• Ab92

Steriliserad honkatt som löper

Har han en honkatt på snart två år..
    Hon blev kastrerad eller steriliserad för ungefär ett år sedan..
    Jag hamnade i stress och depression och fick lämna bort henne till min mamma under tiden hon löpte för hon fick tydligen inte steriliseras när hon löpte.. Hon löpte konstant i 2 månader tillslut var veterinären tvungen att sterilisera ändå..

Jag vet inte om det blev kastrering eller sterilisering men folk har sagt att i nått av det finns löpbeteendet kvar men veterinären visste att jag var deprimerad och stressad pga. löpand så han borde la fixat så att löpbeteendet försvann?..

Nu är det så att löpbeteendet har inte försvunnit och katten skriker, klöser och sparkar i golvet... Och hon löper så jävla ofta oxå.. Känns som hon löper hela tiden ju.. Rumpan upp i vädret och go normalt kan hon ju inte..

Jag är gravid och jag blir så jävla ledsen, stressad och deppig av detta.. Jag orkar verkligen inte.. Jag kan inte äta och sova som jag vill.. Får dra på högsta volym med musik och låsa in mig i nått rum för att slippa henne...

Vad ska jag göra? Finns det nått man kan göra? :'(

• Svar på tråden Steriliserad honkatt som löper
  • hemlig02

Oj, vad tråkigt at du tycker det är så jobbigt! Det tycker säkert katten oxå förresten, jag tycker så synd om min hona när hon löper. Det verkar jättejobbigt!

Om hon är steriliserad så fortsätter hon löpa ändå. Jag tror att p-piller tar bort löpet. Men det är inte bra med p-piller till katter, det ger tumörer så det bör vara under en kortare tid man ger dem i så fall.

Annars är det väl kastrering som hjälper....

• nemo1

Men veterinären måste väl ändå ha kastrerat henne? Sterilisering är det väl ingen som utför längre, det är förlegat. Jag tycker du ska boka tid till en veterinär som får undersöka henne.

• hemlig02
    nemo1 skrev 2011-03-15 20:11:06 följande:
    Men veterinären måste väl ändå ha kastrerat henne? Sterilisering är det väl ingen som utför längre, det är förlegat. Jag tycker du ska boka tid till en veterinär som får undersöka henne.
    Vi trodde att vi låtit kastrera vår honkatt för ca 3 år sen, men det visade sig att han bara steriliserade.. SÅ det förekommer tydligen,även om det kanske inte är vanligt.
  • nemo1

Måste ha varit en vet som skulle ha gått i pension för länge länge sedan. Man vill ju ha bort löpbeteendet både för kattens och ens egen skull.

• Tigerhonan

Vad är det för skillnad mellan kastrering eller stelerisering? 

Dom flesta veterinärer säger ju kastrering till hankatter och stelerisering för honkatter. Så jag funderar bara på vad skillnaden är.

• nemo1

Vid kastrering tar du bort både livmoder och äggstockar och då försvinner löpbeteendet också. Vid sterilisering knipsar man bara äggledarna men löpet finns kvar.

• Tigerhonan
    nemo1 skrev 2011-03-15 21:49:22 följande:
    Vid kastrering tar du bort både livmoder och äggstockar och då försvinner löpbeteendet också. Vid sterilisering knipsar man bara äggledarna men löpet finns kvar.
    Men när man steriliserar skär dom väl upp magen också på honor?

Hade två honor jag steriliserade/kastrerade och deras beteende försvann (den ena hann aldrig löpa). Min mammas katt har dom steriliserats, hon har inget löpbeteende kvar alls 
  • nemo1

Ja vid sterilisering så måste snitt läggas på magen också för att komma åt äggledarna. 

• 2soon3

Om en bit av en äggstock har blivit missad vid kasteringen så kan de fortsätta löpa... skitjobbig situation
    då den kan vara svår att hitta på vid nästa operation. Alltså man måste öppna katten igen, och försöka
    ta bort eventuellt sånt man missat. Hoppas inte katten blev steriliserad... det vore ju helt ologiskt och rätt märkligt
    ifall en veterinär skulle göra ett sånt ingrepp nu för tiden....

Vänd dig till behandlande klinik, och fråga hur ni ska göra om hon är KASTRERAD men fortfarande löper... det kan hända att de utan att tveka erbjuder sig att göra och göra rätt...  gratis alltså..

Annars kan du ge henne ppiller för katt en gång i veckan för att slippa löpen.
    Första åtgärd-kontakta veterinärkliniken som opererade henne. Om inte annat för att få recept på ppiller.

• ForReal

Vi har samma problem och har haft varje vår med en av våra katter, nu 7 år gammal. Hon kastrerades som liten men kom till oss som hemlös, och hade redan hunnit löpa en del. Så vi tror tyvärr att det blev ett inlärt beteende innan hon hann kastreras. Det har blivit bättre med åren och nu ganska OK, men usch va jobbigt det var de första åren. Förstår dig verkligen, man kan bli helt tokig av de där djupa skriken.

Är hon kastrerad så kan man som ovanstående skrivit undersöka om hon har äggstocksvävnad kvar. Det innebär ju dock att hon måste öppnas/opereras, men det är det ju värt kan jag tycka. Det gjordes på vår kisse, men "tyvärr" så var det inte så,hade ju varit skönt om man vetat felet.

Hoppas det blir bättre, lycka till!

Svar på tråden Steriliserad honkatt som löper