• annah01

Oense om att skaffa hund jag vill maken inte, hur löser ni det?

Hade hund då vi träffades jag och min nuvarande man, han är inte så stormförtjust i hundar men accepterade den eftersom jag hade den då vi blev ihop, tog upp frågan många ggr om vad som hände när den var borta om jag skulle ha ny hund. Sa hela tiden att jag kan inte veta det den dagen sa alltså vare sig ja eller nej.

Efter 13 år så dog tyvärr hunden för en månad sedan och jag vill gärna ha en ny hund. Fast tänkte vänta lite till i höst då semestrar m.m varit. Vi har "löst" pratat om det och han sa att han bara väntade på när jag skulle ta upp det igen. Han tycker hunden är så mkt "på" och så osjälvständig om man jämför med katt för det har vi med den tycker han inget särskilt om. Man blir bunden med hund med anser han. det stämmer ju men jag ska ju stå för alla merkostnader, ev hundpensionat m.m och visst helt nej har han inte sagt men inte ja heller.

har alltid haft djur omkring mig och har svårt att vara utan och just hund passar mig bra tycker jag.

Nån som känner igen sig? Hur har ni löst det hela?  

Tacksam för alla typer av tips och råd.... 

• Svar på tråden Oense om att skaffa hund jag vill maken inte, hur löser ni det?
  • becky J

Jag tycker båda måste vara med på det om man skaffar hund. Alternativt att bara ena partnern tar ansvar för hunden, men det blir ju ändå så att båda två blir låsta vad gäller att kunna åka iväg på spontana semestrar osv.
    Tycker din man att det är ok om ni skaffar hund om du sköter alla promenader, att åka hem och släppa ut hunden på lunchen osv?

• Åssi

Om den ena vill och den andra inte vill så blir det ingen hund.

• annah01

jag är hemma hela dagarna med bebis så än så länge inga problem att gå ut med den mm. den hunden vi hade innan var självklart min man med på att ta ut på promenad mata m.m om jag inte var hemma. Detta med att vi åker bort det får ju stå för mig såklart om jag måste ställa in pga ingen hundvakt och jag ska stå för alal såna kostnader såklart som uppkommer vid bortlämning m.m,

ska inte ha valp heller utan nån som är några år gammal då jag inte känner mig motiverad att ta hand om en valp igen med alal kurser och sånt.

Det är nog så man får göra att jag tar fullt ansvar för hunden om det ska funka... 

• Kimona

Min styvfar var likadan, tills de åkte och tittade på en hund 'bara för att träffa den liksom'.
    Vovven följde med hem samma dag ;)

• Åssi

Det måste ni ju komma överens om gemensamt. Vill han inte ha hund för att han inte vill ha det ansvaret eller gillar han inte hundar och vill inte ha en hund i sitt hem.

Mitt ex ville ha katt och jag ogillar verkligen katter oerhört mycket. Bara tanken på att det skulle komma in en katt i mitt hem, kanske lägga sig i min säng ger mig rysningar. Det blev alltså ingen katt och det hade inte spelat någon roll ifall mitt ex hade lovat att ta allt ansvar och stått för alla kostnader eftersom det ju inte handlade om det.

• hmcc

Jag har hund så är det bara, när nån av mina 4 hundar dör kommer det in nya, den man som inte kan acceptera det kan jag inte bo med.

MEN jag tar hand om allt själv, dvs alla promenader och träning och alla kostander.

Han har hjälpt mig att rasta då jag varit riktigt sjuk vid nåt enstaka tillfälle.

• Eleator

Håller med Åssi. Om någon typ av husdjur är extremt viktigt för en (hund, katt, häst etc) så får man nog se till att träffa en likasinnad som också älskar djur och inte är allergisk. Svårt så här i efterhand, men det är nog något att tänka på när man är singel. 

• Eleator
    hmcc skrev 2011-03-16 14:02:31 följande:
    Jag har hund så är det bara, när nån av mina 4 hundar dör kommer det in nya, den man som inte kan acceptera det kan jag inte bo med.
    Just så. Är man hundgalen kanske man inte ska leva med någon som inte gillar hund. Precis som att man inte ska leva med någon som inte vill ha barn om man själv vill ha fem.
  • LuMa

Vi sitter i en liknade sits.
    Jag vill väldigt gärna skaffa hund medan sambon inte är lika förtjust i tanken.
    Vad vi gör?
    Vi skaffar ingen hund före han är med på det lika mycket som jag. Ska vi skaffa en till familjemedlem så måste hela familjen vara med på det, så enkelt är det.

• ViVäntarLois

Hehe många killar har strukits från min lista av potentiella partners för att de inte har delat min djursyn. Tungan ute

För mig räcker det inte ens med att de accepterar hund, de måste ha samma inställning som mig till hundägandet för jag vill känna att det är vårt gemensamma intresse, inte något jag tvingar på min partner. Jag skulle känna mig väldigt obekväm ifall en familjemedlem bara var älskad och omhändertagen av mig och att min partner "stod ut". Nu har jag tack och lov hittat en likasinnad som gärna följer med på långpromenader i skogen, tränar hundarna lite på egen hand, erbjuder halva sin kudde för att de ska få det bekvämt i sängen och gärna betalar hundben och godis med "sina" pengar. Sånt gör hundägandet lätt och roligt för hela familjen.

Men om jag trots allt bodde med någon som inte ville ha hund så skulle jag nog avstå (själv skulle jag ju avstå från mannen och inte hundägandet men alla är ju inte lika knäppa som jag). Att bo under samma tak med ett djur som ändå är ganska påfrestande är inte roligt för någon om det inte är ett gemensamt beslut.

• annah01

Tack för alla svar tips och tankar en hund kommer det att blir så är det med frågan är bara hur man löser det på bästa sätt när man är olika i tycket? Men alla era tankar kring det startade tankar hos mig med tack..............

• MrC
    Åssi skrev 2011-03-16 13:53:02 följande:
    Om den ena vill och den andra inte vill så blir det ingen hund.
    Så är det! Samma när det gäller att skaffa barn.
    Passar det inte den som vill ha hund så är det bara att packa flyttkartongerna.
  • LabLover

Jag hade nog avvaktat lite. Kanske lägger sig din hundlängtan eller så kan ni som Veronica skriver hitta en ras som din man kan tänka sig. Alla raser är ju inte så "på".

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
Svar på tråden Oense om att skaffa hund jag vill maken inte, hur löser ni det?