• Classic

Jag är en "handyman" :)

har blivit tillfrågad av en fd granne att renovera deras fasad (enadast panelen samt även måla8+ grunda) den, det rör sig om c:a 30 kvm på en höjd från 3m upp till c:a 6m och hela marken har skarp lutning. Vad tycker ni skulle vara ok att begära för ett sådant arbete?

Jag känner dem sedan ett tag tillbaka men egentligen spelar det kanske inte någon roll här, jag behöver pengarna (arbetslös f.n) Jag har tidigare själv haft hus och totalrenoverade det ENSAM från grunden, bokstavligt talat. Har dragit om allt vatten, förstärkt golvbjälklag, rivit väggar, byggt nya väggar, gjorde om ett "duschrum" på c:a 10 kvm till ett schysst badrum på c:a 20 kvm med yacucci" och tätade själv alla genomförningar mm. byggt fristående gäststuga på 15kvm och borrade, gjöt armeringjärn samt betongpelare etc för grunden, lagt tak etc...har också arbetat som snickare i Norge ett tag också så även om jag inte har yrkesbvis så "KAN" jag om man säger så. Så vad tycker ni är ok att begära för ett sådant arbete, jag skall även fixa allt material samt ta hand om avfallshanteringen av gamla fasaden mm så det enda de skall göra är att köpa in färgen jag skall måla?

jag hade tänkt säga 25k förr alltihopa, huset jag skall fixa ligger 5 mil därifrån jag bor så det är en resa för mig på 10 mil per dag också...kul om någon som har liknande erfarenheter kan komma med tips (jag har inga försäkringar till dem som är "giltiga" på det sättet men jag kommer (såklart) säga att om de skulle vara missnöäjda åtgärdar jag ev "brister" men det blir det inte för jag gör jobbet bra, men iaf :)

• Svar på tråden Jag är en "handyman" :)
  • Micke

Inga försäkringar för utförandet, inga försäkringar som täcker dig om du skadar dig, inga skatter betalas.

Skaffa en firma istället och gör det seriöst. Är du så duktig som du påstår så ser jag ingen anledning att du ska dröna runt som arbetslös och försörja dig på svartjobb. 

• Classic

Har inte yrkesbevis, tyvärr bygger hela samhället på att man skall ha ett PAPPER som talar om vad du kan. Men jag har dock haft tankarna på det, men jag frågade AF om starta eget bidrag, då sa de att det kan jag först söka då mina a-kassa dagar börjar ta slut!? DÅ sajag att det inte kan stämma, man ska ju inte behöva ha nästan slut på dagar för att få söka...då sa de att "vissa grupper" (Gissa vilka "grupper det är) kan såklart få det...

• Pappa G

Med tanke på att de troligen skulle kunna utnyttja rotavdraget vid val av en riktig firma, så gör de ju inget särskilt bra köp enligt min mening..

• Classic

Det är väl upp till de köparen? När jag hade hus själv och skulle bygga ut c:a 150 kvm på 2 plan ville jag inte ta det ansvaret för själva stommen då jag inte har den kompetesen, anlitade en firma som skulle göra det, det kom med en fin firmabil, företags tryck på sina tröjor och byxor...sen efter att de bara gjutit en platta på mark fick jag en räkning (inte överenskommet) på 110k och jag började ana oråd, visade sig att "företaget" inte ens hade f-skattebevis, och de hade skrivit kontrakt med ett fejkat orgnr...(dumt av mig att inte kolla det innan men det "företaget" anlitade jag på en rekomendation av en granne som sa de hjälpt honom med en grund tidigare...Dock håller det inte att anlita sådana för en konstruktion pga försäkringar mm så jag blev blåst...de fick inte ett öre heller. men kontentan av det är att jag iaf inte hymlar eller ljuger. Och jag har både arbetat som snickare och tagit in andra firmor emellanåt/sett bekantas resultat av firmor och det har inte alltid varit bra gjort. Ska du sedan ha tag på dem...Men det är upp till var och en som sagt, och du anmärkte på ett annat inlägg jag gjort, Pappa G, där du påstår jag hade fel om att dra utanpåliggande el...För att lägga dig i sådant så verkar du ju ha begränsade kunskaper så det är väl lika bra du inget säger istället?

• Classic

OBS!

jag ville ha råd om vad jag bör ta för att hjäälpa dem med det, inte råd om att starta eget byggföretag eller vad fan rotavdrag ger mm...helt jävla ointressant i mitt fall så skärpning! Svara på frågan eller ge fan i det, hur svårt är det liksom...

Svar på tråden Jag är en "handyman" :)