• Ninna11

Mat

Hej

Jag behöver hjälp! Jag är nybliven mamma till en liten flicka och jag måste erkänna att jag är väldigt osäker :(

Jag behöver lite tipps och råd!¨
    Vi börjar med flaskmatning.. Har kört Mams flaska men idag köpte jag Dr Brown anti-kolik eftersom i Mams flaska blev det massor med bubblor och hon fick ofta hicka efter maten samt spydde.. Så nu ska jag prova den här nya flaskan och när man läser bruksanvisningen hur man ska rengöra den är det helt konstigt.. Om man ska sterilisera flaskan måste man köpa speciell lösning som bara Dr Brown säljer men min fråga till Er är, kan man inte bara sterilisera den i bara vatten?? Tips!?
    Och sen står det att man inte får värma flaskan i micron?!

Annan fråga.. Jag använder Nan 1 och bara flytande, vågar inte använda pulver eftersom jag är rädd att det inte ska lösas upp :(
    Ni kanske tycker jag är helt galen och dum men jag är osäker, snälla hjälp mig!!

När man läser hur man ska tillaga maten är det 1002 momenter :(
    Först ska man koka vattnet, ok, klart! Sedan ska det svalna till 40 grader och det är då man ska göra maten.. Ok... Men varför kan man inte ha det svalnade vattnet i termos!? Det kommer ta en evighet om jag ska göra maten enl deras anvisning! Och min lilla tös gillar inte att vänta!
    Kan man inte sen också värma maten i micron?!
    Hur kan man göra? 

Hjälp mig snälla!
    MVH
    Osäker mamma

• Svar på tråden Mat
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att de flesta till slut använder ersättning i pulverform. Då skulle jag tro att det enklaste är att; koka upp en del av det beräknade vattnet, i till exempel vattenkokare (går fort), låt det svalna till 70 grader, blanda i pulvret och tillsätt sedan resten av vattenmängden genom att ta kallt kranvatten.
    På detta sätt blir det relativt snabbt drickbar temperatur.

Använd dock endast kranvatten under förutsättning att kvaliteten är god. Är man osäker eller har egen brunn, så kan man kontakta kommunen för hjälp/information.

Vitsen med att blanda i pulvret i 70 gradigt vatten är att man streiliserar pulvret som kan innehålla farliga mikroorganismer. Blandar man dock i för varmt vatten riskerar man att ta död på vissa näringsämnen, till exempel c-vitamin.

Blandad ersättning (tillredd på kylskåpskallt kokt vatten) kan man ha kylen sex-åtta timmar. Värm därefter upp den till minst 70 grader och låt den svalna. Snabbast svalnar den om du värmer i micron och sedan sätter flaskan i kallt vattenbad, tills den nått dricktemperatur.

Upphettning i micro går bra, men som sagt var noga med att det inte blir för varm. Tyvärr har jag ingen större erfarenhet av Dr Browns flaska. Det finns dock säkert erfarna föräldrar på sajten som kan ge tips och råd kring den.

För övrigt så är min erfarenhet att man vid inköp bör sterilisera flaskan/nappen. Sedan räcker det dock med att direkt skölja i kallt vatten och därefter diska, i maskin eller för hand. Däremot bör du lägga flasknapparna i kokt vatten, ngr minuter, en gång om dagen.

Jag inser att detta också kan låta kompliserat. Men min erfarenhet är att detta, trots allt, går relativt enkelt.... när man gjort det ett antal gånger gånger om inte annat Flört...

Slutligen, så vill jag bara påpeka att du är din dotters bästa mamma och (i princip) Alla mammor (inklusive jag) har någon gång känt sig väldigt osäker som mamma.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Mat