• Äldre 16 Mar 12:20
    4535 visningar
    13 svar
    13
    4535

    HCG som stiger snabbt vid X?

    Nu måste jag fråga om en sak som jag grubblar på dag och natt, kanske någon som varit med om det. Jag har förmodlingen råkat ut för mitt andra utomkveds, hade ett 2003 men den här gången är det inte samma förlopp. Jag har haft omväxlande svaga och negativa tester till och från sen början av februari, fick vad jag trodde var min mens 5/2  men nu är jag inte så säker på att det var en vanlig mens. Trodde först jag fått ett tidigt missfall men när jag testade tydligt men svagt positivt 10/3 började jag ana oråd. CB digitalt visade gravid 1-2 den 11/3. Den 12/3 börjar jag blöda och åker in till KK. Läkaren ser ingeting på VUL och jag får ta blodprov för att mäta HCG. Igår var jag tillbaka på KK och får veta att HCG har stigit från 96 på em den 12/3 till 600 på morgonen den 15/3??? Hur är det möjligt att HCG kan sexdubblas på drygt två dygn om det är ett utomkveds? Någon som har varit med om samma? Jag trodde att HCG alltid steg långsammare än en vanlig graviditet, eller steg och sjönk lite. VUL visar fortfarande ingenting men jag har en konstig diffus värk på vänster sida där jag hade mitt X förra gången. Ska till KK i morgon igen och kommer förmodlingen få en spruta med cellgifter.

    Det som jag grubblar på är om det kan finnas både en normal graviditet som det är för tidgit att se på VUL och ett X samtidigt. Jag vet att det kan hända men det är mycket ovanligt. Varför ökar annars HCG så kraftigt. Läkaren kommenterade inte det, jag började fundera på det när jag åkte hem. Jag kan inte ta cellgifter innan jag är helt säker på att det inte finns ett levande foster som sitter rätt. Ska så klart fråga i morgon men vill bara höra om någon varit med om något liknande.

  • Svar på tråden HCG som stiger snabbt vid X?
  • Äldre 18 Mar 09:59
    #1

    Svarar själv då, det kan tydligen öka fort i början, mer än dubblas. Men jag var hos läkaren igår igen och nu har det ökat normalt, till 1200. Men eftersom de fortfarande inte ser något på VUL och jag fortfarande blöder, kan det ändå vara ett X.

  • Äldre 18 Mar 10:03
    #2

    Jag hade inte någon aning så har inte svarat,  men har väntat svar från dig... Avvaktar dom fortfarande?


  • Äldre 18 Mar 10:31
    #3

    Ja, det är en riktigt berg och dalbana. Jag förstår ingenting, när jag fick mitt X förra gången var det inte alls så här. Skitjobbigt om det inte finns något liv där inne nu :( Ska tillbaka i morgon igen.

  • Äldre 18 Mar 10:50
    #4

    I vilken vecka borde du vara i nu? Ser dom inte hinnsäcken/fostersäcken heller?

    Hoppas o håller tummar... förstår att det är jättejobbigt...


  • Äldre 18 Mar 10:57
    #5

    Jag hade mens 5/2 om det nu var en riktigt mens, så i så fall är jag i v 5+6 . Men jag vet att jag har sen äl kanske dag 20 och i så fall är jag kanske ca v 5+1. Jag blöder hela tiden sedan i lördags, men HCG stiger som sagt normalt men de ser ingen graviditet på ultarljud. Varken i eller utanför livmodern.

  • Äldre 18 Mar 11:53
    #6
    kanske 4a skrev 2011-03-18 10:57:47 följande:
    Jag hade mens 5/2 om det nu var en riktigt mens, så i så fall är jag i v 5+6 . Men jag vet att jag har sen äl kanske dag 20 och i så fall är jag kanske ca v 5+1. Jag blöder hela tiden sedan i lördags, men HCG stiger som sagt normalt men de ser ingen graviditet på ultarljud. Varken i eller utanför livmodern.
    Det är ju ganska tidigt med andra ord.. Blöder du mycket? :O/ Vet att det finns folk som har mens när dom är gravida.. eller "mens".. :O/
  • Äldre 18 Mar 13:45
    #7

    Nej jag blöder inte mycket men hela tiden. De tre gånger det har varit normala graviditeter har jag inte blödit en droppe. Den gången jag fick ett X blödde jag från och till, litegrann precis som nu. så det är därför det känns så kört. Men det är bara att härda ut tills vi vet säkert.

  • Äldre 18 Mar 13:47
    #8
    kanske 4a skrev 2011-03-18 13:45:04 följande:
    Nej jag blöder inte mycket men hela tiden. De tre gånger det har varit normala graviditeter har jag inte blödit en droppe. Den gången jag fick ett X blödde jag från och till, litegrann precis som nu. så det är därför det känns så kört. Men det är bara att härda ut tills vi vet säkert.
    Massa kramar till dig... {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 18 Mar 13:48
    #9

    Tack!

  • Äldre 19 Mar 18:15
    #10

    Tyvärr var snabbt stigande hcg inget bra tecken. Jag har varit hela dagen på KK, hade tid kl  men provsvaren dröljde. Först kl  15 fick jag träffa läkaren. Tyvärr hittade hon ett 4 mm embryo i vänster äggledare. Jag har fått en spruta med cellgifter och sen hoppas jag det här eländet är över om några dagar. Just nu känns det bara skit.

  • Äldre 19 Mar 18:20
    #11
    kanske 4a skrev 2011-03-19 18:15:05 följande:
    Tyvärr var snabbt stigande hcg inget bra tecken. Jag har varit hela dagen på KK, hade tid kl  men provsvaren dröljde. Först kl  15 fick jag träffa läkaren. Tyvärr hittade hon ett 4 mm embryo i vänster äggledare. Jag har fått en spruta med cellgifter och sen hoppas jag det här eländet är över om några dagar. Just nu känns det bara skit.
    Nej.. är verkligen ledsen för er skull.. Vet dom varför det blir så, igen? Massor med kramar, förstår det känns skit..
  • Äldre 20 Mar 17:36
    #12

    Nej de vet inte varför, något som sitter ivägen på den sidan. Kanske sammanväxningar från kejsarsnitten jag gjort. Efter att ha fått två barn efter X:et hade jag börjat slappna av. Om vi bestämmer oss för att försöka igen längre fram, kommer jag vara livrädd. Efter två X är det 40 % risk att få det igen. Men nu ska jag igenom detta, sen ska jag satsa på skolan och att jobba så jag får upp min SGI. Sen får vi se. Tack för stödet! 

  • Äldre 7 Sep 18:43
    #13

    Uppdatering ifall någon undrar, sen lämnar jag tråden. Det slutade med att jag fick en spruta till med cellgifter en vecka efter den första. Eftersom hcg inte gått ner tillräckligt. Några dagar efter det fick jag superont och åkte in akut. Opererades direkt och de tog bort vänster äggledare. Sedan dess har vi haft paus, men nu försöker vi igen :) 

Svar på tråden HCG som stiger snabbt vid X?