• Hanna 77

Två små nojjor inför förlossningen

Jag sprack supermycket men precis som nån annan skrev så känns det inte. Efteråt kanske jag var mer öm än om jag inte hade spruckit men det vet jag ju inte, jag har ju inte varit med om annat.

Ang att göra nr 2 var jag också jättenervös för innan. Under krystningen låg jag i gynställning och kände mitt i en krystvärk att det var nr 2 som skulle komma och då skrek jag mitt i värken "jag bajsar på mig" och BM bara skrattade och sa att de flesta gör det och så torkade hon lite. Man ligger ju ändå där och fläker upp hela underlivet och visarbrösten (sen vid amningen) för folk man aldrig har träffat förr så lite bajs är inte så farligt!

Lycka till!

• Hanna 77
    mimsan01 skrev 2011-03-16 14:52:14 följande:

Alla här i tråden som har spruckit - hur fort har det gått att läka / återhämta sig. Och vad var värst under läkningsprocessen? Har ni fått några bestående "men" efteråt?

(Sorry TS för att jag kapar tråden)

Jag sprack mer med första än med andra och med första hade jag ont ca 2 veckor efter förlossningen (fick äta värktabletter) medan med andra så var jag bara öm några dagar efter. Jag tyckte läkningen gick bra båda gångerna, man har avslag och blöder ändå även om man inte spricker alltså. Med första sprack jag supermycket och fick opereras (bli sövd och så alltså) när de skulle lappa ihop mig men jag var ändå uppe och tog promenader på ca en timme eller mer med vagnen efter en vecka ungefär. Jag hade lite problem att göra nummer 2 direkt efter förlossningen med första barnet men jag fick ett laxerande medel utskrivet av läkaren och när jag började ta det så hade jag inga problem med det heller. Jag tog detta laxerande i ca 2 veckor och sedan funkade magen av sig själv. 

Jag har inga men efter mna förlossningar mer än att jag är svag i bäckenbottenmuskulaturen. Jag behöver helt enkelt knipa lite mer än vad jag gör men i övrigt är jag återställd. 
Svar på tråden Två små nojjor inför förlossningen