Inlägg från: Anonym (??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (??)

Lön för Aupair

Hej.

Om man ska ha en Aupair boende hos sig,  så står vi ju för mat, husrum, TV och Internet. Fri bil och vissa hemresor (regleras i anställningskontraktet)

Men vad är skäligt/praxis att ge i fickpengar/lön?

Jag vet att vi får betala skatt samt arbetsgivaravgifter. Beroende på hur mkt Auparien tjänar så kan det bli skattejämkat (under 18200/år)

Det handlar om en Aupair som kommer från Sverige,

Någon som vet eller vill tycka lite? 

• Svar på tråden Lön för Aupair
  • Anonym (??)

Tack! Det känns så "lite" bara,

har ni haft Aupair, eller känner någon? 

• Anonym (??)

Det är vad jag har förstått ca 2500-3000 kr per månad som de får... Känner några som har använt sig av aupair.

En Aupair jobbar inte lika mycket som en heltidsanställd.

Vår kommer arbeta ca 3-4 timmar om dagen 4 dagar i veckan. 

• Anonym (??)
    Mari b skrev 2011-03-16 15:18:32 följande:
    Ja har jobbat som barnflicka o då fick ca 3500 kr i månaden..
    De är ju inte mycke man får, men man bor ju gratis o allt så om man slår ut allt blir de rätt bra ändå..
    Fick du det efter skatt? Eller fick du sköta skatteinbetalningarna själva?

trivdes du som Aupair? Några bra tips till oss som är första gångsfamilj? 
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-03-16 15:19:20 följande:
    Nej, det är faktiskt mer ansvar än ett vanligt jobb.
    Jag jobbade som Aupair när jag var 19-20 år. Det var längre dagar och mer ansvar. Jag var helt ensam med barnen, lagade all maten (som skulle vara bra och näringsriktig), jag såg till att de fick stimulans, inte skadade sig och mådde bra. Jag tog även tog hand om dem på natten ibland. Självklart ska en person som bor i ens hem och tar hand om ens barn får betalt för det och det finns andra anledningar till det också.

Om man betalar för lite kommer man bara att få de aupairer som man kanske inte ens vill ha i närheten av sitt barn egentligen. Samt att personen kommer att söka sig vidare så fort de kan om de får bättre betalt någon annanstans och då måste barnen lära känna nya personer hela tiden.

Ser man en aupair som en lite glorifierad barnvakt så kan man ju betala 2000 kronor men jag tycker det är för lite.
    En sådan sits kanske är mer krävande än vad vi har.

Vi behöver hjälp på morgonen ca 1-2 timmar. Sen på em 1-2 timmar.
    Pga allegier så lagar vi all mat.
    Städfirma har vi så man behöver endast se till att plocka undan det man håller på med.
    Nätterna är "våra" och inga kvällar, helger behöver auparien arbeta. 

vad tycker du är rimligt då?

Vi vill verkligen inte betala för lite, utan ha en schysst deal. 
  • Anonym (??)
    Anonym (barnflicka) skrev 2011-03-16 15:27:27 följande:

Jag jobbar åt en familj, i dagsläget svart pga av att jag studerar och kommer att tjäna för mycket och mer vita pengar skulle bara ställa till det för mig. Jag säger att jag arbetar som barnvakt/barnflicka och då står bara för maten när jag jobbar. Jag får 500 kr varje gång jag är där. Vilket blir ungefär 4000 kr i månaden. Har blivit erbjuden husrum där och logi men tackat nej då jag redan har det klart för mig och inte bor långt bort.

Har flera kompisar som arbetar på samma sätt som mig och alla går på timlön. Mellan 85-100 kr i timmen. Några får 70 kr i timmen som erbjuds husrum osv.

Vi har nära till flera skolor, och jag har tänkt på att försöka finna en student. Speciellt eftersom jag är övertgad om att det går att kombinera (Studier/Aupair)

Kan man annosera på blocket?  
  • Anonym (??)
    Mari b skrev 2011-03-16 15:30:14 följande:
    japp de va efter skatt..  Nä de gjorde dom..
    jorå ja trivdes jätte bra med barnet, men föräldrarna va de lite värre med...
    Dom jobbar inom skådespeleri, ja bodde inte hos dom utan ja hade så pass nära ändå, ja o föräldrarna kom inte överräns lr mamman o ja gjorde inte de..
    trist att ni inte trivdes, kändes det så på första mötet också, eller kom det succesivt?

man vill ju gärna ha nån som det klickar med  
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-03-16 15:32:40 följande:
    Det kan du säkert göra, eller på högskolan genom lappar.
    Om ni ska betala vita pengar kan ni också kontakta arbetsförmedlingen och lägga ut under "extrajobb" på deras hemsida. Det är gratis.
    Självklart betalar vi vitt. Annat är bara dumt..

Men på AMS blir man ju inte så "anonym" som på blocket ex. Vi bor i minre stad och det kommer pratas och spekuleras. Vi har lite skärskilda omständigheter som gör att vi söker en Aupair..

Men tack för tipset  
  • Anonym (??)

Åh tack för tipset om grannar, ska spana in

det är fram till juni som det är lite, sen mer under sommaren, men då tänkte vi reglera innan hur vi lägger upp det, för vi kommer själva ha semester, och det borde ju Auparien också ha.. Sen under sep-nov/dec lika lite igen..

Roligt att höra att ni är nöjda! 

• Anonym (??)

Hej

Tack för alla svar!

Vi bor i Sverige, och vill ha en svensk Barnflicka/Aupair/Barnvakt.. Kalla det vad du vill

Jag tror vi får diskutera med den tjejen som vi hittar helt enkelt. Ville mest få lite synpunkter på det hela

Vad vi hamnar på i slutändan beror ju lite på om hon har körkort eller inte, samt telefon, dator mm.

Och vi hade GÄRNA tagit emot en Aupair ifrån ett annat land. Men JÖSSES vad krångliga reglerna blev då  

• Anonym (??)
    MrsMi skrev 2011-03-17 14:54:47 följande:
    Jag var aupair i england och fick husrum, mat & tillgång till bil (men fick betala bensinen själv, vi bodde på landet), tog hand om 4 barn, lagade mat och städade. Arbetade ca. 12hr om dagen. Jag var ledig på helgerna så då jobbade jag på en pub för att tjäna mer pengar. Jag fick ca 500kr/vecka. Jäkligt tufft men med extra jobbet gick det. Lite surt att betala bensinen när man skjutsade barnen till skolan varje dag.
    Det är ju slavlön.. 

My god!

Klart de ska stå för bensinen när man kör deras barn!

Är nog många som blir utnyttjade tyvärr  
    Momzilla skrev 2011-03-17 14:57:15 följande:
    Mat, tak över huvudet och en skranglig cykel. Sen fick jag ringa ett par samtal hem, och använda mig av hushållets förbrukningsartiklar som tvättmedel toapapper etc. Finns en bok som heter au pair handboken som jag kan rekomendera. Tror att det är väldigt viktigt att reda ut vilka förväntningar man har på varandra redan innan anställningen startar.
    Tack för boktipset! Ska läsa den!
Svar på tråden Lön för Aupair