• netza

Varför framstår man om mindre intresserad av ett jobb om man...

...väljer att skicka mail med frågor innan man skickar ansökan, istället för att ringa och presentera sig? Har social fobi med svår telefonskräck. Känns hopplöst att söka jobb när man inte vågar visa sig intresserad enligt de mallar som krävs trots att man har intresset till 110%. Så funderade idag på varför man inte kan maila istället men fick veta på annat håll att det är ett no-no. Varför? Jag är ju lika intresserad oavsett kommunikationsmedel.

• Svar på tråden Varför framstår man om mindre intresserad av ett jobb om man...
  • Anna Paulita

Vem säger det?

Jag vet att många arbetsgivare tycker det är bättre om de får mail istället för telefonsamtal, för risken är annars är risken stor att de blir nedringda av frågor.

Tycker inte alls det ärpå någpt vis sämre, men visst man kan ju göra ett första intryck över telefon. Å andra sidan, om väldigt många söker ett jobb så kvittar ett samtal extra eller ej.

Så, vem är det som säger att det gör en person mindre intresserad av ett jobb?

• netza

Den personens svar var "Om du verkligen vill ha jobb så ska du visa så mycket intresse som möjligt, du skall helst ringa, eller eventuellt personligen gå till arbetsgivaren." Så då kändes mail uteslutet eftersom det var det jag undrade om i första hand (på ett annat forum). Men om arbetsgivare föredrar mail känns det genast bättre. :)

• Anna Paulita
    netza skrev 2011-03-17 12:34:22 följande:
    Den personens svar var "Om du verkligen vill ha jobb så ska du visa så mycket intresse som möjligt, du skall helst ringa, eller eventuellt personligen gå till arbetsgivaren." Så då kändes mail uteslutet eftersom det var det jag undrade om i första hand (på ett annat forum). Men om arbetsgivare föredrar mail känns det genast bättre. :)
    Vilken person sa detta? En person på ett annat forum?

Visst är jag ingen expert på något sätt, jag jag har sett många anonser där de skriver att de svarar på frågor via mail. Som sagt, om 300 söker ett jobb och 150 stycken skulle ringa och 75 av dem göra ett personligt besök....

Ja, du fattar....
  • BymBym

Tror inte det alltid är positivt att ringa eller besöka. Bättre, enligt mig, med mail.

• netza

Mmm, på ett annat forum och gick in här och tänkte få mer respons. :P Jag skrev typ om att det i annonsen står att de tar frågor via telefon och funderade på hur responsen kanske blir om man skickar mail istället... Men samtidigt, det kan väl knappast bli värre om jag gör det?

• lastchristmas

Jag har aldrig förstått det här med att ringa innan man skickar ansökan. Självklart ska man ringa eller maila om man verkligen har någon fråga men inte för att visa sitt intresse eller "läggas längst fram i högen". Folk har generellt mycket att göra på jobbet och har inte tid för samtal utan innehåll eller personliga besök (herregud). Har du en bra ansökan och rätt bakgrund blir du kallad ändå.

• Blablabla

Jag vet att de flesta arbetsgivare föredrar mail. Förut var det kanske bra att vara personlig, men idag är det mail som gäller. Att ringa eller dyka upp på ett jobb, uppfattas inte alltid så jätte bra. Så skicka din ansökan & maila dina funderingarl.

• Mint

Det cirkulerar mycket myter kring jobbsökande. En av dessa är detta med att man ska ringa och fråga om ens ansökan kommit fram, alternativt komma in och lämna sin ansökan personligen... Jag har pratat med folk i rekryteringsposition och de är verkligen inte intresserade av onödiga besök och påringningar - de har tillräckligt mycket att stå i ändå. Givetvis ska man ringa upp om man har någon verklig fundering men att bara ringa för att "fråga om ansökan kommit fram" gör snarare att man framstår som lite underlig... Givetvis har ansökan kommit fram liksom, och de kollar igenom dem när de har tid/möjlighet att göra det.

Med reservation för att det kan se olika ut i olika branscher. 

• Flisan79

Jag skulle säga att det beror på vilket jobb du söker, om du söker spontant eller svarar på en annons och om du är bättre eller sämre på att få fram dina bra sidor per tele eller mail (antar för dig att det är mail )

De allra flesta jag känner har fått sina jobb genom att spontant ringa runt dit där de vill jobba. Men har de lagt ut en annons tror jag de heldre får 500 mail än 500 telesamtal

För mg som söker butiksjobb är det en fördel att gå dit personligen då utseende, personlighet och om man "passar" i gänget är vesäntligt. Tyvärr så lider jag av samma sak som du vilket gör arbetssökandet segt. Har dock inga problem med kundkontakt om jag väl jobbar....man är lite knasig

För min man är det tvärt om han ogillar verkligen att skriva mail och cv. Han vill ringa och berätta om sin erfarenhet ist. Vilket för honom som är en väldigt framåt och lättsam person fungerar finfint.

• netza
    Flisan79 skrev 2011-03-18 16:16:20 följande:
    För mg som söker butiksjobb är det en fördel att gå dit personligen då utseende, personlighet och om man "passar" i gänget är vesäntligt. Tyvärr så lider jag av samma sak som du vilket gör arbetssökandet segt. Har dock inga problem med kundkontakt om jag väl jobbar....man är lite knasig
    Ja, samma här, man går in i en roll liksom där man ska vara den här servicemedvetna som sätter kunden i fokus...
  • MickeN1973
    netza skrev 2011-03-17 12:34:22 följande:
    varför tror du att företag anlitar bemmingsföretag/rekryteringsbyråer?

Just för att slippa påringningar från arbetssökande.

Svar på tråden Varför framstår man om mindre intresserad av ett jobb om man...