• Med två små

Dräktig katt som blir rädd och aggressiv?

Min honkatt är dräktig för första gången och ska föda nu i dagarna. Nu har hon blivit helt personlighetsförändrad. Normalt sett vill hon gärna sitta i mitt knä och vara nära mig, även om hon mot många andra är ganska skygg. Om man försöker klappa henne nu fräser hon och rivs och bits - hon verkar helt enkelt allmänt stressad.

Jag har försökt se till att hon har det extra lugnt runt sig och att det finns ställen där hon kan gå och gömma sig, men hon blir bara mer och mer knasig. Jag har tänkt att det bästa antagligen är att lämna henne i fred och inte försöka röra henne i onödan så det är vad jag har gjort men samtidigt vill jag ju kunna hålla koll på henne nu när hon är så nära förlossningen.

Varför reagerar hon så här på sin dräktighet? Är det vanligt?

• Svar på tråden Dräktig katt som blir rädd och aggressiv?
  • Marnet

De kan ju va att hon inte vet vad som händer!! Hon har ont o så men eftersom hon inte har haft bebisar i magen innan så vet hon ju inte... Har hon vart sån länge eller de sista? De kan ju va förvärkar kanske?

• Med två små
    Marnet skrev 2011-03-16 07:24:45 följande:
    De kan ju va att hon inte vet vad som händer!! Hon har ont o så men eftersom hon inte har haft bebisar i magen innan så vet hon ju inte... Har hon vart sån länge eller de sista? De kan ju va förvärkar kanske?
    Ja, så kan det kanske vara! Om jag har räknat rätt var hennes bf-datum igår så det är mycket möjligt att hon har förvärkar. För det har utan tvivel blivit värre de senaste fyra dagarna!
  • TheMother
    Med två små skrev 2011-03-16 07:35:23 följande:
    Ja, så kan det kanske vara! Om jag har räknat rätt var hennes bf-datum igår så det är mycket möjligt att hon har förvärkar. För det har utan tvivel blivit värre de senaste fyra dagarna!
    Nu har jag ingen som helst koll på katter, dräktighet och födslar, men om hon tycks ha haft ont en längre tid nu så kanske det är så att det är svårt för henne att föda fram kattungarna, och hon behöver få komma till vetrinär?
    Jag skulle nog ha ringt till något djursjukhus och hört mig för.
  • Marnet
    TheMother skrev 2011-03-16 07:44:55 följande:
    Nu har jag ingen som helst koll på katter, dräktighet och födslar, men om hon tycks ha haft ont en längre tid nu så kanske det är så att det är svårt för henne att föda fram kattungarna, och hon behöver få komma till vetrinär?
    Jag skulle nog ha ringt till något djursjukhus och hört mig för.
    Har hon inte några krystvärkar så ska de inte va nån fara!! Däremot när de har satt igång o inget händer bör man börja oroa sig... Katter kan några dagar innan de e dags bli oroliga o bädda o ha sig... En del blir som plåster o vill inte bli lämnade medans en del vill vara ifred...
  • Med två små
    Marnet skrev 2011-03-16 07:51:43 följande:
    Har hon inte några krystvärkar så ska de inte va nån fara!! Däremot när de har satt igång o inget händer bör man börja oroa sig... Katter kan några dagar innan de e dags bli oroliga o bädda o ha sig... En del blir som plåster o vill inte bli lämnade medans en del vill vara ifred...
    Nej, jag tror inte att det har satt igång på riktigt för hon är bara arg i kontakten med människor. Om man spanar på henne från lite håll är hon lugn. Hon gick runt och letade mycket för några dagar sedan men nu ägnar hon sig mest åt att äta mat eller att ligga och vila.
  • nemo1

Jag har varit med om många kattförlossningar men har aldrig varit med om att mamman blivit aggressiv. Tvärtom har alla varit överkeliga, det ska klias mage 24 timmar om dygnet. Låter faktiskt som att hon har ont. Hoppas att du kan ta ledigt nu tills hon ska föda, det kan bli problem. Och enligt lag så är du skyldig att vara hemma när det är dagsTitta på hennes mage när hon ligger ner, ofta kan man se som små rysningar i pälsen när dom har förvärkar.

• Med två små
    nemo1 skrev 2011-03-16 09:19:54 följande:
    Jag har varit med om många kattförlossningar men har aldrig varit med om att mamman blivit aggressiv. Tvärtom har alla varit överkeliga, det ska klias mage 24 timmar om dygnet. Låter faktiskt som att hon har ont. Hoppas att du kan ta ledigt nu tills hon ska föda, det kan bli problem. Och enligt lag så är du skyldig att vara hemma när det är dagsTitta på hennes mage när hon ligger ner, ofta kan man se som små rysningar i pälsen när dom har förvärkar.
    Nej, då har hon nog inga förvärkar för magen ser stillsam ut. Hon är bara sur och tjock. Jag har turen att själv vara på smällen så jag är lämpligt nog sjukskriven och hemma. Tycker att hon har blivit lite mindre skeptisk till mig i dag men märker att hon helst inte vill ha sällskap i alla fall - hon brukar annars tex sitta på mitt sängbord och titta på mig när jag sover men nu - nej. Hon beter sig ungefär som hon gör mot främmande människor.  
  • Vera40

Jag har haft fem katt förlossningar innan och en av honorna då ble väldigt aggressiv andra dräktigheten,men samma dag hon skulle ha blev hon som vanligt igen, min hona nu som ska ha närsomhelst är mest för sig själv boar inget och vill inte vara där vi är,eller jo men på lite avstånd så det är olika på alla katter ;) hon har haft lite förvärkar sen i går nu så hoppas snart dom kommer här :)

Svar på tråden Dräktig katt som blir rädd och aggressiv?