• Iväntanpålivet

Rätt till betald semester

Någon som förstår sig på hur det ska räknas?
    Efter vad jag läst igenom på olika sidor på internet så räknar man:

antalet anställningsdagar*semesterrätten ( 25 )/365

I mitt fall blir det då ( jag räknar från och med 31 mars nu  ):
    290*25/365=20

Alltså borde jag ha 20 betalda semesterdagar att ta ut?
    Enligt min arbetsledare har jag bara ca 9 dagar att ta ut, men hon var väldigt, väldigt osäker på siffrorna och på hur det räknades ut och jag tycker det verkar väldigt konstigt eftersom jag varit anställd sen 25 Juni 2010.

Saken är den att jag har bf 9 Juni och vill innan dess ta ut min semester. Ska försöka jobba till 1 Maj och därefter ta ut mina betalda semesterdagar för att sen påbörja föräldraledigheten. Bör jag ta ut de sista obetalda semesterdagarna också? Eller vad händer med dom om jag inte bryr mig om dom?

• Svar på tråden Rätt till betald semester
  • Carisma95

Olika arbetsgivare har ju olika brytdatum. Men det vanligaste för intjäningsår av semester är 1 april - 31 mars.

Är det från 25 juni 2010 - 31 mars i år som är intjäningsåret bör du tjänat ihop i alla fall 19 dagar (Räknar på ca 2,1 dagar per månad).
    Är det 1 jan-2010 till 31 dec 2010 som arb.givaren räknar på bör du ändå få ca 12-13 dagar. Så var hon får 9 dagar ifrån får hon nog specificera...

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • AnnaKajsa

Instämmer med Carisma95.. om semesteråret är 1/4-31/3 så bör du ha åtmindyonfr 19 dgr (kanske 20 dgr).

Du får nog ta ett snack med din lönehandläggare... att hon inte själv inser att det låter lite konstigt??

• Carisma95
    Iväntanpålivet skrev 2011-03-15 19:20:35 följande:
    Jag räknar med att semesteråret är april-mars.
    För det har väl ingen betydelse att jag jobbar deltid?
    Antalet dagar ska inte påverkas. Däremot brukar det innebära att du har lägre semesterlön om du jobbar deltid.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • AnnaKajsa

Instämmer med Carisma95 igen Dina totala semesterdagar är ju detsamma.. bara ersättningen per dag som det är skillnad på!

• trevillblifyra

Jag tycker att du ska ta kontakt med personen som har hand om din lön.
    Jag skickade ett mail till min och fick svar direkt. 

• AnnaKajsa

Fast i ditt fall verkar det ju inte som att din löneadministratör har jättekoll....??

• Iväntanpålivet

Jag har pratat med facket och jag har 20 betalda semesterdagar. Men nu har jag blivit uppsagd från jobbet
    så nu måste jag gå vidare med detta för att det sker på grund av min graviditet, eller för att jag tidigare dragit in facket när han fifflat med dumheter så han är inte så glad på mig!

• Zafir

Va trist att behöva grejja med det oxå...uppsägning pga av graviditet. :(
    Du har rätt till ett visst antal dagar semester under f-ledigheten ox, du tjänar alltså in dagar när du är hemma, dock inte lika många som när du jobbar.
    Läste det någonstans...det är lag på det.

lycka till med allt

• Agnes och Ville

Tror att de 180 första dagarna på f-ledigheten är semestergrundande.
    Är inte helt säker på den siffran men jag vet att det är ett antal dagar på f-ledigheten som är semestergrundande!

Svar på tråden Rätt till betald semester