• Anonym (oroligmamma)

de andra barnen är rädda för min son

Jag har precis haft utvecklingssamtal på dagis. Min son har tidigare varit ett "bit-barn" som fröken utryckte det. Han har bitit och dragit barn i året- inte för att vara elak utan för att han var nyfiken på dem och inte vet hur man gör. Nu har han slutat bita/dra i håret, men de andra barnen är tydligen fortfarande rädda för honom. Eftersom de andra barnen är rädda för honom, vill de ibland inte att han ska vara med och leka. Ibland har även jag sett att barnen säger att han inte får vara med, vilket han blir ledsen för såklart. Pedagogen säger att de andra barnen måste få tid att börja lita på honom igen. Detta gör mig såklart orolig. Vi har funderat på att byta dagis. Eftersom han nu slutat bita kanske det skulle gå bra på ett nytt dagis där ingen känner honom. Vad tycker du vi ska göra? Har du någon erfarenhet av detta och hur fort det kan gå att bygga upp förtroende för ett "bit-barn"?

• Svar på tråden de andra barnen är rädda för min son
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Skönt att ni kommit över bit problemem det är ofta en jobbig period.
    Det kan ta ett tag att bygga upp ett förtoende men det går. Om du för övrigt är nöjd med förskolan så skulle jag stanna och arbeta med förtroendet. Risken är ju att det börjar om, om ni byter förskola.
    Ge pedagogerna och barngruppen lite tid!
    Mvh Inger

Svar på tråden de andra barnen är rädda för min son