• sandersmamma

Hans barn är INTE vår sons bror. Men min son är det.

Jag har fått barn med min sambo. Vi har båda barn sen innan. Jag anser inte att sambons barn är syskon till vårt nya, men att mitt barn är det. Jag tycker man blir syskon om man har legat i samma livmoder och blivit ammad av samma mamma. Dessutom är hans barn här varannan helg vilket gör att anknytningen dessutom inte heller blir den samma som med mitt barn. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-15 23:45
    Som sagt, detta är mina tankar och inget som barnen tar del av eller får höra. Vi är alltid ytterst rättvisa ( i den mån man kan förstås )och ingen far illa av det. Så här är det. Jag är inte elak mot nån och särbehandlar ingen. Och handen på hjärtat så tror jag inte att jag är ensam om att tänka så här. Det finns bara så mycket pretto-människor som äääääääälskar att bli förbannade på såna här trådar!!!!! ; )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-16 22:34
    Så, nu har jag fått svar. Tackar för visat intresse. Nu låter jag tråden falla i papperskorgen för egen del, men ni får gärna låna den om ni vill fortsätta diskutera. Någon undrade om jag var seriös? Nej, inte helt faktiskt. Det var från början ett samtal här hemma, som handlade om släktforskning. Det ena ledde till det andra och denna tanken föddes.

• Svar på tråden Hans barn är INTE vår sons bror. Men min son är det.
  • hallonsweet

Alltså även om du beteer dig rättvist mot sambons son, så tror jag att han känner av att du känner så. jag tror du utstrålar det.

• Laura03

Å min bror ser sig som ensambarn för jag flyttade hemifrån när jag var 18 och då var han sju. Han påstår att han inte har några minnen alls tidigare. Han beter sig precis som ett ensambarn också och ser inte mig och vår storebror fast vi alla tre har samma mor och far. Tror han kan ärva allt själv den dagen båda våra föräldrar gått bort men helst innan och och tycker vi är giriga då vi säger både syskon och mamma att allt ska delas på tre. Hans fru uppmuntrar honom också till hans tankesätt. Och hon säger halvbror om sin bror och poängterar det verkligen. Min bror fick inte reda på att hon hade en halvbror förrän de varit tillsammans i ett år. Och hennes syster bara syster för de är helsystrar.
    Ja pucko är äckligt och puckon finns det gott om

• perfectbyhelena

Jag tror jag måste säga att jag ändå fattar vad TS menar. Hon menar nog inte att dom blir HELsyskon, utan kallar dom för syskon rätt å slätt. Just för att dom låg i samma mage. Och bor ihop hela tiden. Och att sambons son blir HALVsyskon för att han låg i en annan mage. Jag tycker prersonligen likadant faktiskt, vi har det typ samma hemma. Och vi behöver inte heller göra skillnad på barnen, som TS säger. Det är ju bara hennes känslor för barnen hon skriver ner här, inte att hon hatar eller vill vara elak mot nån. Eller e jag ute å cyklar????

• Yori
    sandersmamma skrev 2011-03-16 02:15:31 följande:
    Jag fattar vad du menar. Men det ser inte ut så. Han har eget rum, egen cykel, eget lego och allt som hör där till. Jag gör läxor med dom båda, kör till träningar och hejar på matcher. Jag lagar bådas favoritmat, hyr filmen dom kommer överrens om, ger lika mkt julklappar etcetc. Det är bara mina tankar om att mina är närmre när dom delat mage....
    Jag menade mest att barn även känner av "tanken" ... hoppas att du förstår mig?
  • Yori
    hallonsweet skrev 2011-03-16 23:40:16 följande:
    Alltså även om du beteer dig rättvist mot sambons son, så tror jag att han känner av att du känner så. jag tror du utstrålar det.
    Tack! Det där var precis det jag vile få fram med mitt inlägg :) (#82)
  • sextiotalist
    mamma till tre busungar skrev 2011-03-15 22:38:15 följande:
    Vad jag tycker? Jag tycker att du är ute och cyklar!

Adoptivbarn blir aldrig syskon då med andra ord? Ej heller de som ej blivit ammade? 
    Min sambo har ett biologiskt halvsyskon men inte juridiskt, då detta barn adopterades av sin styvpappa i unga år. Så man kan ha biologiska syskon (där men delar bilogiskt föräldrarna), men man kan ha juridiska syskon, som blir syskon via adoption
  • sextiotalist

Jag är absolut inte en prettomänniska.
    Vårt barn har två halvsyskon, där pappan är gemensam. Den äldsta och vårt gemensamma är så lika så hade de varit jämnåriga så hade de tagits som enäggstvillingar (trots olika mammor)
    Min mamma har två halvsyskon på sin pappas sida.
    Hon är född på 30-talet och skulle häpna ifall hon hörde Ts resonemang och där hon är mer lik sin halvsyster än sin helsyster (OK var, för de båda syskonen är numera borta pga hög ålder)

• Lotusblomma

Vilken inställning...TS alltså.
    Jag har två barn med en karl som hade ett barn sedan innan, nog fan är de lika mycket syskon med varandra som det barn jag bär på idag blir med mina två barn sedan innan...

Hoppas du inte säger de där tankarna högt till din sambos barn!

• Lotusblomma
    Laura03 skrev 2011-03-16 22:25:39 följande:
    Om man bara är syskon om man varit i samma livmoder och ammats av samma mamma hur är det med barn som kommit från samma pung, legat i samma livmoder och flaskmatas? Är de halvsyskon då eftersom de inte fått tuttemjölk.
  • Oleanna

Mina barn och andras ungar låter det lite som. Undrar igen om det är en skämt tråd.
    Undrar också hur ts ställer sig till surrogatmammor. 

Svar på tråden Hans barn är INTE vår sons bror. Men min son är det.