• Agnes81

Arbeta till två veckor innan förlossning?

Hur länge arbetade ni när ni var gravida och med vilka typer av jobb?

Har just fått ett sommarjobb som avslutas cirka två veckor innan min förlossning. Är det en dum idé? Det är inte ett fysiskt ansträngande jobb på något vis. Hur vanligt är det att bli sjukskriven för graviditeten i slutet? Vad kan man bli sjukskriven för?

• Svar på tråden Arbeta till två veckor innan förlossning?
  • Anna4

Jag har aldrig varit sjukskriven. Med första jobbade jag fram till en vecka innan förlossningen o det gick jättebra! Var lärare. Med de andra har jag varit idrottslärare så jag har fått gravidpenning de sista veckorna, med det var ett tyngre jobb o det var jobbigare graviditeter med andra o tredje, kroppen var väl mer sliten :)
    Jag tycker att två v innan förlossningen låter bra, du kan ju gå över också! Ändras något får du ta det då :)

• Blablabla

Mår du bra, så ska du självklart jobba fram till förlossningen!!! Blir alltid imponerad av kvinnor som gör det;)

• Eddam

Jag har planerat att jobba till ca 10 dagar innan BF.
    Men första barnet gick jag hem 4 månader innan BF pga att jag inte kunde omplaceras och mitt arbete var för farligt att vara kvar som gravid. Men jag mådde hur bra som helst så jag kände att jag utan problem hade kunnat jobba kvar om hotet inte fanns på jobbet.
    Denna gång har jag enklare arbetssysslor så jag tror att jag kan jobba hela tiden.

Så länge jobbet inte är fysiskt ansträngande kommer det säkert gå jättebra att arbeta till 2 veckor innan BF. Och om du blir sjukskriven så blir du, inget du kan planera nu..

• Agnes81

Men tänker på min chef också (har inte sagt att jag är gravid).. Känner honom sen tidigare. Rädd att jag inte får jobbet om berättar. Vill inte ta risken. När han ser mig i juni är det lite sent att ändra sig.. För honom. Så länge jag inte blir sjukskriven så kan jag ju slutföra min del av dealen. Om sjukskriven ställer jag ju till det..

Varför är det imponerande med kvinnor som jobbar ända fram? Hur har det känts i slutet för er?

• Assis

Har alltid jobbat till 2 veckor innan. Inga problem! Dock gick jag ner 25% med dottern pga av foglossningsvärk.

• Eddam

Men tänk på att du kan lika gärna bli sjukskriven för att du ramlar när du är ute på promenad och bryter benet.. Så tänk inte att du kommer bli sjukskriven, jag skulle aldrig nobba ett jobb pga att jag kanske ev. kommer bli sjukskriven.. Ingen jag känner har blivit sjukskriven pga graviditetsbesvär. Tror inte det är så vanligt att man blir det..

• Lemonlicorice

Jag jobbar/pluggar tills två veckor innan BF. Har ett kreativt arbete och är min egen, så jag kommer nog fortsätta tills bebisen väljer att komma ut, men orkar jag inte kommer jag nog att ta det lugnt mesta delen av tiden. Tror att jag kommer att vara rätt trött, det var jag förra gången, så jag tror inte att det kommer vara så stor skillnad från första graviditeten. Men du försök att vila när du kan, så du har krafter kvar. Lycka till!

• aprilsill

Jag hann bara vara ledig några dagar, gick utmärkt det också. Planen var att vara ledig två veckor ungefär.

• vivianne

Jag har känt att två veckors vila var rätt lagom. Med ettan blev det dock en månad för jag gick femton dagar över tiden. Och med tvåan blev det en helg för hon kom ett par veckor tidigt. Men jag kände ingen skillnad under förlossningen eller som nyförlöst av de olika långa "viloperioderna"

Jag har varit sjukskriven men det var tidigare i graviditeten, under den värsta illamåendefasen.

Har kontorsjobb.

• livetärgött

Jobbade heltid fram till 2v före bf, inga problem direkt, jobbade inom industri och blev omplacerad från de tyngsta lyften. Sen gick jag 8dagar över tiden, kunde lätt ha jobbat de där två veckorna rent fysiskt men det var skönt att vara hemma och "boa" lite!

• Suri

Jobbar som förskollärare, 22 barn mellan 1 och 5 år. Rätt så tufft, men jag älskar mitt jobb och jobbade tills det var 10 dagar kvar. Inga problem!

• Agnes81
    Eddam skrev 2011-03-15 18:15:31 följande:
    Men tänk på att du kan lika gärna bli sjukskriven för att du ramlar när du är ute på promenad och bryter benet.. Så tänk inte att du kommer bli sjukskriven, jag skulle aldrig nobba ett jobb pga att jag kanske ev. kommer bli sjukskriven.. Ingen jag känner har blivit sjukskriven pga graviditetsbesvär. Tror inte det är så vanligt att man blir det..
    Nej det är ju väldigt sant! Benbrytning kan jag ju inte förutse..

Ska försöka stänga av tankarna på att jag är till besvär för mina arbetsgivare som gravid.. Om inga barn föds blir det ju ändå inga nya anställda i framtiden..
  • Agnes81

tack för att ni delat med er av era erfarenheter! underbart att det varit så problemfritt för er alla. siktar på att det går bra för mig med!  Glad

tackar ja till sommarjobb till två veckor innan bf..

• Suri

Rätt inställning! Hoppas du får må bra, lycka till!

• Eddam
    Suri skrev 2011-03-16 15:51:36 följande:
    Rätt inställning! Hoppas du får må bra, lycka till!
    Jag säger detsamma!
  • Hjärtat07

Jag skall arbeta fram tills 28/3 och är beräknad till 3/4 hoppas på att det går vägen bara. Har sjukt mycket sammandragningar och det känns rätt jobbigt men det kommer att gå bra. Man får bara dra ned tempot något. Arbetar i butik där jag går/står ca 8-9 timmar om dagen och lyfter varor, lyften är dock värst men nu tar jag det försiktigt och inget tungt =) lycka till!

Svar på tråden Arbeta till två veckor innan förlossning?