Hur mycket dricker era män?
Jag undrar lite om vad som är "normalt" vad gäller drickande. Jag dricker inte alls själv och har tidigare levt tillsammans med en alkoholist, så jag kan inte riktigt avgöra själv vad som är "ok".
Min sambo tycker väldigt mycket om öl och för honom är det väldigt vikigt att få sina öl på helgen. Såhär mycket dricker han:
Fredag: ca 4 öl 4-5%
Lördag: ca 4-5 öl 4-5% och någon gång en liten whiskey på det.
Han sitter hemma och dricker sina öl, ca en gång i månaden eller varannan månad går han ut med någon kompis och då blir det såklart mer. Aldrig starksprit dock, bara öl. Han öppnar aldrig en öl förrän barnen sover, han dricker inte till maten och jag har mycket mycket sällan sett honom berusad på många år tillsammans. De få gånger han varit berusad har varit innan barnen kom och någon av de få gånger vi haft barnvakt och varit ute eller på fest. I början av vårt förhållande var vi ute varje helg tillsammans och han drack säkert 7-8 öl per kväll. Det slutade han dock med när första barnet föddes och sen har det blivit mindre och mindre.
På senare tid, efter att jag uttryckt oro, har han låtit bli att dricka en av kvällarna på helgen. Det jag vänder mig mest emot är att ölen är så himla viktig för honom. Att låta bli öl en hel helg verkar helt otänkbart.
Vad tycker ni? Är detta mycket eller nojjar jag helt i onödan?