• Anonym (Blir så trött)

Polisförhör via telefon

För att göra en lång historia kort! A-kassan har sedan -06 bråkat med mig angående felaktiga utbetalningar och jag har överklagat o överklagat då jag har lämnat in allt som jag blivit tillsagd att göra. De gäller timmar jag jobbat extra utöver min deltidstjänst jag hade då.

Till slut orkade jag inte överklaga mer då jag blev gravid o hade tillräckligt jobbigt med de. blev återbetalningsskyldig från -04 till -08 som jag betalar tillbaka varje månad på.

Nu Idag får jag ett brev från polisen att jag blivit anmäld och ska ringa till polisen imorgon, jag tror jag får spader Vad säger man o vad frågar han ? Är så förbannad och har god lust att göra en motanmälan för A-kassans tarvliga sätt, terrorisering och falska anklagelser.
    Fyyy trodde äntligen detta var över o så kommer detta nu!!!!  

• Svar på tråden Polisförhör via telefon
  • Anonym (jag)

Jag blev vid ett tillfälle anmäld för en sak.Blev uppmanad att ringa polis x en viss tid ett visst datum.Det hela var bara ett vanligt tel samtal kan inte kallas förhör ens.Det avskrevs direkt.

• Anonym (Blir så trött)

Tack för ditt svar!

• Anonym (jag)
    Anonym (Blir så trött) skrev 2011-03-17 17:10:29 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag beskriver mitt fall.Fick ett brev från polisen där jag uppmanades kontakta en polis på expeditionen vid tidpunkten de angett.De skrev inte att det var förhör el sade attde t var förhör ens.Det poängterade polisen direkt när vi började talas vid.
  • Anonym (Blir så trött)

Oki, står inte förhör på mitt brev heller bara att jag ska kontakta.

• Anonym (Utredare)
    Anonym (Blir så trött) skrev 2011-03-17 19:25:39 följande:
    Oki, står inte förhör på mitt brev heller bara att jag ska kontakta.
    Det behöver inte stå förhör, men i en kallelse ska det stå vad samtalet ska handla om. Börjar den polisanställde ställa frågor är det ett förhör.

Vi kan höra personer upplysningsvis, men vi ska alltid tala om vad saken gäller. Skickar man t.ex en kallelse till någon som ska delges misstanke. brukar vi skriva det så personen kan kontakta en advokat om denne vill och allt går mycket fortare.

Jag har ibland också skickat kallelser och bett folk ringa en viss tid om jag t.ex inte fått tag på dem.
  • Anonym (Utredare)

Sedan finns det inget som heter motanmälan. Man anmäler ett brott. Att man blivit anmäld av t.ex försäkringskassan är inget brott.

• Anonym (Blir så trött)
    Anonym (Utredare) skrev 2011-03-18 15:05:53 följande:
    Sedan finns det inget som heter motanmälan. Man anmäler ett brott. Att man blivit anmäld av t.ex försäkringskassan är inget brott.
    Tack! då vet jag de
  • The Man

Men, bör tilläggas, blir man själv anmäld för brott och utredningen läggs ner med motivering "Gärningen EJ BROTT" så borde man faktiskt kunna göra en polisanmälan om Falsk Angivelse , Brottsbalken 15 kap 6§.

Sedan är det inte säkert att alla rekvisiten är uppfyllda för det brottet heller, men möjligheten att anmäla finns.

• Anonym (Utredare)
    The Man skrev 2011-03-20 11:23:07 följande:

Men, bör tilläggas, blir man själv anmäld för brott och utredningen läggs ner med motivering "Gärningen EJ BROTT" så borde man faktiskt kunna göra en polisanmälan om Falsk Angivelse , Brottsbalken 15 kap 6§.

Sedan är det inte säkert att alla rekvisiten är uppfyllda för det brottet heller, men möjligheten att anmäla finns.

Falsk tillvitelse är lämpligare i sådana fall. Men som du säger, rekvisiten skulle inte uppfyllas i detta fall.
Svar på tråden Polisförhör via telefon