Vecka 36+0 och mår dåligt över barnet
Jag väntar mitt första barn och är i vecka 36+0. Senaste veckorna har jag mått väldigt dåligt och haft så kraftig ångest att jag har fått åka till akutpsyk ett par gånger. Där har jag fått ångestdämpande medicin och det bokades ett möte med en läkare på förlossningen. Han konstaterande att allting såg bra ut med bebisen och pratade om att en eventuell igångsättning kan bli aktuell ifall jag inte börjar må bättre.
Nu har det gått snart två veckor och jag har visserligen inte lika djupa svackor, men jag har tappat intresset för att få barn. Jag kan knappt se något positivt med att bli mamma och jag har ingen lust att fixa med prylar inför barnets ankomst. Det känns bara som ett jobbigt tvång.
Det jag mest vill veta är vad ni tror vore mest positivt för att få en bra start med barnet. Att göra en igångsättning, så att jag kan börja medicinera med antidepp så fort barnet är ute och därmed undvika olusten att gå alltför långt (känns som om det blir värre var dag). Eller att vänta kanske så lång tid som sex veckor och varje dag behöva oroa mig för att barnet ska komma?