Få sambon att vara konsekvent
Det är oerhört mycket enklare att vara konsekvent mot andras barn än att vara det mot sina egna, så känner i alla fall jag. Nu vet jag inte om du har egna barn också sedan innan eller om det bara är din sambo som har det?
När det gäller tjat och gnat och gnäll så tror jag (observera att jag bara kan referera till mig själv!) att man har lägre toleransnivå när det inte är ens eget barn. Då är nej ett nej och regler och rutiner är självklara.
Men är man en separerad förälder som kanske har sitt barn varannan helg eller varannan vecka så kan det ofta bli väldigt ostrukturerat och man kan ha svårt att stå på sig som förälder.
Kanske vill man inte att barnet ska sitta och tjura på rummet hela den helg man har tillsammans, och man vänder ut och in på sig själv för att det ska bli så lite tjafs som möjligt. Det är naturligtvis ingen bra lösning, eftersom det som du beskriver aldrig blir någon konsekvens av ett felaktigt betéende, men att ha bråkat en hel umgängeshelg eller vecka gör också ont i hjärtat....
Sedan finns det ju dom som bara är latmaskar också och inte tar tag i någonting och brer ungarnas mackor ända upp i tonåren, det finns alla sorter ;)