Åka bil i 7 timmar med 8 månaders
Om man ska åka bil i ca sju timmar med en 8 månaders, vad ska man tänka på?
Om man ska åka bil i ca sju timmar med en 8 månaders, vad ska man tänka på?
Pausa ofta, ta med dryck/mat så barnet orkar med...
+ nån leksak. Min tjej blir ofta uttråkad. ;)
Passa på att köra så mycket som möjligt när barnet sover.
Vi gjorde en lång bilresa när vår äldsta tjej var ca 6 månader (två dagar med en övernattning). Vi startade på fm när det var dags för hennes fmvila. Hade diverse leksaker hon gillar och lite mutor i form av majskrokar, smörgåsrån mm (mutorna användes vid kris då leksakerna inte dög). Så länge hon sov körde vi. Vi väckte henne alltså inte när den normala sovtiden var uppnådd utan hon fick sova tills hon vaknade. När vi stannade tog vi extra lång paus så hon fick ligga och sprattla av sig på en filt (vi gjorde resan på sommaren).
Vå åkte 11 timmar när vår flicka var 7 månader, vi stannade ofta, vi hade med dryck i bilen och MASSA leksaker, hon fick några nya leksaker inför resan så det skulle vara jätte intressant att pilla med och resan gick helt perfekt, Dte var lite på slutet, sista timmen som hon var lite grining och uttråkad.
Hon sov oftare i bilen men kortare stunder men hon fick sova som hon ville och var inte svår att lägga på kvällen heller.
Jag ska resa med min 3 månaders kille 65 mil nu om en vecka..
bara pausa massa, låta sträcka ut ryggen och så.
Men jag tänkte på en sak där..
Om de nu är sjusovare och sover fler än 3 tim i sträck.. ska man väcka dom och låta de sträcka på sig?
för de säger ju att att man ska stanna var 3.e timma och sträcka på rygg om de inte är matdags mitt i allt eller blöjbyte som behövs..
Tack för alla tips :)
Vi har kört 7 timmars pass flera ggr med vår numera 10 mån bebis o det går super. Vi kör så långt vi bara kan medan hon är lugn eller sover o pausar sen när hon säger till. Hon får välling, leksaker etc när hon vill så att vi kommer långt. :) Mitt tips är att inte pausa i onödan, dvs väcka etc..Bättre o pausa när barnet kräver det. På vintern är det svårare att låta dem sprattla av sig, men vi har kört matpaus så att hon iaf kommer upp i matstol o får titta på andra barn. Majskrokar testade ja bara en gång, så galet smuligt...Välling funkade bättre för oss, kan hon snutta lite på flaskan som en napp om hon är kinkig.
Lycka till! Hoppas det går bra för er!
För oss har det funkat bra att ta långa bilresor (10-12 timmar) på natten när dottern har varit liten. Hon har somnat om bra efter att vi stannat och pausat, och inte blivit uttråkad. Förutsätter ju att man orkar köra, och att man har lite möjlighet att vila ut dagen efter, dock.