• gastronomer

Potträning för 7-månaders

Som tråden heter.

Jag läste en artikel för ett tag sen om några svenska föräldrar som pottränat sitt barn sen han kunde sitta vid 3 månaders ålder. Nu när min egen 7-månaders dotter kan sitta (nästan) själv så tänkte jag att hon skulle få pröva att känna hur det känns att sitta på en potta också!

Nu har hon bara suttit två gånger, jag tar det lugnt nu i början och låter henne bara sitta en liten stund efter lunchen alltså en gång om dagen. Första gången hade vi bra tur - hon bajsade rätt ner i pottan på en gång. Dock verkade hon inte tycka om känslan och blev väldigt gnällig och gråtig när hon var klar.

Andra gången hon fick sitta, så började hon tjuta direkt. Ingen respons på uppmuntrande ord och leksaker var inte intressanta. Hon ville av. Det var väldigt tydligt.

Har jag gjort något fel? Hur kan man göra pottan till ett avslappnat och naturligt inslag i vardagslivet?

• Svar på tråden Potträning för 7-månaders
  • MiniLo

Varför så brådis?

{#emotions_dlg.flower} 

♥Lillis 090904 BF med Loppan 110524♥
  • Chiica

Jag ahr aldrig hört talas om någon som börjat så tidigt men potträning i allmänhet tar sin tid. Jag började med min son runt 2 års åldern och då fick han bestämma själv när han ville sitta, den fanns ju på toaletten och han fick även ta ut den ifrån toaletten och jag tyckte de va bra just för att han va såpass stor och kunde berätta själv coh allt gick då i hans egen takt :)

Ge henne tid isf, potträning ska aldrig vara stress :)

• vittra

Kom gärna till rätt forum "Blöjfri bebis-EC" som finns under kategorin föräldrar

Det kanske är bättre att börja sätta vid tex varje blöjbyte eller efter varje vila. Vi började med potta till första då hon var 4 månader och andra var bara några veckor. Vid 7 månader bajsade första alltid i pottan och kiss kom någon eller ett par gånger i blöjan och övrigt i pottan.

Tycker dock inte det låter som att du gjort något fel. Vill man ha det avslappnat så låt henne gå ifrån om hon blir ledsen och testa igen vid ett annat tillfälle helt enkelt.

• gastronomer
    Chiica skrev 2011-03-15 21:16:15 följande:
    Jag ahr aldrig hört talas om någon som börjat så tidigt men potträning i allmänhet tar sin tid. Jag började med min son runt 2 års åldern och då fick han bestämma själv när han ville sitta, den fanns ju på toaletten och han fick även ta ut den ifrån toaletten och jag tyckte de va bra just för att han va såpass stor och kunde berätta själv coh allt gick då i hans egen takt :)

Ge henne tid isf, potträning ska aldrig vara stress :)
    Jag tror också på att man inte ska stressa eller tvinga fram något, hon ska ju så småningom vilja använda pottan själv och se det som naturligt att det är där man kissar och bajsar, inte i brallan. Tror jag helt enkelt sätter henne på pottan lite då och då under lek och mys, i olika situationer och i olika miljöer, och nu i början inte nödvändigtvis med syfte att hon just ska kissa. Så att pottan kanske snarare blir spännande än skrämmande.

Anledningen till att jag börjar så här tidigt är dels att jag är nyfiken på hur snabbt det kan gå att få henne torr, och lite av ekonomiska och bekväma skäl också. Tänk att kunna slippa blöjor åtminstone dagtid, vad skönt det vore!
  • gastronomer
    vittra skrev 2011-03-15 21:21:59 följande:
    Kom gärna till rätt forum "Blöjfri bebis-EC" som finns under kategorin föräldrar

Det kanske är bättre att börja sätta vid tex varje blöjbyte eller efter varje vila. Vi började med potta till första då hon var 4 månader och andra var bara några veckor. Vid 7 månader bajsade första alltid i pottan och kiss kom någon eller ett par gånger i blöjan och övrigt i pottan.

Tycker dock inte det låter som att du gjort något fel. Vill man ha det avslappnat så låt henne gå ifrån om hon blir ledsen och testa igen vid ett annat tillfälle helt enkelt.
    hoppsan! Såg inte att det fanns en hel kategori för sådant här.
  • Mamma till V och E

Japp, på EC-forumet får du bättre svar. Och för dem som inte vet handlar inte EC om "potträning" utan att lära sig läsa av sitt barns signaler.

• gastronomer
    Mamma till V och E skrev 2011-03-15 21:36:22 följande:
    Japp, på EC-forumet får du bättre svar. Och för dem som inte vet handlar inte EC om "potträning" utan att lära sig läsa av sitt barns signaler.
    Det låter ju väldigt naturligt och bra och på barnens villkor, måste sägas. Skall undersöka!
  • Chiica
    minimamma89 skrev 2011-03-15 21:27:30 följande:
    Jag tror också på att man inte ska stressa eller tvinga fram något, hon ska ju så småningom vilja använda pottan själv och se det som naturligt att det är där man kissar och bajsar, inte i brallan. Tror jag helt enkelt sätter henne på pottan lite då och då under lek och mys, i olika situationer och i olika miljöer, och nu i början inte nödvändigtvis med syfte att hon just ska kissa. Så att pottan kanske snarare blir spännande än skrämmande.

Anledningen till att jag börjar så här tidigt är dels att jag är nyfiken på hur snabbt det kan gå att få henne torr, och lite av ekonomiska och bekväma skäl också. Tänk att kunna slippa blöjor åtminstone dagtid, vad skönt det vore!
    Ja men de känns som du har super koll på läget :) Lycka till! :)
Svar på tråden Potträning för 7-månaders