• Anonym (Sonja)

Finns det något sätt att slippa mens på?

Utan något preventivmedel då eftersom jag inte behöver sådant , har en man som är steriliserad,

• Svar på tråden Finns det något sätt att slippa mens på?
  • Ramborg

Enda sättet jag känner till är vissa P-piller. Cerazette tex, har utebliven blödning som en av de kända biverkningarna.

• Anonym (Sonja)
    Ramborg skrev 2011-03-17 15:26:50 följande:
    Enda sättet jag känner till är vissa P-piller. Cerazette tex, har utebliven blödning som en av de kända biverkningarna.
    Jo det vet jag oxå, men det är jo sånt jag inte behöver då jag ändå inte kan bli gravid.
  • Anonym

Eh, nej? Det är bara att vänta tills du kommer till klimakteriet. Eller typ operera ut livmodern.

• Vildblomman

Jag vet bara med hormonella p-medel som man kan bli av med mens. Om du nu inte vill operera bort hela livmodern.

• Anonym (hmm)

annars får du sätta in en p-stav... då behöver du inte hålla koll på att ta piller varje dag.
    jag hade i alla fall ingen mens alls under det årer jag hade p-stav. 

• Obsidiana
    Anonym (hmm) skrev 2011-03-17 15:33:23 följande:
    annars får du sätta in en p-stav... då behöver du inte hålla koll på att ta piller varje dag.
    Nej precis. Och bara för att du inte kan bli gravid, TS, så betyder det ju inte att du inte kan använda p-medel.
  • Sannive

Tja, det enda säkra sättet är antagligen att helt sonika operara bort livmodern och äggstockarna.. tveksamt är om läkarna ställer upp på det dock.

• Anonym (Sonja)
    Obsidiana skrev 2011-03-17 15:36:52 följande:
    Nej precis. Och bara för att du inte kan bli gravid, TS, så betyder det ju inte att du inte kan använda p-medel.
    Många går jo upp av sånt där lite det som skrämmer mig.
  • Anonym (Sonja)

Dåligt att de inte har kommit fram med något som stoppar mensen.

• Anonym (Sonja)
    Anonym (hmm) skrev 2011-03-17 15:33:23 följande:
    Varför har du ingen P-stav nu?

Och hur mådde du under tiden?
  • Anonym

Fast när jag hade p-stav hade jag mens/blödning typ varannan vecka så det funkar inte för alla :) 

• Anonym

Cerazette påverkar inte vikten. De är bra, jag känner inte av att jag använder dem alls.

• Fru Anna
    Anonym (Sonja) skrev 2011-03-17 15:39:40 följande:
    Dåligt att de inte har kommit fram med något som stoppar mensen.
    Alla medel de har hittat har sidoeffekten att de även fungerar som preventivmedel....

Alltså för att ta bort mensen måste man ändra på homonerna i kroppen och då får man samtidigt en preventiv effekt.

Själv har jag en hormonspiral och den har för de flesta effekten att man inte har någon mens. Den ger en rätt låg dos hormoner i jämförelse med tex p-piller, så det är inte säkert att den kommer att påverka vikten lika mycket som andra preventivmedel som du har provat tidigare.
  • Anonym (Sonja)
    Fru Anna skrev 2011-03-17 15:44:13 följande:
    Alla medel de har hittat har sidoeffekten att de även fungerar som preventivmedel....

Alltså för att ta bort mensen måste man ändra på homonerna i kroppen och då får man samtidigt en preventiv effekt.

Själv har jag en hormonspiral och den har för de flesta effekten att man inte har någon mens. Den ger en rätt låg dos hormoner i jämförelse med tex p-piller, så det är inte säkert att den kommer att påverka vikten lika mycket som andra preventivmedel som du har provat tidigare.
    Ok låter jo bra, vad heter den då? Och hur har du mått allmänt? vad har förändrats förutom att du inte har mens.
  • Fru Anna
    Anonym (Sonja) skrev 2011-03-17 15:47:51 följande:
    Ok låter jo bra, vad heter den då? Och hur har du mått allmänt? vad har förändrats förutom att du inte har mens.
    Den heter Levonova. Jag mår utmärkt och har inte märkt av några bieffekter. Jag har haft den sortens spiral i ca 12 år, med ett uppehåll för graviditet.

För mig gör det djävulst ont att sätta in och ta ut den. Så jag ser alltid till att jag har någon med mig och att jag har ett par timmar efter som jag kan återhämta mig på. Jag vet inte om det är så för alla. Det är i vilket fall värt det eftersom den är så smidig (sitter inne i 5 år utan att man märker den).
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Sonja) skrev 2011-03-17 15:40:19 följande:
    Varför har du ingen P-stav nu?

Och hur mådde du under tiden?
    just nu är jag ju gravid.. men jag plockade ut p-staven då den gav mig mycket finnar... får mycket finnar av vanliga p-piller också och måste i såna fall äta diane, som först framställdes som en akne-medicin, men som också hade samma verkan som preventinmedel, då det har med hormonerna att göra.
    förutom finnarna mådde jag kalas. 
  • Ellieott

Med tanke på att det skrevs lite om p-stav.. När jag hade det så hade jag mens varje dag i sex månader...!

• Ramborg

Jag såg just en annan tråd om samma sak poppa upp i Senaste inläggen. Där var det någon som tipsade om Primolut Nor. Jag har ingen aning om vad det är eller hur det funkar, men enligt den tråden så ska det funka iaf!

Tråden heter Cerazette - mens eller inte? eller nåt liknande.

Svar på tråden Finns det något sätt att slippa mens på?