• Anonym (villrådig)

Vecka 36+0 och mår dåligt över barnet

Jag väntar mitt första barn och är i vecka 36+0. Senaste veckorna har jag mått väldigt dåligt och haft så kraftig ångest att jag har fått åka till akutpsyk ett par gånger. Där har jag fått ångestdämpande medicin och det bokades ett möte med en läkare på förlossningen. Han konstaterande att allting såg bra ut med bebisen och pratade om att en eventuell igångsättning kan bli aktuell ifall jag inte börjar må bättre.

Nu har det gått snart två veckor och jag har visserligen inte lika djupa svackor, men jag har tappat intresset för att få barn. Jag kan knappt se något positivt med att bli mamma och jag har ingen lust att fixa med prylar inför barnets ankomst. Det känns bara som ett jobbigt tvång.

Det jag mest vill veta är vad ni tror vore mest positivt för att få en bra start med barnet. Att göra en igångsättning, så att jag kan börja medicinera med antidepp så fort barnet är ute och därmed undvika olusten att gå alltför långt (känns som om det blir värre var dag). Eller att vänta kanske så lång tid som sex veckor och varje dag behöva oroa mig för att barnet ska komma?

• Svar på tråden Vecka 36+0 och mår dåligt över barnet
  • Fru Kwasthilda

Jag tror att igångsättning ger den bästa starten i detta fallet. För både dig och barnet.

• Anonym (villrådig)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-03-17 07:31:04 följande:
    Jag tror att igångsättning ger den bästa starten i detta fallet. För både dig och barnet.
    Tack så mycket för ditt svar! Jag behöver verkligen input från andra, eftersom det här dåliga måendet kom så plötsligt och jag inte alls tänkt mig igångsättning som ett alternativ innan.
  • Anonym (psykolog)

Bara kör, så du inte tappar ännu mer ork innan barnet kommer! Klart att du fort, fort ska börja medicinera och gärna också skaffa en samtalskontakt (BVC-psykologerna är ofta jätteduktiga!) när din bebis väl är hos dig.

Har du något stöd av barnets pappa i din situation? Kanske skulle det kännas mindre skrämmande att må dåligt om du vet att han också kommer att finnas där för er bebis.

• Medusan

Jag tror också att ingångsättning är bästa alterantivet så att du kan ta hand om dig egen hälsa för både din och bebis skull.

Önskar dig varmt lycka till.

• Anonym (villrådig)
    Anonym (psykolog) skrev 2011-03-17 13:49:06 följande:
    Bara kör, så du inte tappar ännu mer ork innan barnet kommer! Klart att du fort, fort ska börja medicinera och gärna också skaffa en samtalskontakt (BVC-psykologerna är ofta jätteduktiga!) när din bebis väl är hos dig.

Har du något stöd av barnets pappa i din situation? Kanske skulle det kännas mindre skrämmande att må dåligt om du vet att han också kommer att finnas där för er bebis.
    Bebisens pappa är till mycket hjälp och vi är gifta och bor ihop. Dock tycker jag just det här med olusten inför vår bebis är lite onödigt att prata för mycket om, han vet om att jag inte kan glädjas så mycket åt det och jag vet att han blir ledsen av situationen. Han är också lite skör just nu, med nytt jobb som pressar honom rätt hårt, så just beslutet om igångsättning får jag ta helt själv (även om han såklart ställer upp och pratar om jag vill det).

Mina tankar är att ha ett så säkert nätverk som möjligt efter barnets födelse, medicinering, psykolog/läkare för ångesten OCH mödravårdspsykolog för allt nytt som händer och rör bebisen och mig.
  • Anonym (villrådig)
    Medusan skrev 2011-03-17 13:54:56 följande:
    Jag tror också att ingångsättning är bästa alterantivet så att du kan ta hand om dig egen hälsa för både din och bebis skull.

Önskar dig varmt lycka till.
    Tack för ditt svar, allting har kommit så plötsligt så jag vet varken ut eller in.
  • Anonym (villrådig)
    Medusan skrev 2011-03-18 16:56:13 följande:
    Hur går det TS? Har du kommit fram till ett beslut?
    Just nu försöker jag övertyga mig själv om att det är något annat som är fel. Något som skulle kunna lösas av tankekraft så klarar jag av att invänta att förlossningen kommer igång av sig själv och allting går bra. Men som det känns nu vill jag ju inte ha en förlossning varesej om en vecka eller en månad.

Tycker det känns jättekonstigt att helt plötsligt inte alls kunna glädjas åt mitt barn som jag har längtat så otroligt mycket efter.
  • Medusan
    Anonym (villrådig) skrev 2011-03-18 17:13:40 följande:
    Just nu försöker jag övertyga mig själv om att det är något annat som är fel. Något som skulle kunna lösas av tankekraft så klarar jag av att invänta att förlossningen kommer igång av sig själv och allting går bra. Men som det känns nu vill jag ju inte ha en förlossning varesej om en vecka eller en månad.

Tycker det känns jättekonstigt att helt plötsligt inte alls kunna glädjas åt mitt barn som jag har längtat så otroligt mycket efter.
    Har du någon kontakt via MVC du känner att du kan prata med om detta? En kurator eller liknande? Tycker verkligen inte du ska vara ensam med dessa tankar utan ta emot all hjälp du kan få och du kan få hjälp.
  • Anonym (villrådig)
    Medusan skrev 2011-03-18 20:41:15 följande:
    Har du någon kontakt via MVC du känner att du kan prata med om detta? En kurator eller liknande? Tycker verkligen inte du ska vara ensam med dessa tankar utan ta emot all hjälp du kan få och du kan få hjälp.
    Mitt dåliga mående och alla möten med läkare och terapeuter på vanliga akutpsyk den här veckan gjorde att det inte fanns någon ork över att ringa och boka tid med mvc-psykolog. Nu ska jag inte träffa någon där igen så länge det inte blir akut.

Men på måndag morgon ska jag träffa min barnmorska och får prata med henne samt att det är telefontid hos mvc-psykologerna mellan 16-17 så jag får ringa då och styra upp en mer långvarig kontakt. Där känner jag ändå att jag borde få bra hjälp, det borde inte vara något som inte någon där har varit med om flera gånger innan.
  • Medusan
    Anonym (villrådig) skrev 2011-03-18 21:36:51 följande:
    Mitt dåliga mående och alla möten med läkare och terapeuter på vanliga akutpsyk den här veckan gjorde att det inte fanns någon ork över att ringa och boka tid med mvc-psykolog. Nu ska jag inte träffa någon där igen så länge det inte blir akut.

Men på måndag morgon ska jag träffa min barnmorska och får prata med henne samt att det är telefontid hos mvc-psykologerna mellan 16-17 så jag får ringa då och styra upp en mer långvarig kontakt. Där känner jag ändå att jag borde få bra hjälp, det borde inte vara något som inte någon där har varit med om flera gånger innan.
    Ok, förstår att det är jobbigt att behöva jaga efter folk. Tycker att din BM borde engagera sig lite mer låter det som och göra allt hon kan för dig.

Jag tror inte heller att det är speciellt ovanligt med höggravida som mår psykiskt dåligt, så de borde verkligen ha erfarenhet av detta.

Hoppas att det ordnar sig för dig och att du kan njuta lite av helgen
  • Anonym (villrådig)

Ska träffa barnmorskan imorgon bitti och förklara att jag inte klarar av att vänta längre på att börja äta medicin. Att det inte finns någon chans att jag klarar av att vänta på en spontan förlossning. Att jag inte är trött på att vara gravid, otålig och vill ha ut barnet. Utan att det just nu känns som om jag helst inte vill ha barnet alls. Helt enkelt försöka få henne att förstå hur saker och ting känns.

Och jag är så nervös att jag vill kräkas. Det var visserligen överläkaren på förlossningen som kom med förslaget om igångsättning från början, men nu är jag orolig att ingen ska tycka att det är en bra idé. Att alla tycker att jag ska hålla ut. Att jag bara är en dålig "mamma" som insett försent att hon inte vill ha barn (det vill jag ju! egentligen! mest av allt i hela världen!).

• P i x i e

Åh vad jag önskar att du kunde få må bra!
    Tror inte att de kommer neka dig, var bara ärlig precis som du planerat!
    Känns som det bästa för dig och barnet är om du kan få börja äta medicin och få stöd.
    Stå på dig även om du egentligen inte orkar.

Jag kan förstå dig lite, vi kämpade länge för att få barn och blev tillslut gravid med hjälp av ivf.
    Jag var helt inställd på att gå över tiden och behöva kämpa för att bli igångsatt.
    Jag hade svårt för att ta till mig att jag faktiskt nu skulle få bli mammaoch hade tänkt gå och prata med psykologen, men kom mig inte för.
    När min förlossning plötsligt drog igång 4 veckor för tidigt och gick supersnabbt blev jag så chokad.
    Inga glädjetårar och massa nyförälskade känslor när jag fick henne till bröstet.
    Det var kämpigt ibörjan för att lillan inte orkade äta och jag var bara ledsen och grät och kände mig usel som inte med en gång var störtförälskad i mitt barn.
    Och då hade jag så dåligt samvete så jag vågade inte kontakta psykologen för jag ville inte erkänna för de omkring mig hur jag kände och tänkte.

Idag älskar jag min dotter över allt annat, men jag ångrar att jag inte bad om hjälp.

Nu är jag gravid igen, det vi aldrig trodde skulle ske har skett... och jag har svårt att förstå det nu med.
    Känner ju hur det rör sig där inne, men har svårt att föreställa mig att jag kommer ha en liten till sommaren.
    Denna gången kommer jag försöka ta mod till mig och gå och prata med psykologen innan.

Många kramar till dig!

and then I told myself - of course I deserve it!
  • Anonym (psykolog)
    Anonym (villrådig) skrev 2011-03-21 00:45:18 följande:
    Ska träffa barnmorskan imorgon bitti och förklara att jag inte klarar av att vänta längre på att börja äta medicin. Att det inte finns någon chans att jag klarar av att vänta på en spontan förlossning. Att jag inte är trött på att vara gravid, otålig och vill ha ut barnet. Utan att det just nu känns som om jag helst inte vill ha barnet alls. Helt enkelt försöka få henne att förstå hur saker och ting känns.

Och jag är så nervös att jag vill kräkas. Det var visserligen överläkaren på förlossningen som kom med förslaget om igångsättning från början, men nu är jag orolig att ingen ska tycka att det är en bra idé. Att alla tycker att jag ska hålla ut. Att jag bara är en dålig "mamma" som insett försent att hon inte vill ha barn (det vill jag ju! egentligen! mest av allt i hela världen!).
    Jättebra, och du är väldigt bra på att förklara tydligt vad det handlar om här i tråden, så du kan nog få BM att förstå också!

Lycka till.
Svar på tråden Vecka 36+0 och mår dåligt över barnet