• sasty

Någon som har erfarenhet av nutramigen?

Jag trodde likaså att min son var hungrig och hungrig.. men det var magont! 
    Bytte rakt av till Nutramigen och han blev en helt ny bebis :)
    Dock så har han fått trögare mage... och nu börja vi med lactulos igår..

såg att du användt det också,  hur har det fungerat?

• sasty
    Mossan88 skrev 2011-03-17 08:50:00 följande:
    Ja, jag använde lactulos när hon fick NAN H.A, och vi gav henne 5 ml/dag, delade upp det i varannan flaska, för magen var riktigt trög & vi hann aldrig så långt så fick stabiliserat allt. Det tar ju ett tag, & man får öka & dosen & sänka & så får man hålla på så.
    Dom får ju mkt gaster av lactulosen oxå, så jag tror att den oxå kan spöka i magen på dom.

När vi bytte till nutra så sluta jag med lactulosen & faktiskt har magen funkat skapligt i dessa 4 dagar, hon har bajsat 1-2 ggr/dag, minst & de har varit löst vissa gånger & mer som tomatpure andra gånger :) Så jag tycker väl att de känns ganska bra. Kan jag slippa lactulos så gör jag det.

Hade lactulos till min andra dotter & de fungerade bra då, men då kunde hon oxå drick NAN utan problem & vi hade tid & mixtra med lactulosen, så till slut blev det bra :) Hon har varit en så enkel unge, allt har liksom bara funkat med henne :) hehe.
    Åh vad smart, jag ska nog också ge varannan flaska..  han äter ju 4 mål om dagen.
    Men bara hälla i 2,5 ml i ersättningen? 
    För den är ju extremt kladdig och hälla ner i munnen på hnm och han blir såå grisig :)

Visserligen är han bara 3 månader och snart ska väl magen klara sig bättre själv..  när man får börja ge smakportioner så brukar det lätta har jag hört.
    Men detta är sista utvägen, har provat miniform, gripewater och magdroppar.  Inget har gett med sig.
    Men sen läste jag igår en studie ngnstans att miniform bara är en placeboeffekt och har visat stora hormonförändringar hos spec pojkar.. så den slängde jag illa kvickt :)

Håller tummar och tår nu :)
  • sasty
    Mossan88 skrev 2011-03-17 09:03:16 följande:
    Ja, häll de i flaskan. Men de e viktigt att han äter upp hela flaskan. Så jag fick som råd & ge lactulosen i 100ml (till mi förra) & vill hon ha mer mat sen så får man göra mer, men så hon äter upp delen med lactulosen i. :)

Äter han bara 4 ggr om dagen? Jisses, min äter 8, haha! Fast hon e ju bara en månad.

Ja, de underlättar då när dom närmar sig 4 månader o man får ge PLOMMONPURÈ, helt underbart! :)
    Den funkar så bra & de känns ju mer naturligt & ge dom de än & prega i massa lactulos & sånt :)
    Så jo, magen kommer igång bättre när man börjar med smakportioner :) Skönt.

Ja, asså jag har hört att miniform bara ger gaser o sånt. :(
    Vad är dom egentligen bra till?
    Ja, han äter bara ersättning och gjort den sen han var 1 månad..
    han äter 200 ml var 4-5 timme och sover hela nätter   21,22 - 05,06
    Ganska skönt :)  och äter han inte upp hela flaskan var måltid så vaknar han på natten och får 100 ml för att jämna ut dosen ;)
    Lite smått bortskämda är vi.

Så synd om dom när man inte kan göra något åt det.. man blir så hjälplös och helst vill man inte ge dom en massa huxflux saker.. men vad gör man !

Oj, 8 ggr, men då ammar du?        En tjej i min mammagrupp ammar och hennes kille äter nu var 4 timme nästan och vaknar 1 gång/ natt för mat,  så det kan jag ge lite hopp om :) 
    sover hon bra på nätterna?

Ja, man kan ju undra.. man känner sig rätt så lurad nu..
    Som idag, så här på morgonen har likillen sovit sen kl 7 och sover ännu.. har aldrig hänt.. max en timma.
    Jag hoppas de är lactulosen som verkar :)
    Men än är dagen inte slut :)
  • sasty
    Kasihi skrev 2011-03-17 09:21:44 följande:

Sonen äter nutramigen sedan 10 veckors ålder, han är nu 7 mån. Han blev en så mkt gladare bebis när han äter nutran. Dom hemska magkramperna försvann mer och mer och mer. Men han behöver lactulos varje dag för att bajsa som han ska och får det enligt anvisning från barnläkaren. Nu när vi för en månad sedan började med smakportioner blev han för första ggn på läääänge förstoppad. Kontaktade barnkliniken och fick okej att ge microlax en gång och sedan förhöjd dos laktulos några dagar och proppen släppte. Gällande katrinplommon så kan min son inte äta det, han blir enbart gasig, får ont i magen men får inte igång magen, för honom är päronpure bättre.

Förresten, kring 4 eller 5:e levandsveckan kommer det första utvecklingssprånget och då blir dom ofta skrikigare, kläningare osv så det kanske är det som spökar nu istället?

Jaa, Päronpuré har jag hört gör susen :)
    de där faserna är ju underbara,   min son blir 12 veckor på söndag och denna vecka har vart både en fas och magproblem :)

Skönt att magen kom igång igen :)
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av nutramigen?