Genetisk rådgivning - Robertsonsk translokation
Hej!
Jag har själv en balanserad translokation av kromosom 12 och 16.
Vi fick veta det efter att vi förlorat vårt första barn i samband med förlossningen. I hans fall hade translokationen blivit obalanserad vilket inte är förenat med liv.
Vi blev kallade till genetisk rådgivning och där fick vi veta lite mer om vad själva translokationen innebar.
Hur stor risken var att även näst kommande barn skulle få translokationen obalanserad osv.
Vi tog även upp ifall möjligheten fanns för oss att få göra IVF/PGD.
Först nu efter snart 4 år är vi på gång med att få hjälp att bli gravida med hjälp av IVF/PGD.
Det landsting jag tillhör har bestämt att inte finansera IVF till par under 25 år och därför har vi fått vänta på hjälp.
Jag fyllde 25 år i maj och vi ska i okt upp till sthlm för första gången på samtal inför IVF/PGD.
Vi har försökte att bli gravida på egen hand medan vi väntade på hjälp och förra hösten efter att försökt i 2 1/2 år blev vi gravida spontant. Tyvärr visade det sig efter att vi gjort fvp att även detta barnet hade en obalanserad translokation mellan kromosom 12 och 16. Vi fattade då det tunga näst intill omöjliga beslutet att avbryta graviditeten.
Efter allt vi har gått igenom är jag så glad över att vi äntligen kommer att få hjälp och jag hoppas så att det kommer att fungera för oss med IVF/PGD.
Vi känner att vi inte vågar försöka själva igen då vi är så rädda för att behöva gå igenom ännu en stor sorg/förlust.