candi skrev 2011-03-19 21:09:42 följande:
TS skulle precis in & skiriva egen tråd om om just detta!!
Faaaan rent ut sagt, är så förbaksat frustrerad just nu, mer eller mindre ifr barnhelg till barnhelg.
Alltså detta att vara konsekvent & veta vad man sagt, ska det vara så svårt för min man. Detta gap, tjat, tjafs eller bråk för något som ändå slutar med att dem får som dem vill i slutändan.
Framför allt detta med hans son 10 år & detta dataspel WoW (som för mig är vansinne för en som inte kan läsa engelska & han är alldeles för ung för sånt) - fick gehör när jag sa att han är för liten & detta passar ifr 12 år - det gick 2 mån, så hade han det. Nu är det tjat tjat tjat tjat om att få spela.
Ex, maken sa till sonen att tors är det inge spel, det är träningar, middag & lite tv sen sängen (detta på tel dagen innan de kom) - efter skolan gör han läxan på 10 min & spel 45 min - efter träning & middag så är det spel igen 45 min... för mig får han spela, men va tog det där vägen som maken sa dagen innan??
Kommer han i bråk så förbjuder han barnen ex.vis data el tv spel & det är hela helgen, "blir inget spel alls, bara så ni vet" så likt förbaskat kanske det inte ens går 2 tim så har dem varit duktiga el snälla... så då slipper han på "straffet" - MEN VARFÖR HA DESSA HOT OM DE INTE EFTERLEVS???
Har försökt prata med min man om att om han nu skall "straffa/hota" el vad man skall kalla det så ta det i små portioner så det blir greppbart & något han kan hålla - jo visst säger han, ska jag tänka på, annars får jag en besk kommentar att inte lägga mig i.
Nu är barnen vana att tjata till sig & har alltid varit, så det är egentligen inget nytt här - jag börjar bli så för jävla trött på det - hur ska jag få min man att vara lite mer konsekvent?
Vi har en gemensam dotter på 4 år & för mig är det viktigt att man har regler som följs & som man håller - jag är nog ganska principfast jämfört mot min man. Jag har oxå bättre respekt & mindre tjafs med hans barn för dem vet vad som gäller, men när jag nu har backat när det gäller vissa regler för de efterföljs inte som jag tycker så får jag höra detta jävla tjafs & bråk & en man som är hur velig som helst!
Precis i detta nu är det samma grej... sonen frågar om han får spela WoW när maken jobbar imorgon eftersom maken har sagt att jag bestämmer då, javisst en stund & en stund efter träning, sammanlagt 1½ tim. Nu hör till saken att denna pojk skall förhandla om allt. Han går till sin pappa & säger det som är sagt - maken kommer ner & säger till mig " det blir inge spel för honom i morgon, bara så du vet" - Nähää - nä han kommer inte få spela för att han nu har tjafsat med sin pappa att han vill har mer speltid när han är borta än det jag lovade... då blev maken irriterad & förbjöd hela dagen - Okey & du menar hela dagen, jaaa hela dagen, i alla fall till jag kommer hem vid 13:00!!!!!
Nu blev detta lite långt kanske, det finns många andra exempel, men just nu är detta mest upp på tapeten...
Fy sjuton, det är verkligen skitsvårt att få det bra för alla när man har olika åsikter om uppfostran.