kan man byta ut kesella mot creme fraich?cre
ja som rubriken....
glömde naturligtvis kesellan i affären men har creme fraich hemma. skall göra en pajdeg....
tack för snabbt svar
ja som rubriken....
glömde naturligtvis kesellan i affären men har creme fraich hemma. skall göra en pajdeg....
tack för snabbt svar
puff
Njae, det tror jag inte blir bra. Däremot kan du ju använda smör/margarin och göra en mer traditionell pajdeg.
det ska va smör plus kesella....... så hur gör man då?
tror det kan fungera, jag har tagit creme fraiche istället för kesella vid andra tillfällen och det har inte blivit nåra problem..!
Annars gör en annan deg, denna är min favorit:
Är det inte ganska samma sak förutom att crème fraiche är fetare?
Oftast byter man en del av fettet i en pajdeg mot kesella för att få den magrare. Om man då byter kesellan mot crème fraiche har man tappat lite av poängen tycker jag och skulle nog göra en klassisk pajdeg med smör och mjöl istället.
Grundreceptet för en vanlig pajdeg är:
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
2 - 3 msk vatten
Blanda ihop mjöl och smör först till en grynig massa, och blanda sen i vatten tills du får en lagom fast deg.
Varför jag tror att det inte blir något vidare med creme fraiche i degen är att den har en tendens att bli väldigt rinnigt när den blir varm. Risken är att du får en deg som ser lagom fast ut när du trycker ut den i formen, men sen blir den väldigt blöt i ugnen. Kesella har en annan struktur och är mer kladdig.
Kesella är kvarg, så det är egentligen mer likt färskost. I frosting tex kan man ta kesella istället för Philadelphiaost.
Creme fraiche är syrad grädde, så det är närmare gräddfil och yoghurt.
Tack för alla svar! Vart tvungen och sätta i gång det var därför jag försvann! Jag bör ut kesellan mot lätt crème fraich och det blev jätte bra! Kan rekommendera :)