• SindyDindy

Svider galet mycket i halsen varje morgon och hes????????

Hej!

Snälla är det någon som vet vad detta kan vara?!

Varje morgon nu i lite mer än en vecka vaknar jag på morgonen och kan knappt prata de första 10 min eftersom det gör ONT OCH BRäNNER, SVIDER SOM FASIKEN när jag pratar och svälger. Efter en kopp Te försvinner det.

Jag är även förkyld och ganska hes.

Till saken hör att jag jobbar med rösten och verklgien behöver att den är på topp tills på tisdag ;(

Någon som vet vad detta kan vara? Tips på vad jag kan göra?

Hoppas på svar!

Tack på förand
    mvh/S

• Svar på tråden Svider galet mycket i halsen varje morgon och hes????????
  • MattiasFru

låter som en förkyldning tycker jag ett tips är väl att dricka varmt, inte prata så mycket, klä dig varmt och proppa i dig vitlök och apelsiner

• mjau84

Har haft likadant denna veckan, tror det är för att jag är täppt i näsan och andas genom munnen och därför blir jag torr

• SindyDindy

Tack för svaren!
    Jaa så kan det nog vara...är ltie orolig att det ska vara halsfluss ellet någon slags stämbandsinflamation men det är det nog inte ;)

• MattiasFru
    SindyDindy skrev 2011-03-18 23:03:07 följande:
    Tack för svaren!
    Jaa så kan det nog vara...är ltie orolig att det ska vara halsfluss ellet någon slags stämbandsinflamation men det är det nog inte ;)
    börjar du få feber så kan du börja oroa dig, men sålänge det "bara" är lite ont i halsen och hes så är det ingen fara på färde
  • puman0507

Ev. snarkat du på natten pga förkylningen.....
    Ligg högt med huvudet och ta avsvällande nässprej innan läggdags....

• SindyDindy

Nu börjar det kännas bättre ;)
    Tack för svaren-tror som Puman att det beror/berodde på att jag är täppt i näsan när jag sover och då andas genom munnen så att halsen blir torr.

Ska ligga högt med huvudet ikväll ;)

mvh/S

• Themis

Låter som halsinfektion bara. Man kan ju ha en halv halsfluss innan det blir riktig halsfluss, så att säga. Och riktig halsfluss då kan jag ha så ont så jag gråter, inte kan svälja mat alls och kan inte sova på natten. Man ska också veta att halsfluss kan vara både virus och bakterier, och inte endast bakterier som de flesta tror-därför får man inte alltid antibiotika.

Testa att gurgla med något desinficerande, t ex Listerine total care, morgon och kväll samt efter varje måltid om det skulle förvärras. Med lite tur hjälper det kroppen att knäcka bakterierna i halsen.

Blir det värre ändå så är det bara att gå till doktorn och få antibiotika om du har varit kass i 12-14 dagaroch ingen förbättring märks. Man bör inte vänta för länge för då kan infektionen kravla ner i bronker och lungor också.

Både jag och mannen hade en släng av lungbakterier för en månad sen, jag krävde antibiotika direkt och blev av med det, han fick ingen i första rundan och fick nu först ha antibiotika ändå och sen fick han lungsäcksinflammation ovanpå och fick ta starka smärtstillande i två veckor till.

Bara för att min magkänsla funkar betyder det tyvärr inte att din gör det.
  • Starkast
    SindyDindy skrev 2011-03-18 09:15:27 följande:
    Hej!

Snälla är det någon som vet vad detta kan vara?!

Varje morgon nu i lite mer än en vecka vaknar jag på morgonen och kan knappt prata de första 10 min eftersom det gör ONT OCH BRäNNER, SVIDER SOM FASIKEN när jag pratar och svälger. Efter en kopp Te försvinner det.

Jag är även förkyld och ganska hes.

Till saken hör att jag jobbar med rösten och verklgien behöver att den är på topp tills på tisdag ;(

Någon som vet vad detta kan vara? Tips på vad jag kan göra?

Hoppas på svar!

Tack på förand
    mvh/S
    Det kallas förkylning
  • Lindha74

Ingefära, vitlök och honung gör under för halsen. Vila rösten och använd en scarf eller liknande runt halsen även inomhus. Undvik att promenera ute i friska luften och prata samtidigt.

• SindyDindy

Nu är jag frisk igen!
    Tack för alla tips-dem hjälpte verklgien!
    Kramar

Svar på tråden Svider galet mycket i halsen varje morgon och hes????????