• Ethi

Min släkt kallar min dotter guling,

Jag skulle säga till dem på sparken att sådana rasistiska kommentarer är INTE ok! Ska de tycka/säga såna saker så kan de inte ha någon kontakt med dottern. Enkelt. Odiskutabelt.

Sånt där är aldrig någonsin acceptabelt - från NÅGON!

• Ethi
    Anonym skrev 2011-03-18 10:28:40 följande:
    För att det är lika rasistist som guling
    Och två fel gör ett rätt, eller vad?
  • Ethi
    Ethi skrev 2011-03-18 10:30:20 följande:
    Jag skulle säga till dem på sparken
    *fniss* På skarpen så klart
  • Ethi
    Anonym (Sjukt) skrev 2011-03-18 12:57:22 följande:
    Precis! Det finns många okunniga! Jag hade en kollega som konstant kallade asiater för gulingar och tyckte att om man inte byter namn till helsvenska namn så vill man inte integrera sig Förvånad varför hans egen son som hade flyttat till USA behållt sitt mycket svenska namn kunde han inte förklara med mer än "men det är ju ett normalt namn"!

*fnissar* HELT underbart . "men det är ju ett normalt namn" - jo, världen kretsar ju liksom runt Sverige
  • Ethi
    Thalis skrev 2011-03-18 14:46:18 följande:
    Vaddå visste du inte det?
  • Ethi
    Anonym skrev 2011-03-18 14:59:31 följande:
    Uj.. så man ska hellre se till att acceptera att någon kallar en för "risplockare", "negerunge" osv än att visa barnet att man inte accepterar rasism? Så jäkla mycket är inte släkten värd om de inte kan uppföra sig som normala människor och låta bli att trycka ner andra. Hellre utan släkt i detta fall än att låta dem mobba dottern!
  • Ethi
    Anonym (Ellinor) skrev 2011-03-18 15:42:36 följande:
    Hm nu måste jag nog lägga mig i lite....kalla man folk för Rasister för att man skojar om hudfärgen för att man tycker personen är "gullig", är man rasist för att man skojar om vad vissa gör i sin hemländer? Ibland tycker jag verkligen att ordet rasism och dess innebörd blir överdriven. Inte skulle jag ta illa vid mig om någon sa något om min hy eller att jag kommer från ett land där de plockar potatis! Dem säger ju detta för att barnet är gulligt...jag kan faktiskt inte förstå varför ni blir så arga, dem menar ju inget illa och dem ogillar ju inte invandrare då kan man ju inte kalla dem för rasister, tycker ni verka ha mycket okunskap själva. När jag var liten tyckte många att jag såg ut som en asiat med små snea ögon med gul hy liksom....inte alls är jag sur för det utan tycker det är kul för jag ser INGET fel med att se asiatisk/gul ut så jag förstår inte problemet men JAG ser inte ordet GULING som något fult heller. Inget negativt laddat ord för mig, Säg vad ni tycker till familjen, sen får dem ju respekera detta, sen lämna detta! Dem menar egentligen inget illa. 
    Jo, det är en form av smygrasism, ja. Oavsett om man egentligen menar det så eller inte. Menar man inget illa så säger man inte saker som förminskar, kränker och sårar - inte medvetet. Gör man det omedvetet och får det påpekat för sig så ber man så innerligt om ursäkt och upphör med beteendet.
  • Ethi
    Anonym skrev 2011-03-18 15:59:23 följande:
    Men vad jag fortfarande menar är att det är givetvis inte okej att bete sig som TS familj. MEN att HELT säga upp kontakten efter en sådan sak är för mig HELT otänkbart och korkat SÄRSKILT när TS bror bett om ursäkt = han försöker bevisa att han vill ändra sig annars ber man inte om ursäkt (får man hoppas men inget annat framgårr av TS just nu
    Jag tycker inte heller att det är befogat att säga upp bekantskapen om släkten inser vad de håller på med, ber om förlåt och aldrig gör om det! Alla kan göra fel. Fast, utifrån ts så tycker då inte jag att det är självklart att ts bror faktiskt bad om ursäkt. Alls. Att säga att man inte menade något illa är inte samma sak som att säga att man förstår att man agerat som ett pucko, ber om förlåt och lovar att aldrig göra så igen.
Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,