• Emma Elisabeth

Långt inlägg för hur jag mår, men nu vill jag bli förskollärare!

Jag går andra året på omvårdnadsprogramet på gymnasiet och ska byta program har jag bestämt. (Trivs inte där jag går nu, varken med klasskamraterna eller med själva programmet.) När jag går ut ifrån detta program så kommer jag att ha ca 600 poäng och i det programmet som jag ska söka till har 1350 poäng (barn och fritid). Mitt mål är att komma in i förskollärarelinjen och där krävs det 2300-2500 poäng har jag hört. Funkar det att göra så? Att jag går ut med 600 poäng och pluggar ihop 1350 poäng på den nya utbildninge och resten som fattas så pluggar jag på komvux för det kommer fattas poäng och sen behöver jag väl plugga vissa ämnen för att få behörighet till förskollärareutbildning. Någon som vet vilka dessa ämnen är?

Nu lär många tycka att jag är knäpp som kommer byta program till något som många anser värdelös och att omvårdnad ger en bra utbildning, men jag iprincip vägrar gå ett år till på omvårdnad och tänker ändå inte jobba som det. Det har tagit ett tag för mig att komma på vad jag vill bli och jag kom nyss på det och det är förskollärare. Innan visste jag inte vad jag ville ha och hade ingen motivation till att plugga och jag har det svårt och jobbigt hemma, men även i klassen där jag blir mobbad. Och det som omvårdnad ger mig tänker jag ändå inte jobba med. Aldrig i livet. Jag kan knappt ta igenom praktiken.

Många av er kommer antagligen tycka att mina poäng är väldigt låga och ja, dom är det. Men det finns anledningar till detta. Jag har pluggat till något som jag inte trivs med. Går jag ur omvårdnad helt när jag är färdigt istället så tror jag inte att betygen kommer vara så mycket högre, men däremot om jag i det året går på något jag intresserar mig för istället så kommer mina betyg höjas.Jag är jätte motiviverad och vill så gärna plugga, men till något jag intresserar mig för. Går jag inte sista året på omvårdnad och istället går fritidsprogrammet som är 1,5 år på distans så blir jag bara klar en termin senare, men med högre betyg! Det är det som är jobbigt med omvårdnad också, det är att jag är i skolan och där har jag svårt för mig att koncentrera mig och har det lättare att koncentrera mig hemma också.

Jag har mått dåligt i så många år nu och nu är jag beredd på att satsa för att jag ska må bra. Jag vill inte må dåligt längre. 

• Svar på tråden Långt inlägg för hur jag mår, men nu vill jag bli förskollärare!
  • Zelmilainen

kraven till fsklärarutb e olika från stad till stad. så kolla med det universitet som e närmast dig om det är där du ska plugga va de har för krav... dock behöver du ju kanske inte göra det förrän du gått klart en linje på gymnasiet *L*

nehepp...
  • Emma Elisabeth
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 09:20:52 följande:
    kraven till fsklärarutb e olika från stad till stad. så kolla med det universitet som e närmast dig om det är där du ska plugga va de har för krav... dock behöver du ju kanske inte göra det förrän du gått klart en linje på gymnasiet *L*
    okej, tack :P
  • SweetNilam

För grundläggande behörighet till högskolestudier krävs 2250 godkända poäng (ett gymnasieprogram består av 2500 p, i regel kan du alltså ha 10% IG). Med minst G i svenska A+B, Eng A och Ma A (dessa får du inte ha IG i för att få grundläggande behörighet). Utöver grundläggande behörighet kan områdesbehörigheter krävas. Dessa är olika från högskola till högskola.

Om du inte är 20 (21?) plus så är väl det absolut bästa att helt enkelt börja om gymnasiet?! Sluta på omvårdnadsporgrammet och sök (nåja, för sent nu iofs) in till BF till hösten. Men jag tycker att det absolut första du ska göra är att prata med SYV på din skola! Diskutera inte mer på FL nu Boka en tid med SYV prata med denne om hur och vad du känner för! SYV är den som vet hur det exakt ser ut för dig med kurser, vad som krävs, hur programmen är fördelade på skolan, vilka andra möjligheter som finns osv. De poäng du har kommer finnas kvar. Man kan aldrig "plocka bort" poäng eller nollställa din "mätare" s.a.s. Är det i samma kurser (typ baskurser tex) får du tillgodoräkna dig de poäng du har.

Tycker du gär rätt i att sluta om du inte trivs. Stirra dig inte blind på din ålder eller när du kommer avsluta dina gymnasiala studier. Det kommer ju ske relativt tidigt (förutsätter att du inte är så många år över 20 iaf). Finns många som är bra mycket äldre än dig som fått ångra att de inte gick klart gymnasiet med slutbetyg. Så satsa ett par år på att komma in på en bra linje och så bra betyg. Det lönar sig, även om du kommer vara 21-22, 23 när du är klar!

Ta kontakt med SYV- NU!  

• spirituality

Jag förstår att det känns jobbigt om du inte trivs. Det jag funderar över är dock att om du vill bli förskolelärare måste du ju inte ha gått just BF. Om du "härdar ut" ett år till får du ju samma behörighet till högskolan med omvårdnad som du får med BF. Du kan ju bli förskolelärare ändå, utan att behöva byta program och börja om från början.
    Om jag vore du skulle jag även kika lite på vad de olika högskolorna kräver för kurser till sin intagning, vissa kanske kräver matte b, historia a, naturkunskap b osv, och sen se om du kan läsa de kurserna som indivduellt val eller ev på komvux efteråt.

• grodmamma

Som någon annan har skrivit här så behöver du faktiskt inte byta till Barn och fritid för att bli behörig till Lärarprogrammet. Jag gick Mediaprogrammet under min gymnasietid och läser nu till gymnasielärare. Självklart ska du ju byta om du verkligen inte trivs, men hör av dig till din SYV och se vilka kurser du kan tänkas behöva speciellt nu när ett nytt lärarprogram startar i höst, du kan ju behöva läsa kurser som varken finns på Omvårdnad eller Barn och fritid.

• Emma Elisabeth

Tack för era svar. Jag vet att jag inte behöver byta, men jag vill.

• Emma Elisabeth
    SweetNilam skrev 2011-03-15 16:02:19 följande:
    För grundläggande behörighet till högskolestudier krävs 2250 godkända poäng (ett gymnasieprogram består av 2500 p, i regel kan du alltså ha 10% IG). Med minst G i svenska A+B, Eng A och Ma A (dessa får du inte ha IG i för att få grundläggande behörighet). Utöver grundläggande behörighet kan områdesbehörigheter krävas. Dessa är olika från högskola till högskola.

Om du inte är 20 (21?) plus så är väl det absolut bästa att helt enkelt börja om gymnasiet?! Sluta på omvårdnadsporgrammet och sök (nåja, för sent nu iofs) in till BF till hösten. Men jag tycker att det absolut första du ska göra är att prata med SYV på din skola! Diskutera inte mer på FL nu Boka en tid med SYV prata med denne om hur och vad du känner för! SYV är den som vet hur det exakt ser ut för dig med kurser, vad som krävs, hur programmen är fördelade på skolan, vilka andra möjligheter som finns osv. De poäng du har kommer finnas kvar. Man kan aldrig "plocka bort" poäng eller nollställa din "mätare" s.a.s. Är det i samma kurser (typ baskurser tex) får du tillgodoräkna dig de poäng du har.

Tycker du gär rätt i att sluta om du inte trivs. Stirra dig inte blind på din ålder eller när du kommer avsluta dina gymnasiala studier. Det kommer ju ske relativt tidigt (förutsätter att du inte är så många år över 20 iaf). Finns många som är bra mycket äldre än dig som fått ångra att de inte gick klart gymnasiet med slutbetyg. Så satsa ett par år på att komma in på en bra linje och så bra betyg. Det lönar sig, även om du kommer vara 21-22, 23 när du är klar!

Ta kontakt med SYV- NU!  
    Att prata med min SYV gör jag inte. Har redan gjort och aldrig mer säger jag. Hon fick mig att känna mig totalt värdelös och jag kom hem gråtandes.
  • Emma Elisabeth
    spirituality skrev 2011-03-15 16:13:06 följande:
    Jag förstår att det känns jobbigt om du inte trivs. Det jag funderar över är dock att om du vill bli förskolelärare måste du ju inte ha gått just BF. Om du "härdar ut" ett år till får du ju samma behörighet till högskolan med omvårdnad som du får med BF. Du kan ju bli förskolelärare ändå, utan att behöva byta program och börja om från början.
    Om jag vore du skulle jag även kika lite på vad de olika högskolorna kräver för kurser till sin intagning, vissa kanske kräver matte b, historia a, naturkunskap b osv, och sen se om du kan läsa de kurserna som indivduellt val eller ev på komvux efteråt.
    Tack. Jag har redan kikat på det :)
  • Emma Elisabeth

Börja om från början helt gör jag inte riktigt om jag börjar BF i höst. Eftersom den är 1,5 år. Slutar bara en termin senare :)

Svar på tråden Långt inlägg för hur jag mår, men nu vill jag bli förskollärare!