• Fidelis ad urnam

Tips om hur jag ska lägga upp studierna inför juridiktentan efterlyses

Den 31/3 har jag tenta i Arbetsrätt.
    Kursen som vi ska ha tenta i är en tenta på 15hp och kursens TOTALA betyg säts från tentan, så jag vill självklart göra bra ifrån mig.
    Vi har en huvudbok som vi använder oss av, Arbetsrätt av Tore Sigeman, och två mindre böcker som inte är lika viktiga. Utöver det har vi inför varje föreläsning fått åhörarbilder som vi antecknat utefter samt instuderingsfrågor med olika scenarion där en arbetstagare har ansett sig blivit felbehandlad.
    Dessa scenarion har vi fått plocka isär på egen hand, format en rättsfråga, hänvisat till rätt lagrum samt motivera vårt svar.

Jag har läst det som skulle läsas inför varje seminarium och föreläsning samt gjort alla uppgifter som vi ska ha gjort.

Nu vill jag ha ALLA tips ni har på hur jag bäst kan lägga upp studierna fram till tentan.
    Hur hade du gjort?

Alltid roligt om man lär sig en ny metod för effektivt lärande.

• Svar på tråden Tips om hur jag ska lägga upp studierna inför juridiktentan efterlyses
  • Tecken

Får ni ha böckerna med er på tentan?

• Fidelis ad urnam
    Tecken skrev 2011-03-17 14:48:04 följande:
    Får ni ha böckerna med er på tentan?
    Nej, bara lagbok
  • Kjell2

Har du läst på under kursen så jobba med snusk -. dvs gamla tentor. Använde böcker och anteckningar i början och bara lagboken på slutet.

Lycka till!

• Fidelis ad urnam
    Kjell2 skrev 2011-03-17 15:50:21 följande:
    Har du läst på under kursen så jobba med snusk -. dvs gamla tentor. Använde böcker och anteckningar i början och bara lagboken på slutet.

Lycka till!
    Det med gamla tentor är en bra idé, om vi hade haft några.
    Men det verkar inte finnas.
    Vi har inte fått tillgång till gamla tentor i någon av de kurser vi har haft tenta i hittills, förutom en....och då enbart en gammal tenta.

Min plan är att läsa alla kapitel igen och föra anteckningar på det viktigaste i varje kapitel, men lärarens åhörarbilder som underlag till vad jag väljer ut.
    Sedan skapa listor med allt vi ska kunna vad gäller terminologi samt historian, viktiga avtal och strejker som vi ska ha koll på som har gjort Arbetsrätten till vad den är.
    Sedan tänkte jag nog läsa igenom alla lagar vi ska använda oss av enbart för att ha ett hum och vart allt finns, även om jag redan nu har en ganska bra överblick.

Tänkte sätta mig med alla övningar igen och se om jag kan lösa dem helt på egen hand, få in rätt tankesätt så att säga.

Tack för lyckoönskningen
  • Brittan

Har du skrivit någon juridiktenta förrut? Ett tips är annars att du inleder tentan med att skriva i vilket lagrum du är.

Har du någon du kan tentaplugga med? Jag och en klasskompis gjorde så att vi bokade studiesalar på universitetet där det fanns wn whiteboard. På den skrev vi gamla tentafrågor och diskuterade runt dem och skrev på whiteboarden vad vi kom fram till. Sen kollade vi mot lagboken för att se om det stämde. Är du ensammen kan du göra likadant på ett vanligt papper.

Gör en mindmap där du tex. skriver LAS i mitten och dra sen streck från den och skriv ledord runt, tex. företrädesrätt, uppsägning mm. Utifrån den kan du sen plugga vidare.

Jag arbetade på detta sättet och hade endast 4 fel på tentan i juridisköversiktkurs.

• Fidelis ad urnam
    Brittan skrev 2011-03-17 16:21:14 följande:
    Har du skrivit någon juridiktenta förrut? Ett tips är annars att du inleder tentan med att skriva i vilket lagrum du är.

Har du någon du kan tentaplugga med? Jag och en klasskompis gjorde så att vi bokade studiesalar på universitetet där det fanns wn whiteboard. På den skrev vi gamla tentafrågor och diskuterade runt dem och skrev på whiteboarden vad vi kom fram till. Sen kollade vi mot lagboken för att se om det stämde. Är du ensammen kan du göra likadant på ett vanligt papper.

Gör en mindmap där du tex. skriver LAS i mitten och dra sen streck från den och skriv ledord runt, tex. företrädesrätt, uppsägning mm. Utifrån den kan du sen plugga vidare.

Jag arbetade på detta sättet och hade endast 4 fel på tentan i juridisköversiktkurs.
    Första och sista juridiktentan, men läraren har förklarat hur vi ska skriva och det har vi fått öva på i 8 veckor nu

Jag är en ensampluggare.

Men i övrigt var det bra tips...ska kanske testa mindmap-metoden
  • Brittan
    Fidelis ad urnam skrev 2011-03-17 16:23:16 följande:
    Första och sista juridiktentan, men läraren har förklarat hur vi ska skriva och det har vi fått öva på i 8 veckor nu

Jag är en ensampluggare.

Men i övrigt var det bra tips...ska kanske testa mindmap-metoden
    Har du kollat på nätet efter gamla tentor? Det brukar finnas gamal tentor att hämta från institutionen, kontakta administrationen på den aktuella inst. och fråga om det finns på nätet.  Annars kan andra universitet eller studenter ha lagt ut på nätet.
  • Pirum

Gamla tentor är offentliga handlingar. Bara att begära ut och kopiera. :)

Det som är viktigt att veta är om frågorna kommer vara case som ni ska lösa eller om ni mer ska redogöra för huvudregler och undantag.

Svar på tråden Tips om hur jag ska lägga upp studierna inför juridiktentan efterlyses