• Polly

Inflammation- tarmfickor-koloskopi

Var hos läkaren igår för jag haft ont i magen i ca 10 dagar. Hon sa att det nog berodde på inflammation, kändes som om det satt något i tarmfickorna. Hon sa att jag skulle behöva göra en koloskopi. Alltså, jag vill verkligen inte göra det, med det är väl ett måste så man kan se så det inte är något annat.

Har du haft problem med samma sak? Jag har emellanåt ont på andra ställen i magen, kan det vara så?

Är så jäkla nervös för allting nu  

• Svar på tråden Inflammation- tarmfickor-koloskopi
  • Polly

Fick du antibiotika mot inflammation i tarmfickor?

har du haft ont i andra delar av magen när du haft problem med tarmfickorna?

Hur upplevde du koloskopin?

jag är sjuukt nervös. 

• Polly

oj, era svar blev man inte lugnare av precis Gråter

Min man har också ulcerös kolit, han har gjort det två gånger och tyckte inte det gjorde speciellt ont. Obehagligt men inte den smärtan ni beskriver.

jag är ju även emotofob, fobi mot kräk, så att sövas är ju också ångestframkallande för mig. Vill ju inte må illa och kräkas av narkosen. Känns som ett moment 22 för mig. 

• Polly

Det är ju verkligen från person till person, så jag kan ju aldrig veta hur det går för mig.

Jag har ingen feber, men jag fick inte medicin.  Om nu inte det kan gå tillbaka av sig själv, hur tänkte min läkare då?? Kan det liksom bli värre och värre? Om jag har inflammation borde det ju sprida sig. Fy f*n får ångest när jag tänker på det.

Jag kommer må så sjukt dåligt innan, gråter bara jag skriver det här.. 

• Polly
    dessdess skrev 2011-03-18 12:23:59 följande:
    Jag var och gjorde den undersökningen i onsdags efter långvariga smärtor i vänster sida. Jag var så nervös före, jag ville absolut inte ha smärtlindring eller lugnande då jag ville behålla kontrollen. Jag har annars inte skräck för smärta, sjukhus eller något som det innebär. Förlossningar har jag bara sett fram emot, men det här, fy farao jag tänkte verkligen inte åka och inte ville jag göra tömningen före heller. Men vet du vad?

Det gick så himla bra! Skulle kunna göra om det igen, inte alls så otäckt som jag trodde. Jag fick endast halvdos av lugnande och smärtlindring och det gick jättefint! De ville inte att jag skulle vara helt utan då det underlättar för läkaren om man inte spänner sig. Tömningen före, ja jag satt på toa hela kvällen, men med några bra tidningar så gick det också fint. Värst var att vara utan mat när man vet att man inte får äta. Dessutom såg allt bra ut i min mage så det var ju ett extra stort plus! Fick diagnosen IBS.

Hoppas det går lika bra för dig och gör den så är det gjort sen!
    åh, tack tack tack. Vet ju att det är olika från gång till gång. Men det är befriande att läsa att det gick så bra för dig. jag är ju så himla rädd och nervös för allt runtomkring också. Tyvärr bottnar allt i min fobi. Sjukhus=kräk,
    narkos=kräk, lugnande=kräk  alla mediciner= kräk.
    Är tom orolig för att dricka laxermedlet Kräks
    jag har ofta problem med min mage, illamående osv. Jag vill ju innerst inne göra undersökningen för att få veta om något är fel, samtidigt rädd för att det ska vara något allvarligt. 
  • Polly
    Maggis skrev 2011-03-18 12:14:54 följande:
    Jag vill börja med att säga att det är jätteolika och individuellt hur jobbigt det är! Man ska aldrig lyssna på andras erfarenheter och applicera på sig själv eftersom det faktiskt inte behöver vara så alls.

Jag har en Mb Crohn och har gjort koloskopi många gånger. Och det har skiftat hurpass jobbigt det varit från gång till gång. Dels beroende på hur inflammerad jag var vid tillfället men också hur väl omhändertagen jag kände mig och hur jag blev bemött. Sista gången klarade jag helt utan sedering eller smärtlindring och det gjorde inte särskilt ont alls.

Jag jobbar också med den här sortens undersökningar; är den som håller i sprutorna. Och det kan skilja sig oerhört mycket åt; vissa behöver mycket, andra ingenting alls. Men jag brukar läsa av och dutta på om det krävs och de allra, allra flesta brukar vara jättenöjda. Att det sedan generellt är en obehaglig undersökning är inget att hymla om. Men den är samtidigt så bra eftersom man ser precis hur det ser ut, kan ta foton, prover och åtgärda till exempel polyper direkt. Så bara det talar för att det inte skadar att göra den.

Polly;
    det finns sjukhus där man söver med Propofol och det brukar de flesta må bra av även efteråt. Om det nu inte fungerar med sedvanlig smärtlindring/lugnande.
    Får man alltid smärtlindring och lugnande?
  • Polly

Får man det genom sprutor eller? Vad kan biverkningarna vara av det? Varför får man inte köra bil efteråt?
    Fiser man som en besatt sedan eller Skrattande

• Polly

nu, tänkte jag mest om det gällde även om man INTE fått lugnande.

• Polly
    Maggis skrev 2011-03-18 15:50:24 följande:
    Ja, du blir lite trött och småfull och ska därför inte köra bil resten av dagen. Det gäller även det smärtstillande. Vi sprutar direkt i blodet och det ger snabbt tillslag men det värsta brukar gå ur kroppen innan man åker hem. Så chaufför (eller buss) är bra att planera för. Biverkningar; precis när man ger det så kan man bli lite trött i andningen och då får man syrgas. Annars har jag inte stött på några direkta biverkningar som stör.

Och ja man kan bli ordentligt pruttig; vi sprutar in ganska mycket luft för att kunna se var vi ska. Och den måste du släppa ut, annars får du magknip.
    ok, jag gillar ju inte känslan av att vara "för" full, lätt att bli illamående och det är ju big no no för mig. Är det så att man kan bli illamående och kanske tom kräkas av något du berättar om? Hur lång tid tar undersökningen?
  • Polly

Jag är lite nervös för det som ska drickas. Men det finns tydligen något annat man kan ta.

• Polly
    dessdess skrev 2011-03-18 12:23:59 följande:
    Jag var och gjorde den undersökningen i onsdags efter långvariga smärtor i vänster sida. Jag var så nervös före, jag ville absolut inte ha smärtlindring eller lugnande då jag ville behålla kontrollen. Jag har annars inte skräck för smärta, sjukhus eller något som det innebär. Förlossningar har jag bara sett fram emot, men det här, fy farao jag tänkte verkligen inte åka och inte ville jag göra tömningen före heller. Men vet du vad?

Det gick så himla bra! Skulle kunna göra om det igen, inte alls så otäckt som jag trodde. Jag fick endast halvdos av lugnande och smärtlindring och det gick jättefint! De ville inte att jag skulle vara helt utan då det underlättar för läkaren om man inte spänner sig. Tömningen före, ja jag satt på toa hela kvällen, men med några bra tidningar så gick det också fint. Värst var att vara utan mat när man vet att man inte får äta. Dessutom såg allt bra ut i min mage så det var ju ett extra stort plus! Fick diagnosen IBS.

Hoppas det går lika bra för dig och gör den så är det gjort sen!
    Såg att du fått diagnosen IBS, vad innebär det?
  • Polly

Har fortfarande ont i magen, har varit bättre några dagar men kände igår att det  blev värre och idag har jag ont. Mår illa och körig i magen. När jag går på toa så är det inte fast i konsistensen, utan ....hm...kladdigt..typ komocka Skäms ursäkta detaljer. Nu undrar jag ju såklart om det har med tarmfickorna att göra , att jag fortfarande är stopp där. Har ätit antibiotika och det har inte hjälpt. Fattar inte hur det ska försvinna, kommer det göra det iom laxermedlet jag måste dricka innan udersökningen? Om det sitter sk*t där kommer det väl göra jätte ont när dom för in kameran och ska förbi där.

• Polly

Nu har jag fått tid för koloskopin, den 30 Maj. Är sjukt nervös. Men när jag känner hur ont jag har i magen idag så vet jag att jag bara måste göra det.  Jag är så nervös för att jag ska ha typ canser i magen Gråter

• Polly

En jäkla dag utan ont i magen fick jag igårGlad  men känner av det idag igen. Är på väg till dagis för utvecklingssamtal, känns sådär kul faktiskt.

• Polly

Hej svejs i lingonskogen.

Sitter här och har ont i min stackars mage, eller ska jag säga tarm. Har sedan igår kväll haft ont i vänster sida och det har fortfarande inte släppt. Var inne och läste om inflammerade tarmfickor, skulle jag ju inte gjort. Man kan ju bli jätte dålig av det, feber kräkningar kolik ont i magen. Jag ska ju på koloskopi om ca 2 veckor så jag hoppas verkligen han kan se vad som är fel, och ge mig någon medicin typ. Det jag tycker är jobbigt nu är att det inte släpper och att det känns ut i ryggen. Jag är sketa nervös att jag ska ha någon farlig sjukdom i magen, eller behöva opereras. Tycker att jag mår lite illa emellanåt, eller så är det min magkatarr som spökar. 

• Polly
    Molina skrev 2011-05-18 21:28:51 följande:
    Hoppar in här, reagerade på ditt område din smärta sitter i och när du får ont på vänster sidan av magen är det högt eller lågt? och får du som krampliknande smärtor.
    Nej inga kramp liknade smärtor, det finns liksom molande nästan hela tiden. Jag har haft det hela dagen idag också. hur ska jag förklara......om du står rakt upp,och lutar dig snett bakåt till höger - så att du liksom sträcker ut vänster sida, då gör det ont. Det sitter typ innanför bäckenbenet, där tjocktarmen ligger.

om jag lägger mig ner och trycker på magen där så kan jag känna var jag är öm och iblan känns det som om tarmen har någon sorts "knuta" antar att det är det läkaren på vdc kände när hon sa att jag har något som sitter i tarmfickorna. 
  • Polly

jag har fått någon sorts laxermedel utskrivet, tror ni det kommer att hjälpa mot mitt magont?

• Polly
    dessdess skrev 2011-05-30 12:09:53 följande:
    Hej! Är nyfiken på hur det gått för dig idag. Jag känner mig nästan helt säker på att du inte fick något cancerbesked iaf. Jag har alltid en knöl i magen på vänster sida, det är där tarmen svänger sig ganska skarpt. Det var jobbigaste stället att ta sig förbi även under koloskopin, det är där jag har ont och känns inflamerad också. Uppdatera gärna och berätta hur det gått i dag!
    Heeej. 
    Allt gick skitbra!! Jag var väldigt nervös måste jag ju erkänna, men mest för att jag skulle må illa, då jag har kräkfobi.  Det tog ca 25 min, det gjorde ganska rejält ont några ggr men gick snabbt över. Kändes också när han sprutade in luft. Han tog bort två polyper. Efteråt gjorde det ju sjukt ont i magen, knip, kunde knappt gå rakt när vi skulle till bilen Glad  Allt såg hur bra ut som helst så det känns jätteskönt. Absolut inte värt att oroa sig så mycket för nu i efterhand, men det är ju alltid så när man ska göra något man aldrig gjort.
Svar på tråden Inflammation- tarmfickor-koloskopi