• Anonym (Undrar)

Ngn som känner till Ale å surte området?

Hej hej undrar om de finns ngn här på FL som känner till Ale å surte området? Är de barnvänligt? Är det många från olika länder som bor där el är de mest svenska? Hur är dagis? Finns de skola i närheten? Badsjöar? Osv!! Tänkte att det måste vara ngt som är negativt i och med att bostadsrätterna är relativt billiga där....

• Svar på tråden Ngn som känner till Ale å surte området?
  • Anonym

Jag har inte bott där och har inte koll så men har ett ex mamma där i Surte och varit där och Ale lite... Och jag vet inte, det är nog en del utlänningar, nu har jga inget emot dem men det är nog en hel del lägenheter som migrationsverket har där skulle jag tro. Dom harä ven en del boenden för utvecklingsstörda och så där, i huset där exets mamma bor bl a i Surte. Ale för övrigt är ju rätt litet med små livs och så, känns lite som ett ghetto faktiskt. Skulle själv inte flytta dit men det kan vara bra utanför, jag vet inte. Jag gillade dokc inte att vara där ute på kvällen och så!

Vet tyvärr inte om skola och dagis hoppas någon annan vet =)

• Anonym (Ankan)

Bor i Surte och har bott hela mitt liv. Nära till Göteborg, skog och sjöar. Många barnfamiljer som flyttar hit nu för de har upptäckt hur bra det är. Finns en grundskola och tre förskolor i närheten av varandra. Tror inte migrationsverket har många lägenheter här nej så det är väl som på de flesta ställen en ganska stor variation av folk (de flesta har bott här hela sitt liv och stannar kvar). Nackdelen är väl att det inte finns så många affärer men snart kommer ju pendelstation hit så då e det bara att ta tåget in til Gbg, ännu smidigare. Passa på att flytta hit innan vägen är klar för sen kommer det bli dyrare.

• Anonym (Surtebo)

Oj, denna tråden hade jag missat! Undrar om TS fortfarande är intresserad...

I alla fall känns det första svaret inte helt korrekt! Det är knappast ett getto, utan en gammal bruksort (jag gillar att det är en ort med centrum, egen historia, föreningar, service osv) med många invånare som bott här i flera generationer (de äldre lärarna på skolan känner igen många av barnens föräldrar! ) Sedan har det flyttat in nya familjer, som lockas av närheten till Gbg, naturen och de (förhållandevis) billiga priserna.

Surtesjön är en fin badsjö, med längdskidspår på vintrarna, hela Vättlefjälls naturreservat är underbart för motion, utflykter, osv.

Service: Konsum, bibliotek, servicebutik, bank, tre frisörer, pizzerior, thairestaurang, kinarestaurang, osv. En skola, tre förskolor. Idrottsplats, boulebana, fågeldamm med grillplats, osv.

Anledningen till de låga priserna är väl att det inte är så "inne", dvs. det finns inga stora nybyggda områden med hundra likadana kubformade hus med fem meter mellan köksfönstrena. Vägbullret stör en del på vissa ställen, men det är olika hur mycket man bryr sig.

• småvildar

tråden är gammal men jag vill ändå lyfta området lite jag bor i alafors. Gulligt litet område men ändå pendlingsavstånd in till stan å snart blommar området upp ännu mer med pendeltåg in till göteborg. Bra ställe för barnfamiljer tycker jag. Vi bor nära en sjö med badplats, nära till fotbollsplanerna med fotbollskola m.m. Stora tjejen som är 8 år kan gå till och från skolan och små pojkarna går i förskola här i byn. Jobbar man i göteborg och har barn så är det här ju ett bra ställe att bo på. Priserna är bra på husen men kommer troligen att stiga. Både jag och min man pedlar in till göteborg för jobb å det har fungerat väldigt bra. Alafors är tätt med barnfamiljer och jag skulle absolut inte beskriva det som Ghetto. Här bor övervägande barnfamiljer känns det som, rätt lungt område. Inga problem att promenera oavsett tid på dygnet.

Svar på tråden Ngn som känner till Ale å surte området?