• Anonym

Söka jobb under mammaledigheten?

Kommer vara mammaledig i nått år till och känner att jag inte vill tillbaka till mitt gamla jobb. Hur gör man rent praktiskt när man söker jobb under mammaledigeheten? Är det ens nån ide? Vem anställer nån som kanske inte kan jobba förrän om ett år?

Finns det nån som sökt eller lyckats få ett nytt jobb under ledigheten? Hur lägger man fram det på intervjun?

• Svar på tråden Söka jobb under mammaledigheten?
  • Lowika

Man kan kanske skriva det direkt i ansökan?

Kanske är det lite tidigt än, men tänk att en rekryteringsprocess (lite beroende på vilken typ av jobb det är iofs) tar ju någon månad eller två, sen har man ju om man jobbar som vanligt uppsägningstid på 1-6 månader (beroende på avtal och hur länge man jobbat). Så att söka jobb, utan att kunna börja på något halvår är nog inte så konstigt.

• fostermamma

Skriv inget angående det i ansökan
    Oftast är det ju inte tillträde direkt och får du ett toppenjobb kan du väl ta ställning till det då ?

Jag har sökt under mina mamma ledigheter för att jag tycker det är utmanande
    Älskar att gå på intervjuer o att få känna mig intressant
    Sen är det ju bara att tacka nej ;)

• SötaSarah

Jag har samma problem, vill inte gå tillbaka efter mammaledigheten! Kommer dock söka i slutet av mammaledigheten, sista månaderna för att hinna få något... Men då är frågan hur det blir med uppsägningstiden på mtit gamla jobb. Kan man räkna in den i föräldraledigheten om jag säger upp mig 1 aug och eg skulle gå tillbaka 1 sept eller måste jag då tillbaka och jobba en månad?

• cina78
    SötaSarah skrev 2011-03-15 13:03:54 följande:
    Jag har samma problem, vill inte gå tillbaka efter mammaledigheten! Kommer dock söka i slutet av mammaledigheten, sista månaderna för att hinna få något... Men då är frågan hur det blir med uppsägningstiden på mtit gamla jobb. Kan man räkna in den i föräldraledigheten om jag säger upp mig 1 aug och eg skulle gå tillbaka 1 sept eller måste jag då tillbaka och jobba en månad?
    Kul att du ställer den frågan, ringde facket för en vecka sen i vredesmod över mitt jobb, ville säga upp mig på studs. Men dumt då jag ännu inte är mammaledig.
    Hennes tips var att söka jobb under mammaledigheten och säga upp mig minst två månader innan jag ska tillbaka. Har själv två månaders uppsägningstid och det gäller från den dagen jag säger upp mig oavsett o jag är hemma ledig eller inte.
    Så satsa på att söka jobb och se till att säga upp dig i tid så du slipper gå tillbaka emellan. Kan bli lite surt om du verkligen vill bort! :) Glöm bara inte att det skall vara skriftligt! Ett samtal räcker inte utan skriv ett brev eller lämna in ett skriver brev på jobbert med klart datum angivet och spar kopia :) 
    Lycka till med jobbsökandet!! 
  • SötaSarah

Ja jag pratade med facket igår också kommer också ha 2 mån. Så ska säga upp mig två mån innan och söka ngt annat, ingen ide innan man går hem :)

• cina78
    SötaSarah skrev 2011-03-18 23:11:10 följande:
    Ja jag pratade med facket igår också kommer också ha 2 mån. Så ska säga upp mig två mån innan och söka ngt annat, ingen ide innan man går hem :)
    Tänk bara på att inte säga upp dig förrän du har nåt att gå till. Du får karens efter din mammaledighet annars..
    45 dagar utan pengar är den del om man inte har sparkapital :)
    Lycka till :) 
Svar på tråden Söka jobb under mammaledigheten?