• Anonym (uppriktigt undra)

Hur KAN det vara lagligt med kejsarsnitt?

Nu menar jag icke-medicinskt försvarbara kejsarsnitt.

Det här är inget ifrågasättande eller en provokation emot de som fått planerade snitt pga. rädsla eller liknande. Jag UNDRAR verkligen hur det KAN gå till så?

Det går liksom inte ihop i mitt huvud.

Ingen annan operation skulle någonsin genomföras endast för att personen ifråga vill. Man får inte utföra medicinska ingrepp som inte är medicinskt försvarbara. (Då får man åtminstone betala den själv, typ plastikoperationer osv!)

Okej, många har ångest, fobier, panikångest och mår väldigt dåligt över att behöva föda normalt. Men om jag har samma känslor inför min friska blindtarm så kommer de INTE öppna buken och operera bort den för det.

Förstår ni hur jag tänker? Är jag ute och cyklar? Är det en mänsklig rättighet att slippa föda barn, men ändå få barn?

• Svar på tråden Hur KAN det vara lagligt med kejsarsnitt?
  • varfördåför
    Anonym (uppriktigt undra) skrev 2011-03-15 09:17:54 följande:

Det här är inget ifrågasättande eller en provokation emot de som fått planerade snitt pga. rädsla eller liknande. Jag UNDRAR verkligen hur det KAN gå till så?

Ingen annan operation skulle någonsin genomföras endast för att personen ifråga vill. Man får inte utföra medicinska ingrepp som inte är medicinskt försvarbara. (Då får man åtminstone betala den själv, typ plastikoperationer osv!)

Okej, många har ångest, fobier, panikångest och mår väldigt dåligt över att behöva föda normalt. Men om jag har samma känslor inför min friska blindtarm så kommer de INTE öppna buken och operera bort den för det.

Förstår ni hur jag tänker? Är jag ute och cyklar? Är det en mänsklig rättighet att slippa föda barn, men ändå få barn?
    annars måste ju folk tvångskastreras, man kan ju bli med barn på hemma plan, men ut måste dom ju, och vägrar man föda "normalt" så måste de hjälpa en. Om inte öfr barnetsskull. Det är nog svårt att genföra olika ingrepp med varandra.
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Anonym

Ja, du är ute och cyklar. Och ja, du har fel när du skriver att "Man får inte utföra medicinska ingrepp som inte är medicinskt försvarbara. (Då får man åtminstone betala den själv, typ plastikoperationer osv!)"
    Klart att man kan få opereras och att landstinget står för det även om du inte  är sjuk. Tänk på tex sterilisering, bröstoperationer görs ibland endast pga oro och ökad risk för bröstcancer om släktingar haft det, likaså vissa "typ plastikoperationer".

Din friska blindtarm innebär ingen risk, men det gör verkligen barnafödande!
    Anonym skrev 2011-03-15 09:21:19 följande:
    Ja, du är ute och cyklar. Och ja, du har fel när du skriver att "Man får inte utföra medicinska ingrepp som inte är medicinskt försvarbara. (Då får man åtminstone betala den själv, typ plastikoperationer osv!)"
    Klart att man kan få opereras och att landstinget står för det även om du inte  är sjuk. Tänk på tex sterilisering, bröstoperationer görs ibland endast pga oro och ökad risk för bröstcancer om släktingar haft det, likaså vissa "typ plastikoperationer".

Fast det är ju större risk att föda via kejsarsnitt än vaginalt. Så man förvärrar risken...
  • Fru Kwasthilda

Jag tror att många kan tänka sig att betala för KS men sådana kliniker finns inte i Sverige vad jag vet. Jag tycker att kvinnor ska få välja själva, det finns för- och nackdelar med båda sätten att få barn, både för barnet och mamman. I länder där kvinnan själv står för kostnaden för hela förlossningen, oavsett metod, så är det mycket mer "hennes val" än i Sverige.
  • Anonym

jag förstår hur du tänker, men som tur är det kompetenta läkare som tar beslut om sådana här saker och inte du och jag.

• varfördåför
    Anonym skrev 2011-03-15 09:21:19 följande:

stereliseringar är ju oftast verkligen absolut inte gratis om de inte genomför i samband med just ett kejsarsnitt
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
    Anonym skrev 2011-03-15 09:26:14 följande:
    jag förstår hur du tänker, men som tur är det kompetenta läkare som tar beslut om sådana här saker och inte du och jag.
    Fast de läkare som jag har pratat med tycker också att det är sjukt. För att inte tala om alla barnmorskor! Deras inställning är betydligt "värre" än min kan jag säga... Det är väldigt få som är insatta i förlossningsvården som tycker att det är "okej" att välja kejsarsnitt faktiskt.
  • Lady Dahmer
    varfördåför skrev 2011-03-15 09:21:04 följande:
    annars måste ju folk tvångskastreras, man kan ju bli med barn på hemma plan, men ut måste dom ju, och vägrar man föda "normalt" så måste de hjälpa en. Om inte öfr barnetsskull. Det är nog svårt att genföra olika ingrepp med varandra.
    en fråga.... hur vägrar man föda normalt? Kniper man bara ihop tills nån kommer och gör ett kejsarsnitt?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Anonym (håller med)

TS jag förstår hur du menar och tycker att du har en poäng.

Jag ser det som psykiskt lidande som påverkar operationsbeslutet och om man är psykiskt lidanande av anda kroppsliga åkommor får man ju vackert betala själv. Så det bästa vore väl privata förlossningskliniker för det som vill ha snitt om det inte är av medisinsk vikt för att minska en risk.

Jag skulle dessutom betala för privat förlossning även om jag vill föda vaginalt om jag hade haft chansen.

• Anonym

Hur tänkte du när du lägger en debatttråd om hur du anser kvinnor ska föda barn under förlossningsrädsla i känsliga rummet?

Svar på tråden Hur KAN det vara lagligt med kejsarsnitt?