• sandersmamma

Hans barn är INTE vår sons bror. Men min son är det.

Jag har fått barn med min sambo. Vi har båda barn sen innan. Jag anser inte att sambons barn är syskon till vårt nya, men att mitt barn är det. Jag tycker man blir syskon om man har legat i samma livmoder och blivit ammad av samma mamma. Dessutom är hans barn här varannan helg vilket gör att anknytningen dessutom inte heller blir den samma som med mitt barn. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-15 23:45
    Som sagt, detta är mina tankar och inget som barnen tar del av eller får höra. Vi är alltid ytterst rättvisa ( i den mån man kan förstås )och ingen far illa av det. Så här är det. Jag är inte elak mot nån och särbehandlar ingen. Och handen på hjärtat så tror jag inte att jag är ensam om att tänka så här. Det finns bara så mycket pretto-människor som äääääääälskar att bli förbannade på såna här trådar!!!!! ; )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-16 22:34
    Så, nu har jag fått svar. Tackar för visat intresse. Nu låter jag tråden falla i papperskorgen för egen del, men ni får gärna låna den om ni vill fortsätta diskutera. Någon undrade om jag var seriös? Nej, inte helt faktiskt. Det var från början ett samtal här hemma, som handlade om släktforskning. Det ena ledde till det andra och denna tanken föddes.

• Svar på tråden Hans barn är INTE vår sons bror. Men min son är det.
  • mia maria
    Nellee skrev 2011-03-15 23:01:05 följande:
    Tycker däremot inte om ordet halvsyskon. Jag har två bonusar och i mina ögon är de vår gemensamma sons syskon. 
    Nej jag använder inte heller ordet halvsyskon egentligen - bara de ggr man av någon anledning ska tala om att barnen inte har samma pappa/mamma.
    Syskon som syskon!
  • Blossi

Klart att enbart DINA barn är syskon, ts. Alla andra är bara ungar som kommer på besök.

• sandersmamma
    Killa skrev 2011-03-15 22:59:09 följande:
    HELT RÄTT!!!
    Min sambo har en son sen tidigare.. men ingen av oss tänker ens på att dom på nått sätt skulle va "halvsyskon".. d är som sagt andras sätt att se på det.. inte vårat.. vår dotter o min bonus är syskon. Punkt.
    Klart att ingen har sagt så till er. Men kanske OM er? Det vet du inte, för nåt sånt säger man ju så klart inte till varann i en familj. Vi gör aldrig skillnad på barnen hemma, det är dödssynd tycker jag. Men i tanken är det så för mig. Och jag tycker inte det är konstigt. Jag gör lika mycket med min bonus som med min egna. När det gäller att ta hand om och hjälpa till med den lille, så får båda vara delaktiga. Så klart!
  • mia maria
    sandersmamma skrev 2011-03-15 23:06:32 följande:
    Observera att jag inte säger helsyskon, utan syskon. Och halvsyskon. Mamman bär i 9 månader, alla sina barn. Pappan gör det han ska och är sen färdig. Mamman ammar alla sina barn, bär dom i samma livmoder. Syskon alltså.
    Men gud, menar du allvar eller driver du med oss???
    Är inte pappan lika mkt förälder då eftersom han inte bär, föder eller ammar barnet???
    Anser du att hans del i det hela är mindre värd eller vadå??
    Vad har amning o livmodern med syskonskapet att göra?
    Jag förstår inte hur du menar!
  • Elias Emil

Fast det har ju med generna att göra inte vem som bär i livmodern....

• pluvdo

Självklart är även din sambons barn från tidigare förhållanden syskon till ert barn om ni har barn tillsammans. Syskon har inte med vilka som delat livmoder att göra utan att dela gener (eller ja, i adoptivbarns fall så är det ju att de delar familj och är, så att säga, inadopterade i släktens genetik, nästan. Eller hur jag nu skall säga) och föräldrar. Löjligt av dig, ts, att tycka att de andra barnen inte är syskon till er son bara för att du inte burit på dem. Det säger mer om dig än det säger om dem.

• Helena77

Vad jag tycker?Att du verkar rätt korkad...
    Alla dina barn är dina barn,alla hans barn är hans barn och alla barn är syskon...halvsyskon om man nu vill kalla det så men dina barn sen tidigare är lika mycket halvsyskon till erat gemensamma barn som hans barn sen tidigare.
    Hur kan man ens skilja på barn så?För det gör du trots att du säger att du inte gör det för annars skulle inte dessa tankar finnas!

• norgesessan

Vet maken om att du tänker så? Hade min svärmor , eller fru om jag vore en man, sagt nåt sånt hade hon fått höra.....

Egocentriskt tänkande, och taskigt mot pappan till barnen...Din livmoder och dina bröst betyder inget i denna sammanhang, dom har lika många gemensamma föräldrar, din första son är inte mer syskon till eran gemensamma än vad hans första son är.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Eriin

Men det är väl klart din sambos barn är lika mycket syskon med ert gemensamma som ditt barn? Förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.

• mia maria
    sandersmamma skrev 2011-03-15 23:10:23 följande:
    Klart att ingen har sagt så till er. Men kanske OM er? Det vet du inte, för nåt sånt säger man ju så klart inte till varann i en familj. Vi gör aldrig skillnad på barnen hemma, det är dödssynd tycker jag. Men i tanken är det så för mig. Och jag tycker inte det är konstigt. Jag gör lika mycket med min bonus som med min egna. När det gäller att ta hand om och hjälpa till med den lille, så får båda vara delaktiga. Så klart!
    Men av någon anledning så ser du att ditt barn sen tidigare är mer syskon med erat gemensamma barn än vad hans barn sedan tidigare är?
    Och detta pga att du har en livmoder o ammar.

Mkt nytt resonemang, har jag aldrig hört talas om tidigare.
Svar på tråden Hans barn är INTE vår sons bror. Men min son är det.