Inlägg från: Zelmilainen |Visa alla inlägg
  • Zelmilainen

Bestraffning / Belöning för prestation

har bara läst ts, men det är sånt som gav mig sån sjuk prestationsångest att ja än idag (fyller 30 snart) ej e nöjd förrän allt e perfekt. minsta lilla detalj. det slutade med att ja i skolan gjorde allt jobb i ett grupparbete för att ha stenkoll och veta att allt blev bra, att jag vägrade räcka upp handen för att ja va livrädd för att ha fel. osv. nej jag tycker det är grymt och liknande system har fått mig att må skit. usch,

nehepp...
  • Zelmilainen
    BeatriceL skrev 2011-03-16 23:24:16 följande:
    Tänk att det kan påverka så mycket att tro att den enda värdefulla framgången är den akademiska eller materiella..... Om fler skulle värdera det psykiska välmåendet högre så skulle vi nog ha en mycket trevligare värld :)

Hoppas du kan komma över din prestationsångest, för jag vet att sånt är otroligt energikrävande. Det finns bättre och trelvigare saker att lägga sin energi på :)
    sitter jag och pysslar ska det va perfekt... e ja hemma och sjuk från jobbet drar ja mig från att berätta det för mina föräldrar just för att "det är bara ta en alvedon och gå till jobbet", men nej... usch... jag tränar bort det så mkt ja kan. men sen en sep i dec (efter 6,5 år) och man börjar träffa nya så kommer osäkerheten igen... att jag inte duger för dn jag är utan att jag måste va "bäst och snyggast" typ... sen att jag fått höra av flera att jag är vacker och jättego tar tid att verkligen ta till sig. ja kan köpa ett belöningssystem visst, men INTE när det innebär bestraffningar. stackars barn.
    nehepp...
  • Zelmilainen
    BeatriceL skrev 2011-03-16 23:36:37 följande:
    Jag håller helt med dig.... här hemma har barnen belöningssystem för allt möjligt, just för att vi ska slippa tjata... som exempel det här att plocka undan efter sig när man ätit... att få sätta ett klistermärke på en tavla för att tjäna ihop till en present fungerar såååå bra, och inget mer tjat, det bara funkar. Istället för tjat och hot "om du inte plockar undan så blir det  inget lördagsgodis/datorförbud osv"... så skönt att hitta bra metoder som funkar både för föräldrar och barn... OCH på lång sikt.
    precis. hoten leder sällan nånstans... ja va sån/har alltid varit sån (vilket jag tränat bort mkt som vuxen) att ja sket i konsekvenserna bara ja fick som ja ville. ja va sällan nöjd om ja ej hade nästan alla rät på prov. kom ja hem med en teckning (och jag va BRA på att rita) hette det, nej men den va ju helt ok...
    nehepp...
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation