• Smultronblomma

Trött bebis som hela tiden somnar under amning...

Min bebis på 4 dagar är så trött och ammar oftast bara i ca 5 minuter och somnar sedan. Jag måste då hela tiden försöka väcka honom vilket inte alls känns kul och ofta är väldigt svårt.

Någon som varit med om samma? När blev bebisen piggare?

• Svar på tråden Trött bebis som hela tiden somnar under amning...
  • dripdrop

Min bebis var också sån i början. Pumpade efter varje amning för att få upp mjölkproduktionen och därmed få det att rinna till ordentligt

• dripdrop

Oj, massa av inlägget försvann?!

Iaf, då blev det lättare för henne att få i sig och hon blev piggare! Då orkade hon äta mer och mer. Efter 1-2 veckor blev hon ett riktigt matvrak

• hedviga

Min pojke var också sån första två veckorna och gick därför inte upp i vikt så bra. Jag fick rådet att klä av honom till blöjan så att det inte blev "för bekvämt" och att amma ofta. Sägs även att det är bra att kittla de under fötterna för att hålla de vakna :) Att de är så trötta kan bero på att de får i sig för lite mat, så när de väl får i sig lite mer brukar de automatiskt bli piggare, bara att försöka bryta den onda cirkeln.

• Foffie

Kan bara säga att jag var med om exakt samma sak, och fick flera av de råd som hedviga skriver om. Massera fötterna, och i handflatan samt hud mot hud. Blev bättre efter ca 3 v om jag inte minns fel. Bm pratade också om att detta att ju mer de äter, desto piggare blir de så man måste försöka bryta cirkeln som sagt. Vi gjorde så att han ammade från ena bröstet först, och när han sedan somnat gick vi och bytte på honom, då vaknade han alltid =) Och sen tog vi andra bröstet.

• Celice29

Jag läste ett tips att man kan lägga bebisen ifrån sig, t.ex. i soffan o då vaknar de till. Jag testade det o det funkade för oss. Ibland fick jag göra det 4-5 ggr/amning.

• pigglet

Massera i handflatan är bra, elelr stryka med ett finger under hakan. Då suger de några tag till.

Sedan gäller det ju att inte göra det allt för bekvämt. Klä av dem, så de inte blir för varma. Kittla under fötterna. Röra på sig, leva om lite. Lite bryskt blöjbyte.

Håll koll på att han kissar, det ska väl vara 8 blöta blöjor/dygn? Annars är det ett texken på att han fått i sig för lite och är uttorkad. De blir lätt det, och så blir de ännu sömnigare...   :(

Låt det aldrig gå längre än max 3 timmar mellan amningarna nu när han är så trött och inte orkar äta. Helst ska han ju amma oftare än så... Men ta det inte som ett tecken på att han är mätt och nöjd om han bara sover, det kan lika gärna vara för att han fått i sig för lite mat.

Samlar du upp mjölk som läcker från bröstet du inte ammar på? I så fall kan du använda den till att hälla i honom lite extra efter amningen, med kopp eller sked. Så vet du att han får i sig lite till, även om han inte orkar suga.

Grattis till sonen!!!

• IsaCMoJs

Min dotter gjorde så, hon orkade inte amma så vi fick tvångsmata henne med ersättning i flaska för att hon skulle få energi till att ens vakna själv :/

• k girl

Min son somnade hela tiden vid amning och det var allt det där man fick göra: stryka kinden, killa i nacken, massera handflatan, killa under foten. Jag fick hålla på med det ganska länge. Vi var kvar på BB en vecka pga att han fick gulsot, och jag fick pumpa och ge ur flaska - han fick någon flaska ersättning också. Han blev bättre på att suga när vi hade kommit hem, jag tycker att det gick över rätt fort.

Svar på tråden Trött bebis som hela tiden somnar under amning...