• Miss Maria

Hur vet ja om mitt barn är uttorkat??

Ja känner  mig såå orolig o har försökt googla men hittar inget! Har en pojke som blev två i oktober! Sen i måndags har han haft över 39 i temp o äter inget men dricker lite! I går blev han totalt loj, blek , slö o trött...nu bara sover o sover han ! Vi va hos dr i morse o han va inte till mycket hjälp...ja frågade hur ja skulle veta o då sa han att ja skulle kolla hur mycket han har kissat! Han har idag inte kissat än o han bara ligger blek o het o orkar inte ta upp ögonen o inte ens ta sin medicin! Va skulle ni gjort i min sits??

• Svar på tråden Hur vet ja om mitt barn är uttorkat??
  • 3Under

Ring sjukvårdsrådgivningen o fråga en kunnig istället, det hade jag gjort i din sits!!

• JoaMel

Jag skulle ha ringt sjukvårdsupplysningen..Dom är oftast bra och ger ett konkret svar utifrån din beskrivning. :)
    Hoppas han kryar på sig.

• Miss Maria

Det ska ja göra! Litar inte på dom bara, dom har sagt så mycket felaktiga saker till mig !!

• JoaMel

Jag har fått höra att man ser runt munnen om ett barn är uttorkat. Är läpparna torra så är det ett varningastecken. Sen är det ju helt klart inte alls bra att han inte kissat nått idag..

• 3Under

Om du inte får ett "önskvärt" svar från s.rådgivningen så hade jag nog dragit vidare till akuten, nog för att de små klarar av feber bättre än till exempel gamlingar, men de behöver än dock vätska och näring för att överleva -vilket man får hjälp med på akuten!

• versan

Herregud! I det tillståndet AKUTEN direkt.
    Fast våran dotter "såg" pigg ut Så var hon svårt uttorkad så kisset kristalliserade sig på kissprovet som hon lämnade på akuten.
    Dom tyckte först att nä hon ser så pigg ut! ni kan lungt åka hem & avakta.
    Men jag gav mig ej utan krävde ett kissprov eftersom hon betedde sig ovanligt & när svaret kom tillbaka så vart det akut inläggning för att vätska upp henne.
    Så mitt råd är far in.... vänta inte.
    Man har bara 1 barn.

• Skogsmamman

Snabb ytlig andning. snabb svag puls.
    trötthet.
    illamående.
    yrsel.
    torr i munnen.
    lågt blodtryck.
    blek hy och svettas.
    torr hy. testa att nypa i skinnet och om det "fastnar" när du släpper e han uttorkad.
    rödflammig.
    hög temp.

Vore jag du skulle jag åkt till akuten på en gång!!

• versan

Uttorkning kan "ibland" synas om man trycker på huden på armen eller benet och kvar finns en liten stund en vit fläck (en fördjupning) på huden.

Men detta är individuellt från barn till barn.
    har barnet inte druckit eller kissat på 12timmar så skulle jag åka in.

Symtom på uttorkning

Om barnet är mycket slött. Alla barn blir tagna av en magsjuka, så är det bara. Om barnet är mycket slött måste man dock reagera. En hyfsad tumregel är att ett barn som efter febernedsättande medicin kan vara uppe lite och leka, är det som regel inte  någon överhängande fara med. Tänk dock på att ju mindre barnet är desto fortare kan tillståndet försämras till en allvarlig uttorkning.

-Om barnet inte kissat på 12 timmar är det läge att ta kontakt. Överhuvudtaget är barnets urinproduktion ett bra mått på hur vätskestatus är. Kissar barnet regelbundet får det i sig vätska. Det kan dock vara svårt om barnet har blöja och har mycket diarre att veta om det blöta i blöjan är kiss eller bajs. I dessa fall får man uteslutande titta  på barnets allmäntillstånd.

-Om det lilla barnet <2år som haft kraftiga symtom ett längre tag, 6 timmar eller mer, inte är slött utan tvärtom hyperirritabelt, sprittigt och grinigt kan detta vara frågan om en ovanlig men farlig s.k hyperton dehydrering. Uppsök sjukvård genast. Även vid mycket stark törst hos det lilla barnet kan det vara läge med åtminstone en telefonkontakt. 

-Om barnet är mindre än 6 månader och har mer symtom än bara lös avföring och någon enstaka kräkning så bör man ha en telefonkontakt. Så små barn kan bli snabbt uttorkade. Som regel behöver man dock bara amma tätt.

-Om barnet har blod i avföringen, speciellt mindre barn, bör man ta kontakt genast. Det kan ligga allvarlig orsak bakom även om det vanligaste är en ofarlig bristning i ett mindre blodkärl i slemhinnan pga diarren.

-Om barnet i många timmar enbart kräks utan diarre kan det vara så att det inte alls är fråga om magsjuka utan kräkningarna i själva verket är symtom på någon annan sjukdom. Det är dock inte ovanligt att barnet enbart kräks i början. Barnets allmäntillstånd är här det viktigaste.

-Om symtomen är avvikande eller ovanligt svåra är det bra med en telefonkontakt. 

-Om barnet nyligen varit utomlands och antingen är påverkat av infektionen eller diarren inte ger med sig inom en vecka kan det vara fråga om en bakteriell infektion, t.ex salmonella. Som regel brukar man inte behandla dessa med antibiotika om inte barnet är påverkat men speciella regler gäller för att förhindra smittspridning.

Om barnet är mycket slött. Alla barn blir tagna av en magsjuka, så är det bara. Om barnet är mycket slött måste man dock reagera. En hyfsad tumregel är att ett barn som efter febernedsättande medicin kan vara uppe lite och leka, är det som regel inte  någon överhängande fara med. Tänk dock på att ju mindre barnet är desto fortare kan tillståndet försämras till en allvarlig uttorkning.

-Om barnet inte kissat på 12 timmar är det läge att ta kontakt. Överhuvudtaget är barnets urinproduktion ett bra mått på hur vätskestatus är. Kissar barnet regelbundet får det i sig vätska. Det kan dock vara svårt om barnet har blöja och har mycket diarre att veta om det blöta i blöjan är kiss eller bajs. I dessa fall får man uteslutande titta  på barnets allmäntillstånd.

-Om det lilla barnet <2år som haft kraftiga symtom ett längre tag, 6 timmar eller mer, inte är slött utan tvärtom hyperirritabelt, sprittigt och grinigt kan detta vara frågan om en ovanlig men farlig s.k hyperton dehydrering. Uppsök sjukvård genast. Även vid mycket stark törst hos det lilla barnet kan det vara läge med åtminstone en telefonkontakt. 

-Om barnet är mindre än 6 månader och har mer symtom än bara lös avföring och någon enstaka kräkning så bör man ha en telefonkontakt. Så små barn kan bli snabbt uttorkade. Som regel behöver man dock bara amma tätt.

-Om barnet har blod i avföringen, speciellt mindre barn, bör man ta kontakt genast. Det kan ligga allvarlig orsak bakom även om det vanligaste är en ofarlig bristning i ett mindre blodkärl i slemhinnan pga diarren.

-Om barnet i många timmar enbart kräks utan diarre kan det vara så att det inte alls är fråga om magsjuka utan kräkningarna i själva verket är symtom på någon annan sjukdom. Det är dock inte ovanligt att barnet enbart kräks i början. Barnets allmäntillstånd är här det viktigaste.

-Om symtomen är avvikande eller ovanligt svåra är det bra med en telefonkontakt. 

-Om barnet nyligen varit utomlands och antingen är påverkat av infektionen eller diarren inte ger med sig inom en vecka kan det vara fråga om en bakteriell infektion, t.ex salmonella. Som regel brukar man inte behandla dessa med antibiotika om inte barnet är påverkat men speciella regler gäller för att förhindra smittspridning.

• versan

Är du osäker om barnet ditt har kissat så väg blöjan före & efter du har bytt så ser du om det kommit kiss.

Det fick vi göra när dottern var liten & sjuk. 

• Flickan och kråkan

Båda mina börjar lukta aceton när de har druckit för lite.....ganske långt innan det är någon akut fara. Ett rätt vanligt symptom, men jag vet inte om det blir så alltid för alla.

• Red drum

Acetondoft ur munnen och mörk runt ögonen. Jag förstår inte varför alla gapar om akuten hela tiden? Gör en jävla vätskeersättning (Google it...) och börja ge som man ska; en matsked var femte minut.
    Ja, det är jobbigt
    Ja, man måste sitta och pyttsa i en matsked dricka var femte minut i flera flera timmar
    Ja, det är "lättare" att stressa upp sig och åka till akuten, men det är inte nödvändigt.

Gör det du kan hemma först, man är inte helt handlingsförlamad bara för att det finns sjukvårdsrådgivning.

OBS, ge inte vatten, det fuckar upp salthalterna i kroppen.

• mandelblomma

lugn nu alla, barnet har varit hos läkare och undersökts där _ I dag_ !
    se till att han börjar dricka nu...vad jag förstår så kräks han inte och har inga diareer?
    han har feber och det kan man ha några dagar och då svettas man oftast mycket...
    Mina 2 åriga killar hade runt 40 grader i 7-8 dagar, med riktigt hög feber 5-6 dagar...kisset blir mörkt och luktar starkt...dvs de behöver mer vätska. Sover gör de av den höga febern och det är bra. MEN ge Ipren/ Alvedon så att de orkar dricka lite. Köp festis, ge saft med sugrör, piggelin isglass. Dricker han välling, ge det helt fritt i så fall.
    var lite ihärdig olch truga lite och locka...sitt vid TV;n tillsammans och ha med dig en festis att sippa av lite då och då.
    Men var som sagt var frikostig med febernedsättande om du märker att han är för påverkad eller har ont.

Svar på tråden Hur vet ja om mitt barn är uttorkat??