• Frelin

För oss med mycket sammandragningar tidigt

Hej hej! Hoppas de e ok att jag hoppar in i tråden.
    Är i v 28+3 med kontanta och ibland väldigt smärtsamma sammandragningar.
    Tappen är som tur e inte påverkad.
    Låg dock inne på avd 63 på sös i 5 dagar pga smärtsamma sammandragningar som inte gav sig.
    Nu e jag hemma och ordinerad vila o ska skicka in sjukskrivningspapprena till försäkringskassan.

Är det någon mer som är sjukskriven pga sina sammandragningar trots opåverkad tapp?
    Och har ni haft några problem med FK eller har det gått bra?

• Frelin
    mamazilla skrev 2011-06-23 13:07:17 följande:
    Jag låg också inne på Sös, tyckte de var fantastiska där! Har dock påverkad tapp, men tror att just själva sjukhusvistelsen och om de skrivit "risk för prematur födsel" (dvs risk för barnets hälsa mer än din), ringer högt hos dem.
    Ja dom var verkligen underbara på SÖS.
    Alla barnmorskor var underbara. Förutom vissa undantag såklart =)
    Men trivdes riktigt bra där o det kändes nästan inte jobbigt o ligga där för dom tog han om en så väl.

Då hoppas jag att FK inte gnäller om min sjukskrivning. Dom är ju så bra på o gnälla om allt hela tiden tycker jag.
    Men säger dom något så kan dom ju själv försöka jobba på mitt jobb där man står upp 9 timmar om dagen. Jag klarar inte ens att duscha utan smärtsamma sammandragningar :(
  • Frelin

Grattis wizla85!!
    Tur i oturen att ni låg inne.

Mina sammandragningar har vari jätte jobbiga idag och igår kväll.
    Dom kommer med ca 3 minuters mellanrum, oavsett om jag sitter, ligger eller står.
    Och ca varannan gör ont o varannan är ok.
    Men vill inte åka in igen till förlossningen. Har ju haft det så här till o från nu. Vissa dagar är värre än andra. Men det är klart oroväckande när det håller på så här.
    Vill ju inte föda alldeles för tidigt. Är nu i v 29+4
    Och bricanylen hjälper inge vidare :(
    men men får kämpa vidare

• Frelin
    Lolisa skrev 2011-06-30 19:15:20 följande:
    Har du testat varmt bad? Funkar bäst på mig när jag får regelbundna... Nä jag förstår vad du menar, man blir liksom van vid att ha det så och att man får leva med det, men tänk om man en dag inte fattar att det är riktigt på allvar ;) just därför....
    Har tyvärr inget badkar :( Så kan inte prova det.
    Sen vill dom att jag undviker o bada pga delar av min slempropp har släppt 3 ggr redan :(
    Jag är livrädd att det en dag är dags för o föda o jag inte kommer fatta att det är dags.
    För man har lbivit så van med detta. Men dom flesta säger ju att man känner skillnad på dom värkarna och dessa förvärkar.
    Men man tvivlar ju ändå på att man kommer märka att det verkligen e allvar.
  • Frelin
    Lattelower skrev 2011-07-05 16:52:22 följande:
    Inlaggd på Huddinge det visade sig vid ultraljud att det inte finns något fostervatten kvar. Jag är idag 31+4 så så länge jag inte får någon infektion så får jag ligga kvar här och vänta. Jag får kortison för att skynda på mognaden av barnets lungor och antibiotika för infektionsrisken. Han där inne rör sig ofta och mycket och mår enligt ctg bra.
    oj vad jobbigt!
    Stackare. Hoppas allt går bra.
    Men märkte du inte själv att vattnet hade gått utan det märktes på ul endast?
  • Frelin
    Lattelower skrev 2011-07-07 01:22:33 följande:
    Jag har haft mkt flytningar länge så jag tänkte väl inte på det. Det kan vist också sippra ut när man kissar och tja då märker man väl inte va som är vad. Så svaret är att det upptäcktes på ul för att göra en flödesmätning eftersom han växer lite dåligt. Nåja nu är målet att hålla infektioner borta med antibiotika fram till fullgången vecka 34. Just nu visar prover på förhöjda vita blodkroppar så lite infektion finns det. Annars mår vi bra.
    Okej.
    Undrade lite eftersom man själv blev orolig eftersom jag har fått så vattniga flytningar på sista tiden. Men det ska ju även bara "normalt" i slutet av graviditeten.
    Hoppas du får behålla lillen där inne så länge som möjligt. Håller tummarna här hemma för er och att allt ska gå bra!
  • Frelin

Min tapp kollades igår på förlossningen då jag åkte in för att jag ev läcker vatten.
    Dom vet inte om det är vatten eller inte. Men det är så pass lite i så fall att jag får vara hemma
    men ska vara uppmärksam om jag får feber, om mängden ökar eller ändrar färg.
    Nu är den ju väldigt klar i färgen.
    Dom ville inte kolla tappen med ul eftersom dom inte ville reta den för mycket just nu.
    Men hon uppskatta att den var 2-3 cm och inte öppnad. Däremot ligger bebis väldigt väldigt långt ned o trycker på.
    Så hon tyckte jag skulle ta det väldigt lugnt hemma.
    Dessutom mätte sammandragningarna upp til 94 på ctg :S

• Frelin

Är nu i v 33+4 och min tapp har varit allt mellan 2-4 cm.
    Läkarna sa att det kan variera just pga hur mycket sammandragningar man har haft under dagen och om man har en sammandragning just när dom mäter.
    Men dom anser inte att tappen varit påverkad trots olika längd.

Och Zebre din tapp är fortfarande väldigt lång, så tror inte det är något o oroa sig för alls så länge den är sluten.
    Min var senast 3,6 cm och läkaren sa att det är normal längd på tappen

• Frelin

100/60 är nästan som mitt.. jag har 105/60 i blodtryck.
    Men min BM säger att det är bra. Hellre lågt än högt =)

Idag har jag varit o handlat lite bebiskläder och började bli yr och må illa och
    sammandragingarna började göra riktigt ont igen :(
    Men nu när jag varit hemma o tagit det lugnt i några timmar är det bättre igen =)

• Frelin

Det blev ingen bebis i september för mig. Det blev en augusti flicka! <3
    Igår kom lilla Jessie till världen. 2505 gram och 46 cm lång och HELT perfekt och världens finaste!
    orkar ni läsa så berättar jag lite här om våran dag :D

Har ju haft problem med sammandragningar och varit sjukskriven pga prematura sammandragningar och varit inlagd i v 26. Men sen lugnade det sig.
    Men igår vart det bråttom tyckte min älskade flicka.
    V 34+5 lyckades jag knipa till =)
    Fick första värken 14.30 och det var en sådan sjuk värk som gjorde att jag ville kissa, bajsa och stå o sitta på samma gång. En fruktansvärd smärta. Så vid andra värken ringer jag min mamma som får komma hem till mig och ringer även sambon på jobbet o säger att nu händer det något i kroppen för jag har jätte ont. Värkarna eskalerade under tiden o kom med ca 3 min mellanrum under tiden vi packade ihop det viktigtaste. Förlossningen tyckte vi skulle komma in omgående för kontroll.

I bilen på vägen in trodde jag att jag skulle gå av. När vi kommer in fick jag för mig att det var lugnt. Vi blev inskrivna 16,29 och då var jag öppen 4 cm och livmodertappen helt utplånad.
    Shit jag ska föda barn tänkte jag och fick lite lätt panik och fick lustgas omgående.

Mitt mål var att vara utan EDA. Och dom försökte övertala mig vid 5 cm då jag inte fick någon paus mellan värkarna och jag sa ja. MEN när dom ringer narkos läkaren och väntar på denna hinner det gå 15 min och dom kollar mig igen. Jag är öppen 9 cm. Så ingen ide med EDA. Kl 18,07 var det dags att krysta.  Men efter 1 timme med för svaga krystvärkar sätts sugklocka in och 19.17 är min älskade flicka ute =) 
    Så med bäckenbotten bedövning, lustgast och ingen paus emellan värkarna säger jag bara shit vilken hemsk men underbar upplevelse. Det häftigaste jag gjort i mitt liv.

EFteråt ville inte moderkakan släppa så det blev akut upp på oparation 1 timme efter förlossningen då jag förlorade 1,5 liter blod. Så sambon fick vara med Jessie på neo och jag fick opereras.
    Hon mår jätte bra våran lilla flicka med bra syresättning och bra blodsocker och äter bra.
    Det enda hon behöver är värmebädd så hon får vara nere på NEO och vi får ligga uppe på BB just nu pga jag måste vårdas efter blodförlusten. Så har idag fått 2 påsar blod, antibiotika och fått tagit bort katetern. Imorn ska vi förhoppningsvis få en plats nere på Neo och få bo med våran älskade finaste tös!

Svar på tråden För oss med mycket sammandragningar tidigt