• Maggis

Min släkt kallar min dotter guling,

Hade också blivit förbannad. Har de inget hyfs, eller?

//Maggis
  • Maggis
    Anonym skrev 2011-03-18 10:25:00 följande:
    Har inte din man sagt ordet "falang" någon gång. Falang i thailändares ögon är alla vita.
    Och det har vaddå med saken att göra?
    //Maggis
  • Maggis
    Anonym skrev 2011-03-18 10:28:40 följande:
    För att det är lika rasistist som guling
    Ja. Och?
    Är det för det första klarlagt att ts man kallar andra sådant? Och är det för den sakens skull ok att kalla en bebis guling och referera till risplockargener för det? Att utse en liten unge som måltavla för antingen sin taskiga humor eller sin oförmåga att styra sina rasistiska uttalanden är dessutom en smula annorlunda än att ha ett namn för en hel grupp. Även om det är illa nog, det med.
    //Maggis
  • Maggis
    ica skrev 2011-03-18 11:04:56 följande:
    Barn ska inte vara måltavla för vuxnas osmakliga skämt. Att dessturom göra det i den thaländske pappans närvaro bevisar deras totala sociala analfebetism.
    Ja, det är ungefär så jag ser det också.
    //Maggis
  • Maggis
    Här och nu skrev 2011-03-18 10:55:23 följande:
    Fast många med mörkare hudfärg kallar sig själv blattar.
    Men det är fortfarande inte det som ts handlar om. Du måste ju ändå se en skillnad på det och att kalla sin familjemedlem guling?
    //Maggis
  • Maggis
    Anonym skrev 2011-03-18 11:41:43 följande:
    Lite humor kan ni väl ändå ta, TS?

Din bror skojade ju bara.. Ni överreagerade helt klart. Tycker ni ska be om ursäkt.
    Absolut inte! Varför ska ts och hennes man be om ursäkt för andra vuxnas stupiditet?
    //Maggis
  • Maggis
    Anonym skrev 2011-03-18 11:55:45 följande:
    För hennes man slängde ut familjen pga ett skämt!?
    Ett korkat skämt som tydligen pågått ett tag.
    Vilken normalt funtad människa som helst borde ju förstå det sårande i att regelmässigt kalla någons barn för ett negativt laddat ord. Det låter utan tvivel som att ts familj består av ett gäng socialt inkompetenta människor som nog kan må bra av en tydlig markering så de lär sig vad som är ok att säga och inte.

För min del så kan jag absolut förstå ts man. Blev själv kallad något mindre smickrande som rimmade på mitt efternamn när jag gick i skolan. Och nej, det var inget illa ment, utan lite "kul" men ordet ifråga var inte vidare positivt. Och det finns en gräns för hur mycket humor man ska behöva ha för att andra ska få fortsätta kläcka ur sig vad som helst med ursäkten att det är ett skämt. För det sårar. Ingen vill bli retad på rutinmässig bas. Och att pinpointa "skämtet" på en liten bebis är faktiskt ganska osmakligt dessutom.
    //Maggis
  • Maggis
    Anonym skrev 2011-03-18 12:01:11 följande:
    Man måste kunna tåla oskyldiga skämt.
    Det måste man inte alls.
    //Maggis
  • Maggis
    Insatt skrev 2011-03-18 12:10:49 följande:
    Att snacka om risplockargener känns ju bara som en suck ifrån att snacka om bomullsplockargener.

Min kompis som är adopterad från Korea har mer än en gång fått höra att hon skulle ha knull- och kuksugargener p.g.a. prostitution i asien. Det är väl vad som väntar barn som får höra att de skulle ha gener för att plocka eller äta ris ifall man inte ser till att täppa till käften på idioter!
    !!!
    //Maggis
  • Maggis
    Seka skrev 2011-03-18 13:08:15 följande:
    Att tro att såna fördomar är kopplade till social inkompetens är nog naivt. Man kan inte slå sig till ro och intala sig att det är någon form av miffon som går runt med de här föreställningarna, de finns överallt.
    Jag slår mig inte till ro ö h t. Varför tror du det?

Jag svarade mest utifrån hävdandet att det skulle vara på skämt och inget illa menat. Förstår man inte att ett sådant "skämt" kan såra så vill jag nog påstå att man lider av social inkompetens. Att det sedan kan finnas andra grundvalar till varför man kläcker ur sig liknande saker är knappast någon nyhet. Inte för mig, i alla fall. Eftersom jag lever i den verkligheten och har gjort i hela mitt liv.
    //Maggis
  • Maggis
    Anonym skrev 2011-03-18 15:59:23 följande:
    Tydligen kan ingen av er läsa (och mitt tangentboord stavar inte som jag vill ;))

Men vad jag fortfarande menar är att det är givetvis inte okej att bete sig som TS familj. MEN att HELT säga upp kontakten efter en sådan sak är för mig HELT otänkbart och korkat SÄRSKILT när TS bror bett om ursäkt = han försöker bevisa att han vill ändra sig annars ber man inte om ursäkt (får man hoppas men inget annat framgårr av TS just nu)

Jag fattar inte vad ni är för människor som säger upp kontakten med folk till höger och vänster för att de uttrycker sig dumt eller säger förkastliga saker och sen ber om ursäkt, och nej jag menar inte att man får kalla folk saker hur som helst och minuten senare be om ursäkt och det ska vara glömt.

Säger nån något korkat vilket hände mig för ett tag sedan med min mamma, jag kastade ut henne och hon bad om ursäkt för det hade blivit fel. Skulle jag då ta ifrån min son sin mormor för att jag inte är bättre människa än att jag kan ta en ursäkt?
    Och nej, det är inte exakt som i TS fall eftersom det var riktat till mig. Men principen är densamme.

En del läser orden som de står, en del kan se längre än så och förstå innebörden uppenbart.
    Där håller jag faktiskt med. Om man ber om ursäkt, förstår vad som blev fel och inte gör likadant igen så ser inte jag heller att det finns anledning att säga upp kontakten baserat på det ts skriver.
    //Maggis
  • Maggis
    BymBym skrev 2011-03-18 16:05:21 följande:
    Beror ju också på varför man säger något sånt. Har man den uppfattningen att en asiat har risplockargener så har man enligt mig inte en bra människosyn och då kanske inte en ursäkt räcker. För man vet att egentligen tycker de fortfarande samma sak.
    Men då är det något helt annat. Och nej, den typen av åsikter skulle jag inte heller vilja ha runt mig och min familj. Förhoppningsvis så var detta bara ett utslag av taskig humor och okunskap. Och då är de nu helt på det klara med att det inte är särskilt lämpligt att uttala sig som de gjort. Jag tycker det var bra att ts man satte ner foten ordentligt.
    //Maggis
  • Maggis
    BymBym skrev 2011-03-18 16:12:02 följande:
    Maggis - jag hoppas också att det är dålig humor...
    Ja, det vore ju det minst dåliga av två dåliga alternativ.
    Men när jag läser ts tilläggskommentar så börjar jag ju undra...
    //Maggis
  • Maggis
    krank skrev 2011-03-21 01:29:12 följande:

Du kan givetvis gotta dig i alla verklighetsfrånvarande inlägg här, men du har bäddat din egen säng och nu får du sova i den ... du har även skapat ditt barns framtid och nu får du bita i det sura äpplet.

Vilket nyanserat och intelligent inlägg. Det känns alltid rimligt att skylla andras kassa uppförande på de livsval den som blir utsatt för det, gjort. Särsklit när det i det här fallet handlar om en 6-månaders bebis som förmodligen inte bäddat en enda säng ännu. Japp. Dagens smartaste, by far.
    //Maggis
Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,