Hur kan jag hjälpa min dotter?
Jag har en snart 13 årig dotter. Hon har haft det mycket besvärligt under hela mellanstadiet, dels på skolan och dels hemma. På skolan dels för allt vad det innebär med kompisar osv men mest för hennes första mentor i 4:an bara hade dem 1 termin, sedan vikarier resten av 4 :an. Så fick de en ny mentor i 5:an, han gick in i väggen efter 1,5 månad, vikarier resten av den terminen. Hela vårterminen en vikarie och så äntligen i 6:an en bra mentor som fortfarande står med fötterna på jorden och är bra.
Innan 6:an slutade några av de "goda" eleverna men in kom flera kaxiga killar. Nya problem som nu till största del är lösta. Men på höstterminen i 6:an brakade mitt förhållande till hennes pappa( i mitten på december), för 3:je gången och den här gången vart det för mycket för oss båda.
Sedan dess och på grund av allt detta har min dotters självkänsla halkat ner ordentligt. Jag behöver hjälp med att få tillbaka hennes självkänsla och positiva anda. Jag vet att det finns ställen att gå till, tillsammans eller bara hon. Men var? Hur ska jag göra? Ska jag beställa tid hos en barnpsykolog?
Hennes vilja att studera och ta till sig skolarbetet är lågt och jag kommer inte så långt eftersom jag har förståelse för hennes inre. Jag tycker inte att det finns någon alls i min omgivning som förstår sig på problemet. Snälla ge mig råd hur jag ska agera. Jag är öppen för alla olika förslag.