Redan i första grav försvann min sexlust och sex är obefintligt numer. Jag har försökt få igång lusten genom att tänka på sex, tillfredsställa mig själv, tänka på "förbjudna" saker, ha sex med honom ändå, men inget får igång lusten!
    Nu har de kommit fram att han har tänkt tanken på att lämna mig, vilket inte gör saken bättre då jag får större press på mig än tidigare.
    Har du något tips på vad som kan funka?! Jag gör vad som helst, jag vill ju oxå ha sex! De är tråkigt att inte vilja vara intim med min sambo! 

• Svar på tråden ingen lust!
  • sexologen

Hej!

Att inte känna lust men ändå vilja ha lust kan kännas frustrerande. Du måste dock fundera på om det är för din egen skull som du vill ha lust eller om det är för din sambos skull. Lusten kan inte riktigt luras eller stressas fram, det finns ingen knapp man bara kan trycka på, tyvärr känner nog många. Men den press som din sambo sätter på dig då han vill lämna er relation och dig gör inte det lättare för dig att hitta lusten. Trygghet är för många en av nycklarna till lust och i detta ger han dig inte det. Hur fungerar er realtion för övrigt? Hur tändes din lust förr? Försök känn den känsalan och fundera på vad ni gjorde tillsammans då, kanske kan ni hitta tillbaka dit.

Era barn är små och ibland kan den föräldern som är hemma med barn känna att den fått tillräckligt med kroppskontakt via barnen att allt fysiskt mer känns som en belastning än som en njutning. Hur är det för dig? Många kvinnor har minskad lust då de precis fått barn och då de ammar, detta styrs av hormoner och är alltså biologiskt inget du riktigt kan rå för. Du kan inte pressa fram lusten och ingen annan heller, man kan inte kan lura lusten. Däremot kan man locka fram den med en lugn och rofylld miljö, trygghet, avkoppling, god mat, ömhet, smekningar, masssage, kärlek osv.  Hur vill du locka fram din lust och vad vill du att din sambo gör för att locka fram lusten hos dig? 

Hälsningar Sara

Svar på tråden ingen lust!