• larssonanna90

Åka bil i 7 timmar med 8 månaders

Om man ska åka bil i ca sju timmar med en 8 månaders, vad ska man tänka på? 

Läs gärna min blogg: ingenharlust.blogg.se
  • Svar på tråden Åka bil i 7 timmar med 8 månaders
  • IsaCMoJs

Pausa ofta, ta med dryck/mat så barnet orkar med...

• strojes

Passa på att köra så mycket som möjligt när barnet sover.

Vi gjorde en lång bilresa när vår äldsta tjej var ca 6 månader (två dagar med en övernattning). Vi startade på fm när det var dags för hennes fmvila. Hade diverse leksaker hon gillar och lite mutor i form av majskrokar, smörgåsrån mm (mutorna användes vid kris då leksakerna inte dög). Så länge hon sov körde vi. Vi väckte henne alltså inte när den normala sovtiden var uppnådd utan hon fick sova tills hon vaknade. När vi stannade tog vi extra lång paus så hon fick ligga och sprattla av sig på en filt (vi gjorde resan på sommaren).

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Lovisa09

Vå åkte 11 timmar när vår flicka var 7 månader, vi stannade ofta, vi hade med dryck i bilen och MASSA leksaker, hon fick några nya leksaker inför resan så det skulle vara jätte intressant att pilla med och resan gick helt perfekt, Dte var lite på slutet, sista timmen som hon var lite grining och uttråkad.
    Hon sov oftare i bilen men kortare stunder men hon fick sova som hon ville och var inte svår att lägga på kvällen heller.

• sasty

Jag ska resa med min 3 månaders kille 65 mil nu om en vecka..
    bara pausa massa, låta sträcka ut ryggen och så.
    Men jag tänkte på en sak där..

Om de nu är sjusovare och sover fler än 3 tim i sträck..  ska man väcka dom och låta de sträcka på sig?
    för de säger ju att att man ska stanna var 3.e timma och sträcka på rygg om de inte är  matdags mitt i allt eller blöjbyte som behövs..

• strojes
    sasty skrev 2011-03-17 07:43:05 följande:
    Jag ska resa med min 3 månaders kille 65 mil nu om en vecka..
    bara pausa massa, låta sträcka ut ryggen och så.
    Men jag tänkte på en sak där..

Om de nu är sjusovare och sover fler än 3 tim i sträck..  ska man väcka dom och låta de sträcka på sig?
    för de säger ju att att man ska stanna var 3.e timma och sträcka på rygg om de inte är  matdags mitt i allt eller blöjbyte som behövs..
    Vi har alltid låtit våra sova så länge de vill i bilen och passat på att köra en massa mil istället. Babyskydden är ju rätt så ombonade och bebisen ligger ju så gott som ner.
    Våra småtjejer har till och med sovit hela nätter vid förkylningar i sina babyskydd.
  • sasty
    strojes skrev 2011-03-17 07:47:00 följande:
    Vi har alltid låtit våra sova så länge de vill i bilen och passat på att köra en massa mil istället. Babyskydden är ju rätt så ombonade och bebisen ligger ju så gott som ner.
    Våra småtjejer har till och med sovit hela nätter vid förkylningar i sina babyskydd.
    Åh, vad skönt !
    Jaa, de är ju rådet vid förkylningar!
    Men så bra, man vill ju inte väcka dom när de sover så gott :)
  • strojes
    sasty skrev 2011-03-17 07:49:10 följande:
    Åh, vad skönt !
    Jaa, de är ju rådet vid förkylningar!
    Men så bra, man vill ju inte väcka dom när de sover så gott :)
    Och så länge de sover gott har de förmodligen inte ont av att sitta kvar. Bättre då att satsa på en längre paus efter sovstunden. Om barnet däremot är vaken kan det ju vara lugnast för alla med flera korta pauser om det är gnälligt.

När vår stora tjej blev större och inte sov lika mycket på dagarna var det inte heller säkert att hon skulle somna i bilen då gjorde vi iordning en "bilväska" till henne. Vi köpte en pippiväska i hårdpapp och la lite olika smågrejer i den, några pixiböcker, flygplan i plast,en bil, en liten docka med tillbehör mm. Denna väska tas enbart fram vid längre bilresor så det blir som nytt varje gång eftersom hon inte lekte med de varje dag. Nu är hon större och har dessutom två småsystrar så nu har vi förändrat lite i innehållet och lagt till lite saker.
  • Toffeeluv

Vi har kört 7 timmars pass flera ggr med vår numera 10 mån bebis o det går super. Vi kör så långt vi bara kan medan hon är lugn eller sover o pausar sen när hon säger till. Hon får välling, leksaker etc när hon vill så att vi kommer långt. :) Mitt tips är att inte pausa i onödan, dvs väcka etc..Bättre o pausa när barnet kräver det. På vintern är det svårare att låta dem sprattla av sig, men vi har kört matpaus så att hon iaf kommer upp i matstol o får titta på andra barn. Majskrokar testade ja bara en gång, så galet smuligt...Välling funkade bättre för oss, kan hon snutta lite på flaskan som en napp om hon är kinkig.
    Lycka till! Hoppas det går bra för er!

• Skarpa

För oss har det funkat bra att ta långa bilresor (10-12 timmar) på natten när dottern har varit liten. Hon har somnat om bra efter att vi stannat och pausat, och inte blivit uttråkad. Förutsätter ju att man orkar köra, och att man har lite möjlighet att vila ut dagen efter, dock.

Svar på tråden Åka bil i 7 timmar med 8 månaders