• Segelvind

Kycklingfråga!

Köpte kycklingfilé igår i ett sånt där plasttråg med plast över. Öppnade det och använde hälften. Min fråga är: hur länge håller andra hälften?? Datumet är 21/3 men gäller det även sen man öppnat? Orkar bara inte ställa mig och steka eländet just nu.....

• Svar på tråden Kycklingfråga!
  • Silvera

Lägg det i frysen, om du inte steker det i kväll.
    Kyckling vill ha runt 4grader eller kallare i kylen om jag inte missminner mig.
    I ett vanligt kylskåp har man ju ofta runt 8 grader, vilket är för varmt för kyckling,
    särskilt en öppnad förpackning. 

• Segelvind

Dämn! Är det så känsligt??

• Silvera

Kyckling , färsk fisk och köttfärs är bland de varor som ska ha det riktigt kallt i kylen. 
    Men någon natt i 8 grader är ju ok. Men du har ju redan brytit förpackningen, och släppt in syre, så jag hade lagt kycklingen i en påse och fryst den omedelbums.  

• Mela78
    Silvera skrev 2011-03-16 21:32:49 följande:
    Lägg det i frysen, om du inte steker det i kväll.
    Kyckling vill ha runt 4grader eller kallare i kylen om jag inte missminner mig.
    I ett vanligt kylskåp har man ju ofta runt 8 grader, vilket är för varmt för kyckling,
    särskilt en öppnad förpackning. 
    8 grader i kylen? Rekommendationen är 2-4 grader!

Kanske svara försent, men jag skulle frysa kycklingen som blir över, eller om jag är helt säker att jag skulle använda resten dagen efter skulle jag förvara i helt försluten plastpåse i kylen. Vi har 2-3 grader i vår kyl.
  • Wavva

8 grader rekomenderades förr i kyl, nu är det väl 4-5 grader som gäller tror jag. Men öppnad kycklingförpackning klarar sig ju en dag i kyl även i 8 grader. Man ska ju ändå alltid steka kyckling klart. Men frysen är ju vääldigt bra annars...

Svar på tråden Kycklingfråga!