• SjälvaJag

Gravid och flyga. Tips tack :-)

Hej, hittade ingen lämplig plats att lägga denna tråd.
    Jag ska ut och flyga en kortare bit när jag är i vecka 20. Jag är orolig för hur det fungerar med ett barn i magen. Kan det bli komplikationer, isåfall vilka?
    Hur fungerar det att gå genom tullen och dessa "röntgenbågar"? Påverkas fostret något av det?

Ska man tala om att man är gravid innan?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid och flyga. Tips tack :-)
  • evaoregon
    Pumpkin skrev 2011-03-14 17:07:01 följande:
    Ingen fara alls, bara att göra som vanligt
    Håller med.
  • mia maria

Ja det är bara att göra som vanligt!

Ett intyg kan ju varabra att ha med, från MVC, där det står när du är beräknad. Visserligen är ju inte magen så stor i v 20, men ändå...!
    Gå annars in på ditt flygbolags hemsida o kolla; det brukar oftast stå vad som gäller för gravida resenärer, dvs hur långt in i graviditeten man får flyga osv.

• Barnlängtan12

Fick beskedet av min läkare när jag väntade min son att det var inga problem att flyga. Började blöda när jag kom hem. Var då i 12e  v. Fick missfall v 18. Har senare läst att man ska hålla sig ifrån röntgenbågar om man är gravid. Nu är det en gammal tråd men det vore roligt att veta om det gick bra för dig TS. Jag letar förklaringar till mitt missfall men ingen har kunnat ge mig  någon förklaring. Var det röntgenbågarna, var det flygningen var det något annat? Ingen vet men det är klart att man undrar och skuldbelägger sig själv - varför reste jag - tänk om jag hade haft en son i livet idag om jag inte åkt till Kreta i somras. Gråter

• Adri

Jag reste till Thailand när jag var i v18 och det var inga problem. Tänk på att ta med dig stödstrumpor som flera andra skrivit. Man blir svullen även vid kortare resor....

Trevlig semester! 

• skogstok

Såg också att det var en gammal tråd men ville ändå skriva om andra läser att man inte ska gå igenom röntkenbågarna om man är gravid. Man går i stället brevid så känner en kvinnlig kontrollant igenom i stället. Och som alla andra skrivit, stödstrumpor! Jag har fått åderbråck de gånger jag flygit gravid.

Barnlängtan12- Du ska inte klandra dig själv för det. Flygvärdinnor flyger ju flera gånger i veckan fram till V12. Jag har själv flygit under båda mina graviditeter och trycket ska inte påverka bebisarna. Jag hoppas inte du skuldbelägger dig mer för något du inte kunde påverka.

• lillalflygiz

Jag är flygvärdinna och flög fram tills V 20 med min son i magen och det gick hur bra som helst.

Det finns ingen vetenskaplig forskning på att det SKA vara farligt. Det viktigaste är väl att man mår bra i övrigt???

Läs gärna tips på min blogg

http://blogg.alltforforaldrar.se/liniz/

• Lisa RMB

Flög själv gravid när jag arbetade med ett team i Brasilien. Fick för en gång skull flyga business class, vilket jag inte kunde njuta av eftersom jag mest satt och mådde illa... thi thi. Inte blev det någon drink heller...

Jag hade stödstrumpor och jag vågar inte tänka på hur fötterna hade varit om jag inte hade använt dem, för fötterna svullnade upp rejält ändå!

Här en sammanställning på Flyga Gravid tips. Viktigt när du ska flyga är att kolla upp att du är rätt försäkrad! Efter visst antal veckor gäller inte längre din hemförsäkring.

• Krake

Jag flög ca 10 ggr när jag väntade ettan. Det var inga problem, även om vissa varnar för strålningen. Stödstrumpor rekommenderas liksom att sitta vid gången så man kan gå på toa ofta.

• petra11

Nej det är inte farligt att gå igenom säkerhetsbågarna, jag gör det dagligen då jag arbetar på flygplats. Men vill man inte så går det bra att gå bredvid dem, de tvingar inga gravida har jag fått till svar. Men det är inte farligt. De är samma som i bågarna du går igenom på väg in i en affär...

Svar på tråden Gravid och flyga. Tips tack :-)