• Anonym (Anna-79)

För drygt två år sedan så tog jag ett banklån på 200.000 för att hjälpa en anhörig till mig...

..Nu vill samma personer att jag ska höja upp lånet 30.000 för de ska slippa hamna hos fogden. Banklånet togs för 2 år sedan för att lösa krediter och rädda dem från kronofogden.

Då hade jag en anställning vilket jag inte har nu, de påstår att lånet är skött så det ska inte vara några problem att låna upp på det befintliga.

Hur är det? Har man rätt att höja ett lån som skötts?

• Svar på tråden För drygt två år sedan så tog jag ett banklån på 200.000 för att hjälpa en anhörig till mig...
  • Anonym (Säkerhet)

Riktigt så enkelt är det inte. Banken tittar ju på din totalekonomi och det är inte så lättvindigt som att bara låna upp på ett skött lån. Det ska ju finnas någon form av säkerhet också.

• Anonym

Det går antagligen att höja lånet, men jag måste säga att du är MODIG. Jag skulle aldrig i livet ta ett lån för någon annan. Tänk om de inte betalar! Och nu verkar det ju som om de är i samma knipa igen alltså måste bli räddade från kronofogden.
    Hur blir det när du själv behöver låna pengar? Då har du ju skulder som påverkar beslutet!

• Kjell2
    Anonym (Anna-79) skrev 2011-03-16 11:56:55 följande:
    ..Nu vill samma personer att jag ska höja upp lånet 30.000 för de ska slippa hamna hos fogden. Banklånet togs för 2 år sedan för att lösa krediter och rädda dem från kronofogden.

Då hade jag en anställning vilket jag inte har nu, de påstår att lånet är skött så det ska inte vara några problem att låna upp på det befintliga.

Hur är det? Har man rätt att höja ett lån som skötts?
    Du har ingen RÄTT att höja ett lån. Däremot en möjlighet om banken säger ja.

Tycker det verkar lite riskabelt att först låna 200 000 för att hjälpa anhöriga från kris och två år senare samma samma sak igen. Verkar som de inte har lärt sig och låter dig ta risken.
  • Queenie70

Du är väldigt modig måste jag säga. Har du tänkt på vad som händer om vederbörande dör eller helt förlorar betalningsförmåga? Då står du där. Inte heller verkar din insats ha hjälpt personen eftersom denna återigen satt sig i en sits där det verkar gå åt skogen. Jag skulle inte göra detta för NÅGON, inte ens mitt barn, ¨då jag anser att man faktiskt bidrar till grundproblemet snarare än att hjälpa personen.

• Anonym

Jag tror inte du kommer att få låna de 30 tusen. När jag pluggade och hade studiemedel så fick jag inte ens lägga på 10.000 på mitt redan existerande bolån, när jag ville lösa bindningtiden på lånet (och då är bostaden bara belånad till 50 procent).

Men även om du fått låna så tycker jag inte du ska göra det. Du har redan pumpat in 200.000 vilket är väldigt mycket pengar och det har inte gjort dem skuldfria. Säg nej.

• Anonym (Anna-79)

Jag vill inte höja lånet för det är ett mirakel att det skött lånet hittills.

De missköter gravt sin ekonomi och har idag fler krediter med höga räntor än vad de hade för två år sedan när jag trodde att jag "räddade" dem. De betalar idag säkert 15.000 i månaden på enbart räntor.
    Tänkte bara höra hur lätt det är att höja lånet så att jag vet innan jag ringer banken. Då det handlar om en väldigt nära anhörig så är jag tyvärr för feg för att neka rakt av så enklaste vore ju om banken nekade rakt av. De gör allt för att utnyttjja mig men nu har jag fått nog.

• bustjejen
    Anonym (Anna-79) skrev 2011-03-16 12:08:11 följande:
    Jag vill inte höja lånet för det är ett mirakel att det skött lånet hittills.

De missköter gravt sin ekonomi och har idag fler krediter med höga räntor än vad de hade för två år sedan när jag trodde att jag "räddade" dem. De betalar idag säkert 15.000 i månaden på enbart räntor.
    Tänkte bara höra hur lätt det är att höja lånet så att jag vet innan jag ringer banken. Då det handlar om en väldigt nära anhörig så är jag tyvärr för feg för att neka rakt av så enklaste vore ju om banken nekade rakt av. De gör allt för att utnyttjja mig men nu har jag fått nog.
    Usch, vilken jobbig situation. 
    Du måste tänka på dig själv i denna situationen. Även om det är jättejobbigt att neka en nära anhörig, så måste man någon gång slå näven i bordet.
    Du har varit otroligt hjälpsam som har tagit lån åt någon annan från början, men risken är bara att du utnyttjas mer och mer.
    Skäms inte för att säga nej, utan var stolt över att du kan hantera din ekonomi istället .
  • NadiaMi

Problemet är väl att oavsett hur det går så kommer du att sitta där med ett stort lån i ditt namn ifall de inte lyckas skärpa sig och rätta till sin ekonomi.

Vad har de gjort förutom att be dig rädda dem från skuldberget?
    Har de dessutom 15.000 i bara räntekostnad varje månad lär 30.000 inte göra någon direkt skillnad.

Ställ lite motkrav.
    Säg att du ska kolla upp det MEN innan du gör det så vill du att ni ska köra en 'lyxfällan light' där du är med och går igenom deras ekonomi - alternativt att de går till en ekonomisk rådgivare och berättar för dig vad de har kommit fram till.
    Ändrar de inte sina ekonomiska mönster så spelar det ju ingen roll hur många lån de får hjälp med.

Eller anmäl dem till lyxfällan... Kanske kan de få komma med och du får en chans att slippa hamna där med ett stort lån som du tagit för någon annans skull.

• Anonym

Jag tycker gott du kan säga att du ringde banken men de sa nej. Du behöver ju inte ringa men du kan använda dem som ursäkt.

Dessutom tycker jag att du ska se till att ditt lån blir betalat med autogiro direkt när deras löner kommer in och andra krediter får komma efter det. 200.000 i lån när man inte har någon inkomst är en mardröm.

• Anonym (Ferfer)

Ljug och säg att du inte fick höja lånet om du inte kan med att säga nej.

Svar på tråden För drygt två år sedan så tog jag ett banklån på 200.000 för att hjälpa en anhörig till mig...