• Mossan88

Någon som har erfarenhet av nutramigen?

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av Nutramigen?

Min dotter är en månad idag.
    Hon är en skrikbebis & går knappt att trösta.
    Hon skriker hela dagarna men sover som hon ska om nätterna (vaknar var 3e timme för mat).
    Hon äter var tredje timme om dagen, aldrig under var tredje timme. Ibland går det 3½-4 timmar, men det gör ju inget.

Först fick hon NAN! (Ammade direkt efter förlossning & en gång till på BB, sen slutade jag), så hon har fått NAN sen dag ett.
    I början fungerade magen bra, men sen var hon jätte suttig & jätte skrikig osv. Har varit ett matvrak. Och vi trodde hon va hungrig så hon fick mat typ när hon ville, vi tänkte att när man ammar så får dom ju äta när som helst, så varför skulle dom inte få det med ersättning? Men det kan dom inte, för ersättning är svårsmält & dom ska äta med minst 3 timmar mellan för att magen ska hänga med & inte få ont pga det. Okej, så vi höll oss till var tredje timme. Men hon var lika skrikig ändå osv.
    Vi bytade då till NAN H.A & fick uppfattningen om att det fungerade bättre, magen har oxå blivit trög så hon fick laktulos! Men det ger gaser & nej, jag upplevde det som att hon skrek som attan ändå..
    I söndags stod vi inte ut mer, tyckte jättesynd om henne & tänkte att nåt e fel!
    Har pratat med BVC tanten & så (blir inte klokare av det), ringt 1177 nårra ggr & dom rådde oss att åka in.
    Så i söndags åkte vi till akuten med henne, satt i 3 timmar & vänta med en gudasnäll bebis, självklart!
    Är väl alltid så när man vill visa hur dom är?
    Sen fick vi träffa en dr. Han sa att det kan va kolik.. Men att vi ska testa Nutramigen först, för det kan vara komjölksproteinet oxå.. Så vi fick en burk & började ge henne det i söndags. Så idag har hon ätit det i 3 dagar. De två första upplevde jag henne som mer lugn & nöjd. Men idag har hon sovit oroligt hela dagen. Jag har inte fått gjort nåt, för hela tiden när jag tänkt göra nåt så har hon börjat skrika.
    Och så har det varit hela dagen.
    Upplever oxå att hon har blivit trög i magen, använder inte laktulos mer.
    Hon bajsade inatt & har nyss bajsat. Men kan dom ha ont i magen ändå? Eller varför skriker hon ännu?
    Tycker så synd om henne, när man inte kan trösta henne.
    Dessutom får jag ångest för min andra tös (1 år & 9 månader) får inte den tiden jag vill ge henne.. Känns som hon blir utanför för att man måste trösta lilssyrran hela tiden, eller få henne o somna eller mata...
    Så jag hinner inte leka med den andra tjejen :(

Någon som har vatt med om liknande? Och vad har ni gjort? Går det över? Ge mig all info ni har!

Tack

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av nutramigen?
  • Janeborlinger

Hej! Vet precis hur du har d.. när jag fick mitt andra barn i augusti -10 så hade jag en son sedan tidigare som då var 1 år och 9 månader. fullt upp som det är alltså med två små utan att man ska behöva oroa sig för onda magar.. Arvid hade väldigt svårt att komma till ro och var hela tiden orolig i kroppen... han ville äta hela tiden (ersättning, ej ammad) Vilket vi förstått efteråt att det egentligen var så att han hade ont i magen men förväxlade det med hungerskänslor. vi gjorde som er och testade först sempers lemolac och upplevde att han mådde lite bättre men d varade bara en dag eller två sen var d som vanligt igen..
    Vi bestämde oss för att prova nutramigen. Det tog inte särskilt lång tid innan det blev längre mellan måltiderna och vi upplevde att han blev lugnare för varje dag. Däremot så var magen känslig så vi blandade i (och gör fortfarande nu sex månader senare) i rapsolja i varenda flaska för att hålla magen igång.

Det tog två veckor på nutramigen innan arvid kändes helt bra.. plötsligt kunde han vara stilla i famnen hos oss och han började le och följa utvecklingen.. han åt med ca 4 timmars mellanrum och började snart sova hela nätter. såå underbart.

efter dessa två veckor så var vi tvungna enligt bvc att göra "Provokation" och ge honom vanlig mat under ett dygn och vi märkte direkt att han fick ont och vi var uppe hela natten med honom. efter detta har vi då fått remiss till barnmottagningen där man kommer i kontakt med dietist och får nutramigen på livsmedelsrekommendation vilket innebär att vi får 24 burkar åt gången hemlevererade till dörren. för dem betalar man 120 kr för alla. så det är toppen
    Det blir ju väldigt dyrt just under perioden man provar men d e d värt!

Glömde säga att vi i början gav miniform droppar till varje flaska samt sempers magdroppar en gång om dagen. dessa kunde vi sluta med när han var runt 3 månader.

hoppas jag kunnat vara till någon hjälp och hoppas verkligen d löser sej för er snabbt! Kram på er

• Mossan88
    Janeborlinger skrev 2011-03-16 20:17:49 följande:
    Hej! Vet precis hur du har d.. när jag fick mitt andra barn i augusti -10 så hade jag en son sedan tidigare som då var 1 år och 9 månader. fullt upp som det är alltså med två små utan att man ska behöva oroa sig för onda magar.. Arvid hade väldigt svårt att komma till ro och var hela tiden orolig i kroppen... han ville äta hela tiden (ersättning, ej ammad) Vilket vi förstått efteråt att det egentligen var så att han hade ont i magen men förväxlade det med hungerskänslor. vi gjorde som er och testade först sempers lemolac och upplevde att han mådde lite bättre men d varade bara en dag eller två sen var d som vanligt igen..
    Vi bestämde oss för att prova nutramigen. Det tog inte särskilt lång tid innan det blev längre mellan måltiderna och vi upplevde att han blev lugnare för varje dag. Däremot så var magen känslig så vi blandade i (och gör fortfarande nu sex månader senare) i rapsolja i varenda flaska för att hålla magen igång.

Det tog två veckor på nutramigen innan arvid kändes helt bra.. plötsligt kunde han vara stilla i famnen hos oss och han började le och följa utvecklingen.. han åt med ca 4 timmars mellanrum och började snart sova hela nätter. såå underbart.

efter dessa två veckor så var vi tvungna enligt bvc att göra "Provokation" och ge honom vanlig mat under ett dygn och vi märkte direkt att han fick ont och vi var uppe hela natten med honom. efter detta har vi då fått remiss till barnmottagningen där man kommer i kontakt med dietist och får nutramigen på livsmedelsrekommendation vilket innebär att vi får 24 burkar åt gången hemlevererade till dörren. för dem betalar man 120 kr för alla. så det är toppen
    Det blir ju väldigt dyrt just under perioden man provar men d e d värt!

Glömde säga att vi i början gav miniform droppar till varje flaska samt sempers magdroppar en gång om dagen. dessa kunde vi sluta med när han var runt 3 månader.

hoppas jag kunnat vara till någon hjälp och hoppas verkligen d löser sej för er snabbt! Kram på er
    Tack för ditt svar :)

Aha, så det kan alltså ta längre tid innan man märker skillnad.
    Fast hon har ju blivit lugnare & inte så skrikig. Dock har de vatt förjävligt nu inatt/imorse. Eller, hon har inte gapskrikigt, men hon kommer inte till ro & gnäller hela tiden :( Och man har inte riktigt tålamod till de när man bara fått sova 3 timmar. Men vi ska ge det mer tid då :) Ska till bvc idag, få snacka om dom dropparna. Men kan inte miniform oxå ge knip? Har läst många trådar om det.

Fast grejen är den att hon bajsar 1-2ggr/dag & bajset är liksom bra. Ganska löst vissa gånger & lite hårdare än tomatpure typ andra gånger :) Så jag tycker egentligen att hon bajsar bra. Fast dom behöver kanske bajsa mer en 1-2 ggr per dag för att slippa magknip? Det är så svårt dedära.

Och man blir så frustrerad när dom skriker &  man inte kan göra nåt annat än att ha dom klistrade på sig 24/7.

Ok, hur mkt rapsolja?

Jaså, det var ju billigt då om man får 24 burkar för 120.
    Vi fick första burken gratis på sjukhuset & sen sex st för 120, tyckte de va billigt med (20kr/burk), NAN kostar ju betydligt mkt mer ;) hehe! Seciellt NAN H.A som kostar 100kr/pkt i vissa affärer.

Ja, jag hoppas oxå det. Tack! Kram
  • sasty

Jag trodde likaså att min son var hungrig och hungrig.. men det var magont! 
    Bytte rakt av till Nutramigen och han blev en helt ny bebis :)
    Dock så har han fått trögare mage... och nu börja vi med lactulos igår..

såg att du användt det också,  hur har det fungerat?

• Mossan88
    sasty skrev 2011-03-17 08:46:05 följande:
    Jag trodde likaså att min son var hungrig och hungrig.. men det var magont! 
    Bytte rakt av till Nutramigen och han blev en helt ny bebis :)
    Dock så har han fått trögare mage... och nu börja vi med lactulos igår..

såg att du användt det också,  hur har det fungerat?
    Ja, jag använde lactulos när hon fick NAN H.A, och vi gav henne 5 ml/dag, delade upp det i varannan flaska, för magen var riktigt trög & vi hann aldrig så långt så fick stabiliserat allt. Det tar ju ett tag, & man får öka & dosen & sänka & så får man hålla på så.
    Dom får ju mkt gaster av lactulosen oxå, så jag tror att den oxå kan spöka i magen på dom.

När vi bytte till nutra så sluta jag med lactulosen & faktiskt har magen funkat skapligt i dessa 4 dagar, hon har bajsat 1-2 ggr/dag, minst & de har varit löst vissa gånger & mer som tomatpure andra gånger :) Så jag tycker väl att de känns ganska bra. Kan jag slippa lactulos så gör jag det.

Hade lactulos till min andra dotter & de fungerade bra då, men då kunde hon oxå drick NAN utan problem & vi hade tid & mixtra med lactulosen, så till slut blev det bra :) Hon har varit en så enkel unge, allt har liksom bara funkat med henne :) hehe.
  • sasty
    Mossan88 skrev 2011-03-17 08:50:00 följande:
    Ja, jag använde lactulos när hon fick NAN H.A, och vi gav henne 5 ml/dag, delade upp det i varannan flaska, för magen var riktigt trög & vi hann aldrig så långt så fick stabiliserat allt. Det tar ju ett tag, & man får öka & dosen & sänka & så får man hålla på så.
    Dom får ju mkt gaster av lactulosen oxå, så jag tror att den oxå kan spöka i magen på dom.

När vi bytte till nutra så sluta jag med lactulosen & faktiskt har magen funkat skapligt i dessa 4 dagar, hon har bajsat 1-2 ggr/dag, minst & de har varit löst vissa gånger & mer som tomatpure andra gånger :) Så jag tycker väl att de känns ganska bra. Kan jag slippa lactulos så gör jag det.

Hade lactulos till min andra dotter & de fungerade bra då, men då kunde hon oxå drick NAN utan problem & vi hade tid & mixtra med lactulosen, så till slut blev det bra :) Hon har varit en så enkel unge, allt har liksom bara funkat med henne :) hehe.
    Åh vad smart, jag ska nog också ge varannan flaska..  han äter ju 4 mål om dagen.
    Men bara hälla i 2,5 ml i ersättningen? 
    För den är ju extremt kladdig och hälla ner i munnen på hnm och han blir såå grisig :)

Visserligen är han bara 3 månader och snart ska väl magen klara sig bättre själv..  när man får börja ge smakportioner så brukar det lätta har jag hört.
    Men detta är sista utvägen, har provat miniform, gripewater och magdroppar.  Inget har gett med sig.
    Men sen läste jag igår en studie ngnstans att miniform bara är en placeboeffekt och har visat stora hormonförändringar hos spec pojkar.. så den slängde jag illa kvickt :)

Håller tummar och tår nu :)
  • Mossan88
    sasty skrev 2011-03-17 08:55:50 följande:
    Åh vad smart, jag ska nog också ge varannan flaska..  han äter ju 4 mål om dagen.
    Men bara hälla i 2,5 ml i ersättningen? 
    För den är ju extremt kladdig och hälla ner i munnen på hnm och han blir såå grisig :)

Visserligen är han bara 3 månader och snart ska väl magen klara sig bättre själv..  när man får börja ge smakportioner så brukar det lätta har jag hört.
    Men detta är sista utvägen, har provat miniform, gripewater och magdroppar.  Inget har gett med sig.
    Men sen läste jag igår en studie ngnstans att miniform bara är en placeboeffekt och har visat stora hormonförändringar hos spec pojkar.. så den slängde jag illa kvickt :)

Håller tummar och tår nu :)
    Ja, häll de i flaskan. Men de e viktigt att han äter upp hela flaskan. Så jag fick som råd & ge lactulosen i 100ml (till mi förra) & vill hon ha mer mat sen så får man göra mer, men så hon äter upp delen med lactulosen i. :)

Äter han bara 4 ggr om dagen? Jisses, min äter 8, haha! Fast hon e ju bara en månad.

Ja, de underlättar då när dom närmar sig 4 månader o man får ge PLOMMONPURÈ, helt underbart! :)
    Den funkar så bra & de känns ju mer naturligt & ge dom de än & prega i massa lactulos & sånt :)
    Så jo, magen kommer igång bättre när man börjar med smakportioner :) Skönt.

Ja, asså jag har hört att miniform bara ger gaser o sånt. :(
    Vad är dom egentligen bra till?
  • apanssonsmamma

Låter precis som vi hade det i början :(
    Tycker verkligen JÄTTESYND om er och henne..
    Minifom o all sån skit hjälper inte mot den här sortens magknip.
    Vi låg också inne med vår dotter i början.

Nutramigen hjälpte knappt heller måste jag va ärlig o säga..

Min dotter hade problem i 5 månader ca, skrek ungefär 15 timmar per dygn..
    Va en ganska sliten mamma efter det :(

Min dotter har haft problem med magen ända fram till nu egentligen, hon fyller 3 om en vecka.
    Så behöver det ju absolut inte bli för er.

Ge lite laktulos och välling som inte innehåller majs t.ex, för det blir dom hårda av.

Kram o styrkekram. 

• sasty
    Mossan88 skrev 2011-03-17 09:03:16 följande:
    Ja, häll de i flaskan. Men de e viktigt att han äter upp hela flaskan. Så jag fick som råd & ge lactulosen i 100ml (till mi förra) & vill hon ha mer mat sen så får man göra mer, men så hon äter upp delen med lactulosen i. :)

Äter han bara 4 ggr om dagen? Jisses, min äter 8, haha! Fast hon e ju bara en månad.

Ja, de underlättar då när dom närmar sig 4 månader o man får ge PLOMMONPURÈ, helt underbart! :)
    Den funkar så bra & de känns ju mer naturligt & ge dom de än & prega i massa lactulos & sånt :)
    Så jo, magen kommer igång bättre när man börjar med smakportioner :) Skönt.

Ja, asså jag har hört att miniform bara ger gaser o sånt. :(
    Vad är dom egentligen bra till?
    Ja, han äter bara ersättning och gjort den sen han var 1 månad..
    han äter 200 ml var 4-5 timme och sover hela nätter   21,22 - 05,06
    Ganska skönt :)  och äter han inte upp hela flaskan var måltid så vaknar han på natten och får 100 ml för att jämna ut dosen ;)
    Lite smått bortskämda är vi.

Så synd om dom när man inte kan göra något åt det.. man blir så hjälplös och helst vill man inte ge dom en massa huxflux saker.. men vad gör man !

Oj, 8 ggr, men då ammar du?        En tjej i min mammagrupp ammar och hennes kille äter nu var 4 timme nästan och vaknar 1 gång/ natt för mat,  så det kan jag ge lite hopp om :) 
    sover hon bra på nätterna?

Ja, man kan ju undra.. man känner sig rätt så lurad nu..
    Som idag, så här på morgonen har likillen sovit sen kl 7 och sover ännu.. har aldrig hänt.. max en timma.
    Jag hoppas de är lactulosen som verkar :)
    Men än är dagen inte slut :)
  • Kasihi

Sonen äter nutramigen sedan 10 veckors ålder, han är nu 7 mån. Han blev en så mkt gladare bebis när han äter nutran. Dom hemska magkramperna försvann mer och mer och mer. Men han behöver lactulos varje dag för att bajsa som han ska och får det enligt anvisning från barnläkaren. Nu när vi för en månad sedan började med smakportioner blev han för första ggn på läääänge förstoppad. Kontaktade barnkliniken och fick okej att ge microlax en gång och sedan förhöjd dos laktulos några dagar och proppen släppte. Gällande katrinplommon så kan min son inte äta det, han blir enbart gasig, får ont i magen men får inte igång magen, för honom är päronpure bättre.

Förresten, kring 4 eller 5:e levandsveckan kommer det första utvecklingssprånget och då blir dom ofta skrikigare, kläningare osv så det kanske är det som spökar nu istället?

• sasty
    Kasihi skrev 2011-03-17 09:21:44 följande:

Sonen äter nutramigen sedan 10 veckors ålder, han är nu 7 mån. Han blev en så mkt gladare bebis när han äter nutran. Dom hemska magkramperna försvann mer och mer och mer. Men han behöver lactulos varje dag för att bajsa som han ska och får det enligt anvisning från barnläkaren. Nu när vi för en månad sedan började med smakportioner blev han för första ggn på läääänge förstoppad. Kontaktade barnkliniken och fick okej att ge microlax en gång och sedan förhöjd dos laktulos några dagar och proppen släppte. Gällande katrinplommon så kan min son inte äta det, han blir enbart gasig, får ont i magen men får inte igång magen, för honom är päronpure bättre.

Förresten, kring 4 eller 5:e levandsveckan kommer det första utvecklingssprånget och då blir dom ofta skrikigare, kläningare osv så det kanske är det som spökar nu istället?

Jaa, Päronpuré har jag hört gör susen :)
    de där faserna är ju underbara,   min son blir 12 veckor på söndag och denna vecka har vart både en fas och magproblem :)

Skönt att magen kom igång igen :)
  • Mossan88
    apanssonsmamma skrev 2011-03-17 09:07:17 följande:
    Låter precis som vi hade det i början :(
    Tycker verkligen JÄTTESYND om er och henne..
    Minifom o all sån skit hjälper inte mot den här sortens magknip.
    Vi låg också inne med vår dotter i början.

Nutramigen hjälpte knappt heller måste jag va ärlig o säga..

Min dotter hade problem i 5 månader ca, skrek ungefär 15 timmar per dygn..
    Va en ganska sliten mamma efter det :(

Min dotter har haft problem med magen ända fram till nu egentligen, hon fyller 3 om en vecka.
    Så behöver det ju absolut inte bli för er.

Ge lite laktulos och välling som inte innehåller majs t.ex, för det blir dom hårda av.

Kram o styrkekram. 
    oj, herregud. era stackare :( hoppas inte de blir så här :(
    men vad var felet då? känns liksom som att man inte riktigt vet varför dom skriker,
  • Mossan88
    sasty skrev 2011-03-17 09:15:48 följande:
    Ja, han äter bara ersättning och gjort den sen han var 1 månad..
    han äter 200 ml var 4-5 timme och sover hela nätter   21,22 - 05,06
    Ganska skönt :)  och äter han inte upp hela flaskan var måltid så vaknar han på natten och får 100 ml för att jämna ut dosen ;)
    Lite smått bortskämda är vi.

Så synd om dom när man inte kan göra något åt det.. man blir så hjälplös och helst vill man inte ge dom en massa huxflux saker.. men vad gör man !

Oj, 8 ggr, men då ammar du?        En tjej i min mammagrupp ammar och hennes kille äter nu var 4 timme nästan och vaknar 1 gång/ natt för mat,  så det kan jag ge lite hopp om :) 
    sover hon bra på nätterna?

Ja, man kan ju undra.. man känner sig rätt så lurad nu..
    Som idag, så här på morgonen har likillen sovit sen kl 7 och sover ännu.. har aldrig hänt.. max en timma.
    Jag hoppas de är lactulosen som verkar :)
    Men än är dagen inte slut :)
    jag ammar inte, ersättning sen dag ett. men hon äter var 3e timme, dygnet runt :) ibland går de 4 timmar. en gång har de gått fem! men efter den gången gick de bara 2 :)

hon sover hyfsat på nätterna. vaknar var 3e timme för mat. men ibland vid 4-5 på morronen vill hon inte sova mer, eller kommer inte till ro. samma som på dagarna.
  • Mossan88
    Kasihi skrev 2011-03-17 09:21:44 följande:

ok, ja plommon funka för min första. de e kanske olika :) eller de e de ju uppenbarligen ;)

Jaså, ja hon va 4 veckor igår, så då kan de ju va de. Kan hoppas :)
    För de första två dagarna med nutra upplevde jag henne som mkt lugnare & mer nöjd.
    Men ja.. De va då :) hehe!
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av nutramigen?