• Anonym (Nojjig)

Hur mycket dricker era män?

Jag undrar lite om vad som är "normalt" vad gäller drickande. Jag dricker inte alls själv och har tidigare levt tillsammans med en alkoholist, så jag kan inte riktigt avgöra själv vad som är "ok".

Min sambo tycker väldigt mycket om öl och för honom är det väldigt vikigt att få sina öl på helgen. Såhär mycket dricker han:

Fredag: ca 4 öl 4-5%
    Lördag: ca 4-5 öl 4-5% och någon gång en liten whiskey på det.

Han sitter hemma och dricker sina öl, ca en gång i månaden eller varannan månad går han ut med någon kompis och då blir det såklart mer. Aldrig starksprit dock, bara öl. Han öppnar aldrig en öl förrän barnen sover, han dricker inte till maten och jag har mycket mycket sällan sett honom berusad på många år tillsammans. De få gånger han varit berusad har varit innan barnen kom och någon av de få gånger vi haft barnvakt och varit ute eller på fest. I början av vårt förhållande var vi ute varje helg tillsammans och han drack säkert 7-8 öl per kväll. Det slutade han dock med när första barnet föddes och sen har det blivit mindre och mindre.

På senare tid, efter att jag uttryckt oro, har han låtit bli att dricka en av kvällarna på helgen. Det jag vänder mig mest emot är att ölen är så himla viktig för honom. Att låta bli öl en hel helg verkar helt otänkbart.

Vad tycker ni? Är detta mycket eller nojjar jag helt i onödan?

• Svar på tråden Hur mycket dricker era män?
  • Anonym

Det är ungefär samma här, dock har min sambo gått över till lättöl minst en av dagarna numera. Faktum är dock att jag är den som tidigare drack mest, att inte dricka öl en fredag eller lördag vore helt otänkbart för mig. Jag har dock försökt sluta, och nu äntligen känner jag att jag har flyt när det gäller den biten.

Jag bekymrar mig inte över min sambos konsumtion, han har också dragit ner. Han blir inte irriterad om det inte blir nån öl nån kväll, tex.

• Anonym (jaja)

Min mans vanor ser ut så här;

Fredag, 1 öl och kanske 2 halva vinglas med rött (alltså, 1 glas med rött)
    Lördag, samma + kanske någon wiskey
    Söndag, 1 öl

Sedan kan han ta en wiskey någon kväll i veckan och ibland lite rött till maten.

Inget jag reagerar över eller oroar mig för.

• Anonym (Nojjig)

Tack för svaret! Nä, det är nog inget att klaga över va...

Jag önskar dig fortsatt flyt med öl-stoppet !

• Red drum

Min sambo dricker också mycket öl tillsammans med våra vänner/grannar. Det dricks en del öl och barnen är med överallt, men det är ALDRIG nån som är berusad. Det är som om det inte ens är alkohol i ölen.. Jag ser inga som helst problem med detta och det är inget missbruk eller beroende. De höll upp i tre månader alldeles nyss, mest för att gubbarna skulle gå ner i vikt. Och det var inga problem för nån av dem.

• Anonym

Jag vet inte om det är normalt, men min sambo har en större alkoholkonsumtion än så kan jag tillägga, ofta blir det ett par starköl efter jobbet om det finns tillgängligt hemma, till helgen blir det gärna ett par whiskyglas och sen är det självklart beroende på om någon utav våra vänner är här. Är vi ensamma så kan han dricka runt 5 starköl men är det folk här så kan det gå upp emot 8-10 stycken. Men jag har aldrig varit orolig över hans konsumtion, han blir inte sur eller irriterad om han inte dricker så jag ser det inte som något problem.

• Ulrika80

Min dricker inte alls. Något jag fann extremt jobbigt i början då mycket av det sociala livet kretsar kring alkohol. Men så slutade jag med (förutom nåt glas vin ibland) och oj vilket bra beslut det var :)

• Anonym

Min man dricker kanske 4-5 öl åtminstone en dag/helg, men då är det ofta vid någon middag eller fest hos någon. Skulle han dricka 4-5 öl varenda fredag lördag framför TVn hemma skulle jag nog undra varför han inte vill vara nykter när vi för en gångs skull har tid tillsammans...

• UntilTheDark

Väldigt sällan då hans biologiska pappa har varit tung drog/alkoholmissbrukare så det finns i hans gener. Han dricker kanske 2 gånger per år, ett par öl. Jag dricker knappt själv heller längre, vilket känns riktigt bra.

• Anonym (Nojjig)

Tack för era svar. Tror jag kan dra slutsatsen är det inte är nåt att oroa sig över. Även om jag såklart kan hålla med #7 om att det borde vara intressant att hålla sig nykter någon gång när vi umgås...

Svar på tråden Hur mycket dricker era män?