• kmh

Två små nojjor inför förlossningen

Med första sprack jag, med andra blev det ett klipp för att skynda på att bebisen skulle ut. Var orolig innan och när jag frågade BM på föräldrakursen om det fanns något som man själv kunde göra så fick jag det opedagogiska svaret att "alla förstagångsmammor spricker vid förlossningen". Jag smörjde med olja innan vid andra förlossningen, men vet inte om det hjälpte. Det gjorde inte ont varken när jag sprack eller när de klippte och det läkte bra, hade behov av att sitta på något mjukt ca en vecka efter förlossningen, men hade inte ont. Vid första förlossningen gjorde BM en yttre gynkontroll innan jag gick hem och då fick jag möjlighet att titta själv med en spegel och kunde se att det inte såg så svullet ut som det kändes.

Min mage har tömt sig hemma i samband med att förlossningen startade, men det har säkert kommit något vid båda gångerna. Min BM skötte det diskret och torkade bara lite försiktigt. 

Innan var jag också orolig över att det skulle vara mycket folk och jag gillar inte att visa mig naken, men i slutskedet av förlossningen hade de nog kunnat bjuda in alla på sjukhuset utan att jag brytt mig.

Svar på tråden Två små nojjor inför förlossningen