• Seka

Min släkt kallar min dotter guling,

Här och nu skrev 2011-03-18 10:22:21 följande:
    Så okunnig är ingen idag.
    Jo.
  • Seka
    Villimey skrev 2011-03-18 10:20:41 följande:
    Förutom det som har hänt nu uppfattar du dina släktingar som rasister? Om du inte gör det kanske dem "bara" är okunniga om vad ordet guling står för tycker att du ska ringa upp och berätta det för dem och att rasisistiska uttryck och prat inte är acceptabelt om dem vill fortsätta träffa er.

Jag hade också kört ut dem och lite tillSkrikandes
    Jag tror också att det är okunskap. Det är ingen ursäkt, men det kanske kan hjälpa er att förlåta era klantiga släktingar när den värsta ilskan lagt sig.

Jag är övertygad om att många mörkhyade barn fortfarande får höra att de har "rytmen i.." ni vet. Av såna som tror de säger något snällt...
  • Seka
    Maggis skrev 2011-03-18 12:02:30 följande:
    Ett korkat skämt som tydligen pågått ett tag.
    Vilken normalt funtad människa som helst borde ju förstå det sårande i att regelmässigt kalla någons barn för ett negativt laddat ord. Det låter utan tvivel som att ts familj består av ett gäng socialt inkompetenta människor som nog kan må bra av en tydlig markering så de lär sig vad som är ok att säga och inte.

För min del så kan jag absolut förstå ts man. Blev själv kallad något mindre smickrande som rimmade på mitt efternamn när jag gick i skolan. Och nej, det var inget illa ment, utan lite "kul" men ordet ifråga var inte vidare positivt. Och det finns en gräns för hur mycket humor man ska behöva ha för att andra ska få fortsätta kläcka ur sig vad som helst med ursäkten att det är ett skämt. För det sårar. Ingen vill bli retad på rutinmässig bas. Och att pinpointa "skämtet" på en liten bebis är faktiskt ganska osmakligt dessutom.
    Att tro att såna fördomar är kopplade till social inkompetens är nog naivt. Man kan inte slå sig till ro och intala sig att det är någon form av miffon som går runt med de här föreställningarna, de finns överallt.
Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,